مطالبه از مجامع بین‌المللی برای کمک به زنان افغانستانی/ طالبان همسو با سیاست‌های آمریکاست

مشاور رئیس دانشگاه پیام نور در امور بانوان گفت: مجامع بین‌المللی به ویژه مجامع اسلامی باید علیه تصمیم طالبان در زمینه ممنوعیت تحصیل دختران افغانستانی اقداماتی انجام دهند.

رودابه فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از پذیرش دانشجویان دختر افغانستانی در دانشگاه پیام نور خبر داد و اظهار کرد: این دانشگاه آمادگی خود را برای پذیرش و آموزش این دختران به صورت رسمی اعلام کرده است. حتی دانشگاه پیام نور ظرفیت آموزش غیرحضوری(مجازی) هم برای دختران افغانستانی را دارد.

درخواست سازمان همکاری اسلامی از جهان اسلام/علیه اقدامات طالبان کمپین راه‌اندازی شود

وی با اشاره به ممنوعیت ورود دانشجویان دختر به دانشگاه‌های افغانستان از سوی دولت این کشور بیان کرد: این حکومت در اقداماتی ظالمانه مقابل تحصیل دختران و زنان در این کشور را می‌گیرد. بنابراین به عقیده من، مجامع بین‌المللی به ویژه مجامع اسلامی باید علیه این تصمیم طالبان، اقداماتی انجام دهند.

مشاور رئیس دانشگاه پیام نور در امور بانوان در پاسخ به این پرسش که اقدام طالبان در زمینه ممنوعیت ورود دختران به دانشگاه‌ها چه تاثیر در بازنمایی چهره اسلام در جهان دارد، گفت: در واقع اسلام طالبان، یک اسلام آمریکایی است. آنها تمام آموزه‌های صحیح اسلام را کنار می‌گذارند و با بسط نامناسب از برخی مفاهیم یا آموزه‌ها یا برخی موضوعات که مرتبط با این دین نبوده، به اسلام آسیب می‌رسانند. به عنوان مثال در اسلام بیان نشده که دختران حق بهره‌مندی از تحصیل را ندارند.  

ادامه فعالیت علمی استادان افغانستانی به صورت غیررسمی

وی با بیان اینکه طالبان همسو با سیاست‌های آمریکا است، گفت: اقداماتی مانند ممنوعیت تحصیل دختران که توسط آنها لحاظ می‌شود، تنها نفرت افکنی و نفرت پراکنی از اسلام را گسترش می‌دهد. سوال این است که چگونه ایران که زنان و دختران در آن آزادانه حق تحصیل و فعالیت اجتماعی دارند، عضویتش از «کمیسیون مقام زن سازمان ملل» لغو می‌شود.

فراهانی با تصریح بر اینکه ممنوعیت ورود دختران به دانشگاه‌های افغانستان شامل استادان نیز می‌شود، گفت: این استادان می‌توانند به تشکیل گروه‌های مخفی و غیر رسمی به صورت پنهانی به فعالیت علمی خود ادامه دهند یا مباحث درسی را تدریس کنند. البته این راهکار کاملا جهادی بوده و بدون چشم داشت به ارتقا علمی و درآمد خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اضافه کرد: علاوه بر مطالب ذکر شده؛ به همت معاونت خواهران بسیج اساتید کشور طوماری تهیه شده که در آن، برخی از استادان خانم با ذکر مشخصات کامل فردی، آمادگی خود را برای آموزش و تدریس داشنجویان دختر افغانستانی اعلام کرده‌اند. 

وی درباره فعالیت‌های علمی خانم‌ها در ایران عنوان کرد: در حال حاضر امکانات و شرایط بسیاری مناسبی برای ادامه تحصیل، اشتغال و پیشرفت بانوان فراهم است. بنابراین اگر کسی خلاف این موضوع را عنوان کند، مقرض است.

فراهانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی مسیر را برای فعالیت خانم‌ها ایجاد کرده است، گفت: متاسفانه با وجود تمامی این امکانات، فعالیت خانم‌ها بدون مشکل هم نیست. در واقع خانم‌ها باید در ابتدای امر مسیر پیشرفت را هموار کنند و سپس این مسیر را طی کنند. 

انتهام پیام/

کد خبر: 1166832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =