ساخت توربین‌های چندمنظوره متناسب با شرایط جغرافیایی

پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج با بیان اینکه توربین بادی، آبی و هیبریدی برای اولین بار در جهان توسط فناوران داخلی ساخته شده است، گفت: این توربین متناسب با شرایط جغرافیایی ساخته و به تولید برق می‌پردازد.

احسان رستگار، دارنده بیش از ۳۴ اختراع و تولید کننده تجهیزات صنعتی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید توربین‌های آبی، بادی و هیبریدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: فناوری توربین خوشه‌ای کنترل از راه دور برای آب‌های جاری به ویژه آب‌های رودخانه‌ای کاربرد داشته و با هر توپوگرافی کارایی دارد. این سیستم تمام اتوماتیک کارکرده و در زمانی که سطح آب کاهش یا افزایش یابد می‌توان از این توربین استفاده کرد.

وی افزود: این توربین به سیستم ضد سرقت مجهز شده و در صورت سرقت با  تلفن مالک و پلیس ارتباط برقرار کرده و اطلاع رسانی لازم انجام می‌شود. این توربین توانایی تولید برق را داشته و به شکل خوشه‌ای قابل افزایش است. این توربین ۱۵ کیلو وات برق تولید کرده و با توجه به قوانین کشور در زمینه خرید انرژی در چند برنامه در قالب راه اندازی نیروگاه، تولید تجهیزات به فعالیت پرداخته می‌شود.

این پژوهشگر تاکید کرد: در ۲۰ سال اخیر در زمینه  خرید انرژی‌های تجدید پذیر فعالیت شده و با مجموعه وزارت  کشور و راه اندازی نیروگاه‌ها و فروش برق شبکه سراسری اقدامات انجام شده است. مدل آبشاری این توربین در سطح کشاورزی راه اندازی شده و قابلیت تولید برق ۳ کیلووات را داشته و در مدل شناور این توربین در بروز سیلاب می تواند به تولید برق بپردازد.

رایزنی با کشورهای همسایه برای راه‌اندازی نیروگاه

وی ادامه داد: مدل دیگر در تولید توربین در کویر راه اندازی و به چرخش و تولید انرژی بدون دسترسی به  آب‌های جاری امکان پذیر است. این توربین‌ها با ۵ محصول انحصاری وارد بازار شده و رایزنی‌های بین المللی با سفارت عراق، ارمنستان  و ...  برای ایجاد نیروگاه‌ها و طرح‌های پایلوت در کشورهای همسایه انجام شده است. در حوزه توربین‌های بادی هم ژنراتورها به تبدیل انرژی می‌پردازند. درضمن این اقدام مشابه خارجی نداشته و برای اولین بار در جهان به تولید این توربین پرداختیم.

رستگار با بیان اینکه شرکت‌هایی در بازارهای داخلی و خارجی اقدام به تولید توربین‌های رودخانه‌ای کردند، اما این فناوری با داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد و انحصاری هیچ رقیبی ندارد، افزود: با توجه به بحران انرژی ایران و قطعی‌های مکرر و خرید برق تضمینی توسط دولت و وزارت نیرو و بودن منابع آب رودخانه‌ای در اکثر مناطق کشور و وجود همین بحران‌ها و سازوکارهای خرید برق تضمینی در سراسر جهان می‌توان بازار عالی را پیش‌بینی کرد.

این پژوهشگر درباره حمایت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حمایت دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به بقیه نهادها بهتر است و ارائه امکانات در اختیار ما  باعث می‌شود که خیلی از مشکلات اولیه شرکت‌های دانش بنیان برای تامین فضا و امکانات آزمایشگاهی برطرف شود. از دهه ۸۰ تاکنون چالش‌های متعدد در زمینه پژوهش را شاهد هستیم، اما در دو سال اخیر مسئولان امر به اهمیت پژوهش واقف شده و بیش از پیش بها می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1163464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =