آخرین تحولات اوکراین| سخنگوی پنتاگون: ادامه گفتگوهای امنیتی با روسیه ضروری است

سخنگوی پنتاگون شب گذشته، دوشنبه به خبرگزاری تاس اعلام کرد که ادامه مذاکرات بین ایالات متحده و روسیه در مورد مسائل امنیتی بسیار با اهمیت است و مقامات واشنگتن کانال های ارتباطی خود با مسکو را حفظ خواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "آدام کوبراتسکی" معاون دبیرکل سابق ناتو در مسائل عملیاتی در مصاحبه با یک روزنامه لهستانی هشدار داد که انتقال سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت آمریکایی به اوکراین به منزله یک گام نزدیک شدن به  آغاز جنگ بین ناتو و روسیه خواهد بود.

وی یادآور شد که سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت ساخت آمریکاست،  آلمان مالکیت آنها را داشته و در موازنه نیروهای ناتو قرار دارند، برای اینکه برلین اعلام کرده که این تسلیحات بخشی از توان دفاع موشکی این اتحاد خواهد شد. وی تاکید کرد: برای محدود کردن امکان انتقال این تسلیحات به جایی که نباید منتقل شود، شخص خریداری کننده سلاح، کاربر نهایی است که متعهد می شود در آینده اسلحه را منتقل نکند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| وزارت دفاع نروژ تهدید مستقیمی از سوی روسیه برای این کشور نمی‌بیند

به گفته کوبراتسکی، آلمان نمی تواند این تسلیحات را "فقط" منتقل کند، زیرا این امر مستلزم توافقات گسترده تری است. این مقام نظامی سابق ناتو افزود: «ضمن اینکه با وجود امکان آن، نباید عناصر دفاع موشکی ناتو را به اوکراین منتقل کرد، زیرا این امر پیمان آتلانتیک شمالی را در شرایط جنگی و یک درگیری نظامی واقعی با روسیه قرار می‌دهد».

وی گفت‌وگوهای مربوط به ارسال چنین تسلیحات به اوکراین را یک "سیرک سیاسی" خواند که ربطی به مسائل امنیتی ندارد.

پیش از این، نخست وزیر لهستان، از نظریه ارسال سامانه های موشکی ضد هوایی پاتریوت آلمان به اوکراین حمایت کرد. وی توضیح داد، پس از حادثه سقوط موشک در خاک لهستان، ورشو متقاعد شده که مرز شرقی لهستان و مرز غربی اوکراین یک فضا هستند.

پیش از این، کریستینا لامبرشت، وزیر دفاع آلمان نیز یادآور شد که حادثه سقوط موشک در لهستان شکاف های جدی در سیستم دفاع هوایی اروپا را آشکار کرد. مقامات آلمانی جنگنده های "یوروفایتر" و سیستم های پاتریوت را برای محافظت از آسمان به ورشو توصیه کردند و لهستان نیز این پیشنهاد را پذیرفت.

این در حالی است که مسکو ارسال تسلیحات نظامی به طرف اوکراینی را محکوم کرده و درباره ادامه آن هشدار داده است. همانطور که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیشتر اشاره کرد، ائتلاف آتلانتیک شمالی با تامین تسلیحاتی اوکراین، وارد یک جنگ نیابتی با روسیه شده است. به گفته وی، تسلیحات غربی که به کی‌یف تحویل داده، یک هدف قانونی برای نیروهای مسلح روسیه خواهد بود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و هشتادم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

 اتحادیه اروپا در مورد سطح محدودیت قیمت نفت روسیه به توافق نرسید

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که نمایندگان دولت های کشورهای اتحادیه اروپا روز دوشنبه نتوانستند در مورد سطح محدودیت قیمت نفت روسیه به توافق برسند. یکی از دیپلمات ها گفت: "هیچ توافقی وجود ندارد. متن های حقوقی از هم اکنون مورد توافق قرار گرفته است، اما لهستان هنوز نمی تواند بر سر قیمت توافق کند."

کمیسیون اروپا هفته گذشته سقف 65 تا 70 دلار برای هر بشکه نف روسیه را پیشنهاد کرد که با مخالفت لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک مواجه شد. در حالی که یونان، قبرس و مالت که وابسته به تردد تانکرهای نفتی روسیه هستند، طرفدار سقف بالاتر یا پرداخت نوعی غرامت هستند.

انتقاد وزیر خارجه اوکراین از امتناع برخی کشورها از ارسال سلاح به کی‌یف به دلایل سیاسی

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین بامداد امروز، سه شنبه، اعلام کرد که تعدادی از  کشورها به دلایل ملاحظات سیاسی از ارسال تسلیحات نظامی به این کشور خودداری می کنند.

وی در مصاحبه با روزنامه پولیتیکو گفت: «باید این واقعیت را پذیرفت: کشورهایی در جهان هستند که سلاحهایی که اوکراین نیاز دارد را در اختیار دارند، اما به دلایل سیاسی آنها را به مقدار کافی به این کشور ارسال نمی کنند.»

کولبا ابراز عقیده کرد که کشورهای ناتو باید هر چه سریعتر تولید تسلیحات را برای تأمین نیازهای کی‌یف آغاز کنند. وی افزود که ما باید از تکیه کردن به شرکای غیرقابل اعتماد که در انبارهای خود اسلحه دارند اما نمی خواهند آنها را به اشتراک بگذارند، دست برداریم.

این سیاستمدار اوکراینی گفت: «آخرین بار که در جلسه وزرای ناتو شرکت کردم، با صراحت گفتم با من سه کلمه به اینجا آمدم: سلاح، سلاح و باز هم سلاح.»

به گفته وی، نیروهای مسلح اوکراین بیش از هر چیز دیگر، به سیستم دفاع هوایی و تانک نیاز دارند.

چند روز قبل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که ایالات متحده یک بسته کمک نظامی جدید 400 میلیون دلاری به کی‌یف ارائه خواهد کرد که شامل تسلیحات اضافی از انبارهای وزارت دفاع است.

دیپلمات روس: حل و فصل مناقشه خاورمیانه به دلیل توجه آمریکا به بحران اوکراین آسیب دیده است

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته در  نشست شورای امنیت ابراز نگرانی کرد که روند حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل به دلیل توجه بیش از اندازه ایالات متحده و متحدانش به بحران اوکراین، آسیب دیده است.

این دیپلمات روس با یادآوری اینکه مناقشه خاورمیانه "در یک سری از کمپین های انتخاباتی در اسرائیل تبدیل به یک ابزار چانه زنی شده"، افزود: «و این در حالی است که این موضوع به طور فعال توسط ایالات متحده از دستور کار بین المللی خارج شده، که مانع جدی برای ادامه تلاش های گروه چهارجانبه خاورمیانه و اتخاذ هر گونه تصمیم مهم در شورای امنیت سازمان ملل شده است. علاوه بر این، همانطور که امروز از زبان هماهنگ کننده ویژه شنیدیم، حل و فصل مناقشه خاورمیانه به دلیل اولویت دادن به بحران اوکراین توسط ایالات متحده و متحدانش آسیب دیده است.»

شرکت نفت و گاز اوکراین از بازسازی حدود 50 درصد از تاسیسات تامین حرارتی آسیب دیده خبر داد

آلکسی چرنیشوف، رئیس هیئت مدیره شرکت نفت و گاز اوکراین بامداد امروز اعلام کرد که  در این کشور تاکنون 316 تاسیسات تامین حرارتی بازسازی شده است که 53.3 درصد از کل تعداد تاسیسات آسیب دیده در نتیجه حملات هوایی روسیه را تشکیل می دهد.

وی گفت: "اکنون تلاش های خاصی برای از سر گیری کار شرکت های تولید گرما در مناطق خارکوف و خرسون در حال انجام است، ولی وضعیت دشوار دسترسی به ارتباطات همچنان ادامه دارد."

پیش از این، روز گذشته، مشخص شد که وضعیت در تاسیسات تامین انرژی در تعدادی از مناطق اوکراین به فاجعه بسیار نزدیک است. وضعیت در بخش انرژی ممکن است باعث افزایش روحیه اعتراضی در میان مردم اوکراین شود. علاوه بر این، کمبود کارگران دارای تخصص لازم و  فقدان قطعات برای تعمیر تاسیسات برقی این کشور نیز یک مشکل جدی است.

سخنگوی پنتاگون: ادامه گفتگوهای امنیتی با روسیه ضروری است

سخنگوی پنتاگون شب گذشته، دوشنبه به خبرگزاری تاس اعلام کرد که ادامه مذاکرات بین ایالات متحده و روسیه در مورد مسائل امنیتی بسیار با اهمیت است و مقامات واشنگتن کانال های ارتباطی خود با مسکو را حفظ خواهند کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «ایالات متحده کانال‌های متعددی را برای بحث درباره مسائل امنیتی حیاتی با روسیه در شرایط غیرقابل پیش‌بینی یا فوق‌العاده دارد تا از محاسبات اشتباه، حوادث نظامی غیر عمد و تشدید تنش جلوگیری کند. ما گفتگوهای تلفنی اخیر مقامات پنتاگون و همتایان روسی را دلگرم‌کننده می‌دانیم و ادامه گفت‌وگو را بسیار مهم می‌دانیم.»

این مقام پنتاگون بدین ترتیب در مورد اطلاعات منتشره از سوی خبرگزاری رویترز اظهار نظر کرد که بر اساس آن در طول جنگ اوکراین، ایالات متحده تنها یک بار از خط ارتباطی ایجاد شده بین وزارت دفاع روسیه و ایالات متحده استفاده کرده تا از موقعیت بروز درگیری بر سر اوکراین جلوگیری کند.

وی همچنین تاکید کرد که طرف آمریکایی گفتگوهای تلفنی در ماه اکتبر میان لوید آستین و سرگئی شویگو، وزیران دفاع آمریکا و روسیه، و همچنین بین مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه را دلگرم کننده می داند. 

الیزابت راد، کاردار سفارت ایالات متحده در مسکو، روز گذشته گفت که ایالات متحده به تعهدات خویش در چارچوب کنترل تسلیحات متعهد است و مشتاقانه منتظر از سرگیری گفتگوها با طرف روسی در مورد ثبات استراتژیک است.وی یادآور شد که نشست کمیسیون دوجانبه در آینده نزدیک برگزار خواهد شد که در آن طرفین در خصوص پیمان کاهش و محدودیت تسلیحات تهاجمی استراتژیک (START) بحث خواهند کرد.

انتظار می رفت مذاکرات در چارچوب کمیسیون از تاریخ 29 نوامبر تا 6 دسامبر در قاهره برگزار شود، اما بعداً مشخص شد که این نشست برگزار نخواهد شد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این مذاکرات به تاریخ دیگری موکول شده است.

رئیس جمهوری آلمان: هر گونه درخواست برای آتش بس در حال حاضر جدی نیست

فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان شب گذشته، دوشنبه، در مصاحبه با "دویچه وله" اعلام کرد که هر گونه درخواست برای برقراری آتش بس در اوکراین در حال حاضر جدی نیست.

اشتاین مایر با اشاره به نتایج همه پرسی مربوط به الحاق چهار منطقه از خاک اوکراین: دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون به ترکیب فدراسیون روسیه گفت: در شرایط کنونی هر گونه درخواست برای آتش بس جدی نیست.  زیرا آتش بس در این لحظه در واقع به معنای به رسمیت شناختن بی عدالتی است که قبلاً رخ داده است.

رئیس جمهوری آلمان افزود که در حال حاضر راهی برای خروج از این وضعیت نمی بیند. وی یادآور شد که پیش بینی دقیق تضمین های امنیتی بیشتر برای اوکراین را غیرممکن می داند.

اوکراین از کشورهای غربی خواست موشک هایی با برد 800 کیلومتر را تامین کنند

آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین اعلام کرد گفت که اسال موشک هایی با برد 800 کیلومتر یا بیشتر، گویا به کی‌یف اجازه می دهد تا مشکلات انرژی خود را حل کند.

این سیاستمدار روز دوشنبه در حساب توییتر خود در این باره نوشت: بهترین و مؤثرترین راه حل برای مشکل انرژی اوکراین، موشک هایی با برد 800 کیلومتر یا بیشتر است که باعث صرفه جویی قابل توجهی در ژنراتورها می شود.

در اواسط ماه سپتامبر مشخص شد که اوکراین درخواستی را برای تامین تسلیحات مضاعف، از جمله سیستم های موشکی دوربرد به ایالات متحده ارسال کرده است. لیست ارسال شده برای نمایندگان کنگره آمریکا شامل موشک های ATACMS با برد 300 کیلومتر بود که طرف آمریکایی قبلاً از ارائه آنها به دلیل نگرانی از حمله ارتش اوکراین  به اهدافی در خاک روسیه خودداری کرده بود.

سیاستمدار فرانسوی: کمک به کی‌یف تریلیون ها یورو برای اروپا هزینه خواهد داشت

فلوریان فیلیپو، رهبر حزب میهن پرستان فرانسه، روز دوشنبه، ابراز عقیده کرد که واکنش انتحاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا به درگیری نظامی در اوکراین منجر به هزینه کردن تریلیون ها یورو از پول اروپا به نفع ایالات متحده خواهد شد.

وی افزود که رهبران اروپایی به دنبال تامین منافع آمریکا هستند و فعالانه در این مناقشه شرکت دارند.

 فیلیپو یادآور شد که اوکراین باید هزینه کمک نظامی ارائه شده به این کشور را پس دهد. به گفته وی، این واقعیت که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، هزینه تدارکات نظامی را به کشورهای غربی بازپرداخت نمی کند یا حتی قول بازپرداخت هزینه تدارکات نظامی را نمی دهد، بسیار شرم آور و نوعی باج خواهی است که باید متوقف شود.

سفیر روسیه در کانادا به وزارت خارجه این کشور احضار شد

اولگ استپانوف، سفیر روسیه در کانادا اعلام کرد که روز دوشنبه، 28 نوامبر به وزارت خارجه این کشور احضار شد. به گزارش روزنامه کانادایی نشنال پست، احضار این دیپلمات روس به وزارت خارجه با انتشار خبری در توییتر سفارت روسیه درباره تصویب قانون ممنوعیت تبلیغات هم جنس گرایان و استفاده از پرچم رنگین کمان در روسیه مرتبط است. استپانوف گفت که برای ابراز نگرانی در مورد قانون ممنوعیت تبلیغات دگرباشان جنسی به وزارت خارجه کانادا فراخوانده شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1161740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =