سقوط سریالی در ژانر امنیتی / روایتی متفاوت از مبارزه با داعش

سریال سقوط سریالی در ژانر سیاسی- جاسوسی است که در بستر خود به روایت یک داستان عاشقانه می‌پردازد. سریالی که الهام گرفته از یک داستان واقعی بوده و داستان شجاعت زنان ایران است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، چند سالی است که شبکه نمایش خانگی بخش مهمی از صنعت سریال‌سازی را به دوش می‌کشد. هر چند در ابتدای کار این پلتفرم چندان موفق نبود، اما چند سالی است که با ضعف تلویزیون در بخش تولید محتوا، شبکه نمایش خانگی توانسته جای خود را در سبد خانوارها باز کند و به تولید سریال‌هایی بپردازد که در بخش جذب مخاطب هم موفق عمل کند.

پخش بی‌گناه، پدرخوانده و سقوط؛ بدون مجوز / ماجرا چیست؟

مینی سریال «سقوط»، جدیدترین محصول فیلیمو در شبکه نمایش خانگی است که شامگاه پنج‌شنبه (۱۵ دی ماه) پخش خود را در شبکه نمایش خانگی آغاز کرد.

این مجموعهٔ نمایش خانگی ایرانی به کارگردانی سجاد پهلوان‌زاده و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری تهیه شده است. داستان این نمایش در ایران، ترکیه و عراق می‌گذرد و عمده سکانس‌های ایران در استان کردستان، سکانس‌های ترکیه در آنتالیا و بخش عمده سکانس‌های عراق در استان موصل فیلم‌برداری شده‌است.

داستان این مجموعه در مود زوج جوانی به نام ژاکان و آیسان است که در دانشگاه با یکدیگر آشنا شده‌اند و پس از ازدواج در سنندج زندگی می‌کنند. ژاکان به دلایلی دور از چشم همسرش در صدد پیوستن به داعش است. او با بهانه قصور در بردن سفر ماه عسل، همسرش را به ترکیه می‌برد و طی سفری زمینی به رقه و به داعش می‌پیوندد.

کپی‌برداری سقوط از دو فیلم

سقوط از حیث محتوا و ساختار تحت‌تاثیر و کپی‌برداری تمام‌عیار از سریال خلافت محصول سوئد منتشرشده در سال ۲۰۲۰ از نتفلیکس است. روایت خلافت دربارهٔ دختری به نام پروین است که همراه با شوهرش حسام به رقه می‌روند و در شهری که در تسلط داعش است زندگی می‌کنند، در ادامه با مأموری امنیتی در سرویس موست (سرویس اطلاعات نظامی و امنیت سوئد) تماس می‌گیرد تا او را از شهر رقه نجات دهد و آن‌ها را از عملیات‌ها و فعالیت‌های داعش آگاه کند. سریال سقوط نیز دربارهٔ دختری به نام آیسان است که همراه با شوهرش ژاکان در شهری که در تسلط داعش است زندگی می‌کنند و در ادامه قرار است آیسان با مأمور اطلاعات همکاری کند و آن‌ها را از فعالیت‌های داعش آگاه کند، میزان کپی‌برداری به حدی زیاد است که فیلم‌نامه و اکثر سکانس‌های سریال قابل پیش‌بینی هستند.

سقوط

به رغم بعضی خبرگزاری‌ها قصه و روایت سقوط در قسمت اول آشکارا متأثر از فیلم شبی که ماه کامل شد به کارگردانی نرگس آبیار است. بررسی عناصر و شخصیت‌ها نشان می‌دهد که قسمت اول این سریال از روی این فیلم کپی شده‌است.

همچنین، گفتنی است که پخش این سریال با توجه به حواشی ایجاد شده توسط حمید فرخ‌نژاد با چالش‌هایی روبرو شده بود. از سوی دیگر اتهام‌زنی به اقوام کرد برای پیوستن به گروه‌های تروریستی حواشی بسیار منفی به همراه داشته‌است. نمایندگان استان‌های کردنشین از اینکه همچنان در این سریال انگشت اتهام اتصالات تروریستی به‌سوی کردها گرفته شده بسیار خشمگین هستند. همچنین این سریال بابت نمایش پرستوسازی در دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی از سوی رسانه‌های وابسته به حکومت مورد نقد قرار گرفت. از دیگر حواشی این سریال می‌توان به نداشتن مجوز ساخت اشاره کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این سریال برخلاف قوانین رایج، مجوز ساخت ساترا را دریافت نکرده‌است.

تا جایی که محمدصادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره نداشتن مجوز پخش سریال سقوط اظهار کرد: شورای صدور مجور هنوز به جمع‌بندی نهایی برای صدور مجوز پخش سریال سقوط نرسیده است و نظر نهایی ساترا اعلام می‌شود.

نگاهی به کارنامه کارگردان سریال سقوط

سجاد پهلوان‌زاده، کارگردان سریال سقوط، در ابتدا تدوین‌گر فیلم‌هایی همچون؛ لاتاری، ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز بود. تدوینگری که به دلیل هنرمندی خود در این رشته توانسته بود در سی و چهارمین دوره جشنواره فجر، نامزد جایزه سیمرغ بلورین بهترین تدوین شود. او اکنون با ساخت مینی‌سریال سقوط توانست نام خود را بین کارگردانان ایرانی به ثبت رساند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =