ایران می‌تواند از اهرم‌های فشار در پرونده هسته‌ای در واکنش به اقدام اروپا استفاده کند + فیلم

یوسف عزیزی با انتقاد از کلی گویی مقامات ایران در واکنش به تصمیم پارلمان اروپا، پیشنهاد می‌کند: با توجه به اهمیت پرونده هسته‌ای برای اروپایی‌ها، ایران می‌تواند از طریق بازی با اهرم‌های فشار در مسئله هسته‌ای برای آگاه سازی غرب در مورد تبعات اقداماتشان استفاده کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا و درخواست افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، مقامات ایرانی از جمله رئیس جمهور و رئیس مجلس بدون اشاره به جزئیات وعده اقدام متقابل دادند. هر چند که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران حوزه بین الملل این قطعنامه از نظر حقوقی محدودیت چندانی به عملکرد سپاه وارد نمی‌کند اما انتظار می‌رود به منظور آگاه سازی مقامات اروپایی از تبعات و هزینه‌های اقدامات نسنجیده خود پاسخ درخور و مناسبی از سوی جمهوری اسلامی ایران به آن داده شود. دکتر یوسف عزیزی –تحلیلگر مسائل بین الملل- نیز در مصاحبه خود با ایسکانیوز ضمن تاکید بر لزوم واکنش جدی و مشخص از سوی ایران، پیشنهاداتی در این خصوص مطرح کرد.

هدف اقدام پارلمان اروپا ضد سپاه روحیه دادن به گروه‌های برانداز بود

بخش دوم این گفتگو بدین شرح است:

- فکر می‌کنید جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی باید به منظور خنثی‌سازی و مقابله با تصمیم پارلمان اروپا انجام دهد؟

معمولا اینطور بوده که مسئولان جمهوری اسلامی غیر از موارد استثنایی خیلی دقیق اشاره نمی‌کنند چه اقداماتی انجام خواهند داد و کلی گویی می‌شود. من فکر نمی‌کنم صحبت‌هایی که اخیرا گفته می‌شود بخشی از نیروهای اتحادیه اروپا را تروریستی اعلام کنند، تاثیراتی را که طرف مقابل در دراز مدت باید از اقدام خود دریافت کند را ایجاد نمی‌کند. ایران باید خیلی واضح‌تر و مشخص‌تر روی کارهایی که می‌خواهد انجام دهد صحبت کند.

البته یک دلیل وجود دارد که گفته می‌شود اگر از اول مشخص نشود و بعدا اقداماتی انجام شود، طرف مقابل را دچار شوک می‌کنند و نمی‌تواند راه چاره‌ای برای آن پیدا کند. اما از طرف دیگر، به نظر می‌رسد مسئولین جمهوری اسلامی این مسائل را به صورت واضح نمی‌گویند که جا برای کم کاری‌های خود بگذارند. گفتن اینکه ما چه کارهایی می‌خواهیم انجام دهیم و برای آن هم اهرم سازی کنند، کشورهای غربی را دچار بازتردید می‌کند.

من فکر می‌کنم اگر مسئله هسته‌ای که برای اروپایی‌ها خیلی مهم است و در سوال قبلی به آن اشاره شد، پس ایران باید کار اصلی را روی همین مسئله هسته‌ای بگذارد. ایران باید بگوید اگر شما اقدامات ایذایی و اشتباه را انجام می‌دهید مثل اضافه کردن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، ما هم غنی‌سازی را در سطوح بالاتر مثلا 90 درصد انجام می‌دهیم، ظرفیت بالاتری از غنی‌سازی را ایجاد خواهیم کرد، توسعه تکنولوژی‌های هسته‌ای را در تمام ابعاد مخصوصا ابعادی که کاربرد دوگانه دارند را افزایش خواهیم داد. این‌های پاسخ‌های مشخص برای اتحادیه اروپا خواهد بود تا بدانند مسیر خطرناکی را انتخاب کرده‌اند.

ایران باید از قبل به آنها بگوید کسانی که در کمیسیون‌ها و جلسات مخالف هستند، می‌توانند در مقابل افرادی که جزء لابی صهیونیستی یا سعودی یا نیروهای رادیکال ضدانقلاب هستند، با دست پر باشند که اگر شما چنین اقداماتی انجام دهید، ایران هم اقداماتی انجام خواهد داد که برای امنیت اروپا  و امنیت بین الملل مناسب نباشد.

کاستن از نظارت‌های اضافی آژانس می‌تواند گزینه دیگری باشد و حتی می‌تواند به عنوان پیش شرط مذاکرات مورد استفاده قرار بگیرد که اگر شما چنین خبطی را انجام دهید، ما مذاکرات هسته‌ای را معلق خواهیم کرد و شما باید به عنوان پیش شرط اجرای برجام، اقدام خود را اصلاح کنید. حتی می‌شود در مورد برد موشک‌ها صحبت کرد. یکی از کارشناس‌ها نظر خوبی داشت. بعد از اجرای برجام ما برد موشک‌ها را تا فاصله 2000 کیلومتر تثبیت کردیم و اجازه افزایش برد موشک‌ها را ندادیم و در واقع رهبر جمهوری اسلامی این صحبت را مطرح کردند که دقت موشک‌ها را افزایش دهید. اکنون می‌توان گفت که برد موشک‌ها به 5000 کیلومتر ارتقاء پیدا کند و مسلما اروپایی‌ها معنای این حرف را بهتر از همه درک می‌کنند.

لذا ایران باید گزینه‌های بسیار محکم و قوی را به طرف اروپایی نشان دهد. حال اینکه به صورت علنی مطرح شود یا خصوصی بحث دیگری است ولی تا وقتی ایران این مسائل را به طور جدی مطرح نکند، فکر نمی‌کنم بتواند طرف مقابل را به ارزیابی مجدد وادار کند. مهمترین مسئله هم بحث هسته‌ای است. اتحادیه اروپا باید بداند کارهای اضافه که انجام می‌دهد و به مناسبات دوجانبه لطمه وارد می‌کند، در موضوعات مورد علاقه آنها که می‌خواهند با ایران به توافق برسند، مشکل ایجاد خواهد شد.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1168630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =