کتاب بیوالکترو مغناطیس در ۲ جلد منتشر شد

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل دهمین کتاب خود با عنوان بیوالکترو مغناطیس در دو جلد روانه بازار نشر کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ همایون ابراهیمیان عضو هیات علمی گروه مهندسی پزشکی این دانشگاه در خصوص این کتاب گفت: طی تحقیق در زمینه بیوالکترومغناطیس (بر هم کنش میدان های الکترومغناطیس با سیستم های بیولوژیکی) در بیش از ۵۰ سال، این نیاز را احساس کرده ایم که برخی از محقیقین زیست شناسی و پزشکی برای همکاری موثر با فیزیکدانان و مهندسین برق و مهندسین پزشکی در تحقیقات میان رشته ای نیازمند به درک و شناخت اصول پایه و رفتارهای مشخصه ای میدان های الکترومغناطیس هستند. از آنجا که بیشتر کتابهای الکترومغناطیس بطور تنگاتنگ بر پایه محاسبات برداری و معادلات با مشتق جزئی می باشند، نوشتارها در حوزه الکترومغناطیس چندان این نیازها را برآورده نمی سازند. این کتاب را بعنوان تلاشی برای برآوردن این نیاز و همچنین به منظور کمک به کسانی که به کسب اطلاعات در زمینه الکترومغناطیس نیاز دارند، و پیش زمینه ریاضی قوی نیاز ندارد.

چاپ سومین کتاب مشترک عضو باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اردبیل

ابرهیمیان افزود: این کتاب مفاهیم پایه، اصول اساسی و رفتارهای مشخصه میدانهای الکتریکی و مغناطیسی را برای افرادی که در زمینه محاسبات برداری و معادلات با مشتقات جزئی پیش زمینه ندارند را توضیح می دهد. بخصوص، این کتاب برای برقراری ارتباط بین زیست شناسان و مهندسین و یا فیزیکدانان که با برهم کنش میدانهای الکترومغناطیسی با سیستمهای بیولوژیکی سر و کار دارند مورد نظر است.

وی افزود: هر جا که برق وجود دارد، میدان­ های الکتریکی و مغناطیسی نیز وجود دارند. زندگی بر روی زمین در محیطی از میدان­ های الکترومغناطیسی طبیعی توسعه یافته­ است. با این حال، طی یک قرن گذشته، این محیط طبیعی با رشد سریع طیف میدان های الکترومغناطیسی ساخته دست بشر تغییرات بسیاری کرده است. امروزه، محیط زمین ترکیبی از میدانهای الکترومغناطیسی طبیعی و مصنوعی است و انسان ها در دریایی از امواج الکترومغناطیس زندگی می کنند. بی توجهی و عدم هماهنگی با این علم در حال پیشرفت می تواند نتایج مخربی بر شرایط زندگی و جامعه انسانی بگذارد. با توجه به این موضوع، می توان الکترومغناطیس را یکی از دروس اصلی بسیاری از رشته های مهندسی دانست که تاثیرات عمده ای بر زندگی انسان ها و سلامتی جسمی آنها دارد.

 عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی در خصوص اهمیت نگارش کتاب بیوالکترو مغناطیس گفت: عدم وجود منابع فارسی به روز یکی از عواملی است که مطالعه این درس حیاتی را برای بسیاری از دانشجویان سخت می کند. به همین منظور در این مجموعه ۲ جلدی سعی شد تا با ارائه مطالب به روز، پایه و بستر مناسبی را برای دانشجویان گرامی  فراهم کند. مطالعه جلد اول و دوم این کتاب که به صورت یک مجموعه مکمل ارائه می شوند، می تواند نیاز دانشجویان را در بسیاری از زمینه های اساسی درس الکترومغناطیس و بیوالکترومغناطیس برطرف سازد. همچنین، با آشنایی بیشتر دانشجویان با بخش های مختلف علم الکترومغناطیس، مسیر انتخاب گرایش های کاری برای آنان هموار تر خواهد شد.

وی در مورد مباحث مطرح شده در هر جلد از این کتاب گفت: در جلد اول مباحث اصلی و پایه ای الکترومغناطیس و بیوالکترومغناطیس و اثرات سلامتی این امواج بر بدن انسان در ۶ فصل مورد بحث قرار می گیرند. استانداردهای مرتبط با این امواج در مناطق و سیستم های مختلف بررسی شده و روش های محافظت از آنها معرفی می شوند. در جلد دوم روش های درمانی که از الکترومغناطیس به عنوان عامل اصلی استفاده می کنند (از قبیل هایپرترمی، حرارت درمانی و ... ) بررسی شده است. همچنین دوزیمتری و دماسنجی این امواج به شکل گسترده مورد بحث قرار می گیرد.

لازم به ذکر است هر جلد از کتاب بیوالکترو مغناطیس به قیمت ۹۰۰ هزار ریال و به تیراژ ۱۰۰۰ نسخه توسط انتشارات جهاد دانشگاهی روانه بازار نشر شده و در کتاب فروشی های معتبر در دسترس علاقمندان می باشد.

خبرنگار: هاشم پورزاهد

انتهای پیام/

کد خبر: 1168264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =