معجزه حاج قاسم ایجاد اتحاد در محور مقاومت بود

هناء السعاده با اشاره به طرح توطئه آمریکایی‌ها برای ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه و رقابت‌های فرقه‌ای بین دولت‌ها و ملت‌های شیعه و سنی، خاطر نشان کرد: حاج قاسم دست غربی‌ها را خواند و توانست کشورهای مورد هدف را در محور مقاومت متحد کرد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، بدون تردید سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین فرمانده‌هان نظامی در سطح جهان است. فارغ از ویژگی‌های منحصربه فرد اخلاقی و خاص ایشان، از منظر نظامی نیز توانست موفقیت‌ها قابل توجهی برای محور مقاومت ایجاد کند. نجات سوریه و عراق از چنگال داعش تنها بخشی از دستاوردهای نظامی ایشان به شمار می‌رود. شهید سلیمانی توانست در دوران حیات خود با گسترش عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران، بازدارندگی مطلوبی برای کشور ایجاد کند. به مناسبت سالگرد شهادت ایشان، مصاحبه‌ای با «دکتر هناء السعاده» -روزنامه‌نگار، تحلیلگر و استاد دانشگاه الجزایری- انجام شد.

وی در ابتدا در خصوص اقدام آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: ترور قاسم سلیمانی -قهرمان جاودانه ضدامپریالیسم ایران- و ابومهدی المهندس توسط ایالات متحده آمریکا ماهیت تروریستی سیستماتیک دولت‌های این کشور را که با هدف دستیابی به اهداف شوم و شرورانه انجام می‌شود، روشن کرد. این روزنامه نگار الجزایری خاطر نشان کرد: قاسم سلیمانی یک فرد یا فرمانده معمولی نبود. او الهام گرفته از فرهنگ و رفتار انقلاب اسلامی از اولین روز پیروزی یعنی اصل دفاع از مردم مظلوم در سر تا سر دنیا، مقاومت در برابر استکبار و استعمار بود؛ او همچنین علاوه بر رعایت ارزش‌ها و مبانی برجسته بودن انقلاب اسلامی، به صفات فردی و اخلاقی توجه خاصی داشت.

ترور ژنرال سلیمانی یک اشتباه آشکار بود

دکتر السعاده افزود: او شجاع، تیزبین، استراتژیست و همچنین اهل عمل بود. شجاعت و جسارت او در اقدام و حضورش در میدان با بینش بصیرانه همراه بود که باعث آزادسازی سرزمین های اشغالی شد. حاج قاسم با آگاهی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گسترده محور مقاومت، همراه با امتناع از ارعاب ابزار نظامی و ماشین جنگی دشمن، عملیات‌های گسترده‌ای را علیه صهیونیست‌ها و عوامل آمریکایی ظلم‌کننده به ملت فلسطین و سایر ملت‌ها انجام داد.

دکتر السعاده در مورد ابعاد بین المللی و منطقه‌ای حاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: سردار قاسم سلیمانی تنها به محور مقاومت به معنای محدود آن تعلق ندارد؛ زیرا او مفهوم مقاومت جهانی را فارغ از ملیت، عقیده و فرقه خلق کرد که هدف اصلی آن تامین ثبات منطقه با خنثی کردن توطئه‌های غرب به منظور «بالکانیزاسیون منطقه» (یعنی تکه تکه شدن یک منطقه یا ایالت بزرگتر به مناطق یا ایالت‌های کوچکتر به منظور تسهیل نفوذ در آنها) و مبارزه با گروه‌های تروریستی بود. این دستاورد او را قادر ساخت تا به موفق ترین شخصیت نظامی جهان در زمینه مبارزه با تروریسم تبدیل شود.

وی افزود: قاسم سلیمانی به عنوان یک فرد انقلابی نوع دوست- به برکت نظریه امنیت منطقه‌ای خود، مدافع صلح و ثبات جهانی است. همانطور که می‌دانیم او این نظریه را برای خنثی کردن نقشه‌های محور شرارت به رهبری آمریکا مطرح کرد. بر اساس مستندات تاریخی، کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی نقشه جدیدی برای غرب آسیا (قبل از اعمال این رویکرد برای سایر مناطق) را در راس اولویت‌های خود قرار دادند تا امنیت رژیم صهیونیستی را تضمین کنند. بر اساس این توطئه، کشورهای منطقه به طور معمول امنیت، اقتدار و اتحاد خود را از دست می‌دهند. وجود اختلافات مرزی بین کشورهای منطقه، رقابت‌های فرقه‌ای بین دولت‌ها و ملت‌های شیعه و سنی، تعصبات قبیله‌ای مانند پان کردیسم و پان عربیسم و ظهور تروریسم از جمله نقاط ضعف و آسیب‌پذیری‌هایی است که به غربی‌ها برای دستیابی به هدفشان یعنی ایجاد ناامنی در منطقه کمک می‌کند.

از نظر این تحلیلگر الجزایری، به منظور تضعیف امنیت در غرب آسیا، پروژه چندوجهی ایجاد گروه‌های تروریستی و تکفیری از جمله القاعده و داعش با کمک رژیم صهیونیستی و برخی دست نشانده‌های منطقه طراحی و عملیات اجرایی آن آغاز شد. نظریه پردازان غربی تصور می‌کردند که تقسیم کشورهای مسلمان به سرزمین ها و اقوام کوچکتر، منافع رژیم صهیونیستی را تامین می‌کند و لذا اتخاذ چنین تدابیری روی آوردند. از همین رو، سردار سلیمانی مداخله و نظریه امنیت منطقه‌ای را به دلیل درک خود از سیاست غرب مطرح کرد. بر اساس این نظریه، امنیت کشورهای اسلامی در غرب آسیا و سایر نقاط با یکدیگر ارتباط متقابل دارند. به عبارت دیگر، ناامنی در سوریه امنیت عراق را تضعیف می‌کند و ناامنی در عراق امنیت ایران را به خطر می‌اندازد.

وی در پایان تاکید کرد: او در دفاع از همه مردم مظلوم فارغ از مذهب، فرقه و عقایدشان از هیچ کوششی دریغ نکرد. در واقع حاج قاسم دست غربی‌ها را خوانده بود: آنها سعی داشتند در اردوگاه ضدصهیونیسم اختلاف ایجاد کنند، اما سردار سلیمانی کشورهای مورد هدف را در محور مقاومت جهانی متحد کرد. معجزه حاج قاسم این بود که چندین ملیت اعم از سوری، لبنانی، ایرانی، پاکستانی، افغانی و عراقی و حتی سایر عقاید را زیر چتر مقاومت جهانی قرار داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1165881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =