۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر به حج ۱۴۰۲ اعزام خواهند شد

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به سهمیه ایران برای حج ۱۴۰۲،گفت: در سال آینده ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر به حج تمتع اعزام خواهند شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: به دعوت وزارت حج و عمره عربستان دعوتنامه برای ۵۶ کشور اسلامی ارسال شد تا سفری با دو هدف به عربستان داشته باشیم.

لزوم تزریق حداقل ۳ دوز واکسن کرونا برای سفر به حج

وی ادامه داد: دو هدف در این سفر وجود داشت اول بازدید از نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۳ و همچنین امضای تفاهم نامه با وزارت حج عربستان درباره اعزام زائران بود. 

وی ادامه داد: در گذشته یک شرکت مشخص در مقابل کشور اسلامی قرار داده می شد و همه خدمات برای کشور اسلامی باید الزاما و منحصرا از این شرکت صورت می گرفت اما در این نمایشگاه شرکت های مختلف شرکت کرده و خدمات خود را ارائه می دهند و ما قدرت انتخاب داریم و می توانیم خدمات را با قیمت مناسبتر بگیریم. 

رئیس سازمان حج و زیارت درباره سهمیه حج سال ۱۴۰۲ گفت: طبق تفاهم با کشور عربستان برای سال ۱۴۰۲، ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر به حج تمتع اعزام خواهند شد. 

وی ادامه داد: ما درباره دیه درگذشتگان حادثه منا مذاکره کردیم البته عربستان معتقد است که حادثه منا یک حادثه طبیعی است و نباید دیه در نظر گرفته شود. 

رئیس سازمان حج و زیارت درباره حضور در صحرای عرفات گفت: در مذاکراتی که در عربستان داشتیم با دو شرکت در حوزه ای تی صحبت کردیم تا زائران بتوانند در ایامی که در عرفات حضور دارند از اینترنت استفاده کنند.این موضوع را در مذاکرات بعدی به جد دنبال خواهیم کرد.

وی درباره افراد سالمند که به حج اعزام می شوند گفت: تمهیداتی اندیشیده شده تا این افراد اگر از خودرو جا ماندند بتوانند به محل اقامت خود بازگردند. همچنین هتل های نوساز را شناسایی کرده ایم که با فاصله دورتری از مسجدالحرام قرار دارند و بخشی از زائران با هدف کاهش هزینه ها در این هتل ها مستقر خواهند شد البته به صورت شبانه روزی وسیله نقلیه برای تردد زائران به مسجدالحرام قرارداده خواهدشد.

وی با اشاره به کاهش سرانه کارگزاران گفت: برای سال آینده هزار کارگزار کمتر به حج اعزام شده و بجای آن هزار زائر جایگزین خواهند شد و هزینه سفر نیز کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین کیفیت غذا را در این ایام افزایش داده ایم.

وی با اشاره به برگزاری شورای عالی حج گفت: در این شورا همه نهادهای مسئول حضور خواهند داشت و تقسیم کار انجام خواهد شد. ما جداول و برنامه ریزی هایمان را انجام داده ایم همچنین سهمیه استان‌ها نیز مشخص شده است. 

وی با اشاره به تدوین کتاب فرآیندهای حج و زیارت گفت: هزار و ۲۰۰ فرایند در این کتاب آمده است که می تواند نقشه راه ما برای حج، عمره و عتبات باشد. 

وی با اشاره به قیمت حج گفت: هنوز قیمت دقیق حج مشخص نشده است ما کمیته ای در این خصوص راه اندازی کرده ایم و استخراج قیمت تا دو هفته دیگر مشخص می شود. ما ۵ گروه داریم که هزینه سفر برای آنها مشخص خواهد شد البته تغییر قیمت صرفا با توجه به قیمت هتل زائران است.

حسینی درباره ارز تعیین شده گفت: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان براساس مصوبه هیات دولت برای حج ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است. 

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: هنوز درباره واکسیناسیون از سوی وزارت حج عربستان به ما اعلام نشده و سقف سنی نیز برای حج ۱۴۰۲ برداشته شده است.

وی ادامه داد: ۳۷ هزار نفر از افرادی که برای سال ۱۴۰۲ اعزام می شوند زائرانی هستند که در سال ۱۳۹۹ کل هزینه حج را پرداخت کرده اما به حج اعزام‌نشده بودند تلاش ما این است که زائر مابه التفاوت پرداخت نکند البته نمی دانیم امسال عربستان چه مقدار از ما هزینه می گیرد اما ما تلاش می کنیم که زایر با مشکل و بار اضافه هزینه مواجه نشود. اولویت دوم ما برای افرادی است که فیش سال ۸۵ را دارند.چنانچه ظرفیت باقی ماند ما از افرادی که در فروردین ۸۶ فیش تهیه کرده اند اعزام خواهیم کرد. 

حسینی با اشاره به ثبت نام حج گفت:به دلیل اینکه ثبت نام حجاج با کنکور همزمان شده بود، ملغی شده بود. 

وی درباره برگزاری عمره گفت: همه کشورهای اسلامی در عربستان کنسولگری دارند و نگرانی ما برای برگزاری عمره همین موضوع کنسولگری است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1167849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =