کشف سیستم نوشتاری شکارچیان عصر یخبندان

یک باستان‌شناس سیستم نوشتاری ابتدایی که توسط شکارچیان عصر یخبندان استفاده می‌شد را کشف کرد. این سیستم نوشتاری شکلی از تقویم قمری است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ یک باستان‌شناس نگاره‌هایی را در غاری کشف کرده که مربوط به عصر یخبندان بوده است. او با مطالعه روی این غارنگاره‌ها به این نتیجه رسید که نشانه‌های ۲۰ هزار ساله شکلی از تقویم قمری است و این نقاشی‌ها نه تنها نوعی بیان هنری است، بلکه برای ثبت اطلاعات پیچیده درباره زمان‌بندی چرخه‌های تولید مثل حیوانات نیز استفاده می‌شده است.

بن بیکن ساعت‌های بی‌شماری را صرف رمزگشایی از این سیستم «پیش‌نوشتاری» کرده است. برای این کار سراغ کتابخانه بریتانیا رفت و در مطالعه کتاب‌ها تصاویری با الگوهای مشابه پیدا کرد. او در نهایت توانست با مبنا قراردادن چرخه تولد حیوانات و نمونه‌های مشابه آن در جهان امروز، نشانه‌های این تقویم را رمزگشایی کند.

کشف مومیایی‌هایی با زبان طلا

او برای ادامه مطالعاتش با تیمی از اساتید دانشگاه دورهام و یکی از دانشگاه‌های لندن همکاری کرد. این محققان می‌گویند: نتایج نشان می‌دهد که شکارچیان عصر یخبندان اولین کسانی بودند که از تقویم سیستمی و علامت‌هایی برای ثبت اطلاعات در مورد رویدادهای مهم اکولوژیکی در تقویم استفاده کردند.

آنها می‌افزایند: ما معتقدیم که این افراد که میراث هنری‌شان را در غارهای Lascaux و Altamira به جا گذاشته‌اند، اولین شواهد استفاده از سیستم زمان‌سنجی است که بعدها در میان نژاد ما رواج پیدا کرده است.

در این غارنگاره‌ها گونه‌هایی از حیوانات نظیر گوزن شمالی، ماهی و گاوهای منقرض شده به نام «اوروک» و «بیسون» کشیده شده که در سرتاسر اروپا یافت شده‌اند. در کنار این تصاویر، توالی‌هایی از نقاط و علائمی در بیش از ۶۰۰ تصویر یافت شده است. باستان‌شناس‌ها مدت‌هاست که بر این باورند این نشانه‌ها معنی دارند، اما تا به حال هیچ کس آنها را رمزگشایی نکرده است.

این تیم تحقیقاتی با استفاده از چرخه تولد حیوانات معادل امروزی به عنوان نقطه مرجع استنباط کرد که تعداد علائم مرتبط با حیوانات عصر یخبندان، رکوردی از زمان جفت‌گیری آنها در ماه قمری است. آنها معتقدند که علامت Y که با افزودن یک خط واگرا به خط دیگر ایجاد می‌شود، به معنای زایمان است.

محققان معتقدند که این علائم به جای ثبت گفتار، اطلاعاتی را به صورت عددی به دست می‌دهد؛ سیستمی که بعدها به شکل سیستم‌های تصویری و میخی در سومر از سال ۳۴۰۰ قبل از میلاد ظهور کرد. با این حال محققان این سیستم را به عنوان پیش‌نویس طبقه‌بندی می‌کنند و آن را «نوشتن» در نظر نمی‌گیرند.

محققان می‌گویند: همانطور که عمیق‌تر در دنیای غارنگاره‌ها جست‌وجو می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اجداد باستانی‌مان بسیار بیشتر از آنچه فکر می‌کنیم، شبیه ما هستند و علم بالایی داشتند.

کد خبر: 1166741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =