ممنوعیت تحصیل دختران زمینه را برای مشروعیت بخشی به طالبان سخت خواهد کرد / ناامیدی مردم افغانستان از آینده این کشور

ذاکر حسین ارشاد با اشاره به افزایش میزان نارضایتی‌های داخلی در افغانستان اظهار کرد: همچنان که طالبان نتوانسته تا امروز مشروعیت سیاسی در داخل و خارج از کشور افغانستان کسب کند، چنین تصمیماتی حتی این روند را با مشکل بیشتر مواجه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، طالبان در یکی از آخرین و جنجالی‌ترین تصمیمات خود، تحصیل دختران در دانشگاه‌های این کشور را ممنوع کرد. ندا محمد ندیم -وزیر تحصیلات عالی طالبان- در واکنش‌ به این تصمیم اظهار کرد: رعایت نشدن هدایات شرعی از سوی دانشجویان دلیل اصلی این تصمیم بوده است. وی همچنین خاطرنشان کرد که مسئولین افغان نتوانستند جلوی وقوع منکرات در فضای دانشگاه‌ها را بگیرند و از همین رو امارت اسلامی تصمیم به ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها گرفت. اما این تصمیم طالبان با واکنش‌های نسبتا شدیدی در داخل و خارج از این کشور روبرو شد. به منظور بررسی تبعات این تصمیم طالبان، گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) مصاحبه‌ای با دکتر «ذاکر حسین ارشاد» -از اساتید افغان در حوزه روابط بین‌الملل و عضو هیئت علمی و معاون  سابق آموزش دانشگاه ابن سینا شهر کابل- که اکنون در ژنو سکونت دارد، انجام داد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تبعات تصمیم جدید طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌های این کشور اظهار کرد: این تصمیم واکنش‌های جدی را هم در داخل و هم خارج این کشور به همراه داشت و گراف نارضایتی مردم به دلیل چنین تصمیمی رو به افزایش خواهد بود. از نظر این استاد افغان، همچنان که طالبان نتوانسته تا امروز مشروعیت سیاسی در داخل و خارج از کشور افغانستان کسب کند، چنین تصمیماتی حتی این روند را با مشکل بیشتر مواجه خواهد کرد.

امارت اسلامی از ظرفیت حکمرانی برخوردار نیست

دکتر ذاکر حسین ارشاد تاکید کرد: طالبان باید حقوق سلب نشدنی بخش مهمی از جامعه افغانستان یعنی زنان را رعایت کند. لذا واضح است که چنین تصمیمی زمینه را برای مشروعیت بخشی به طالبان سخت خواهد کرد. وی افزود: حتی طیف‌هایی از جامعه افغانستان –از جمله پشتون‌ها- که به دلیل تعلق فکری به طالبان امیدوار بود، با چنین تصمیمی دیگر آرزوهای خود را در گرو حکومت طالبان نمی‌بینند.

این استاد افغان ساکن ژنو در مورد واکنش مردم به این تصمیم تصریح کرد: واکنش‌های اجتماعی ماهیت متفاوتی دارند و بحث رضایتی و نارضایتی مطرح است اما همه می‌دانند که طالبان با رضایت مردم سر کار نیامده است و قرار نیست که به رضایتمندی مردم توجهی داشته باشد. وی افزود: از همان ابتدای حاکمیت طالبان گسست جدی بین این گروه و مردم افغانستان وجود داشت و هر چه زمان بگذرد، فاصله بین مردم با آنها بیشتر می‌شود و امید مردم کاهش خواهد یافت.

از نظر دکتر ارشاد، چون طالبان با ارعاب و خشونت روی کار آمده است، در آینده هم به همین صورت حکومت خود را تداوم خواهد داد و خواست و رضایت مردم برای امارت اسلامی اهمیتی ندارد. وی در خصوص احتمال خیزش مردمی علیه این گروه گفت: خیزش سطوح مختلفی دارد اما اینکه نارضایتی‌ها، فقر و تنگدستی، بحران اشتغال مدام افزایش می‌یابد و خواسته‌های آنها مورد توجه قرار نمی‌گیرد، خود به خود نارضایتی مردمی افزایش پیدا می‌کند اما با توجه به رویکرد طالبان یعنی ایجاد رعب و وحشت، نمی‌توان انتظار خیزش داد. وی در انتها افزود: البته چنین رویکردی در نهایت کار دست طالبان خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1167394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =