انتخابات نشریات پس از تصویب دستورالعمل الکترونیکی می‌شود

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم گفت: پس از تصویب دستورالعمل فعالیت نشریات دانشجویی، انتخابات مدیران مسئول یا اعضای کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی کاملا به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

یونس فرزین‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه اصلاحات دستورالعمل فعالیت نشریات دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید در شورای مرکزی کمیته ناظر بر نشریات این وزارتخانه به تصویب رسد تا در دانشگاه‌ها اجرا شود، اظهار کرد: تصویب پیش نویس این دستورالعمل به علت تشکیل نشدن جلسه، تا کنون انجام نشده است؛ چون عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم، رئیس شورای مرکزی کمیته ناظر بر نشریات وزارت علوم بوده و فرصت کافی برای حضور در جلسات را ندارد. 

تعلل وزارت علوم در تصویب اصلاحات دستورالعمل نشریات دانشجویی/ امکان تاخیر در برگزاری انتخابات وجود دارد

وی با تصریح  بر اینکه دستورالعمل جدید فعالیت نشریات دانشجویی در اختیار چند دانشگاه از جمله علامه طباطبایی، امیرکبیر، شیراز و مراغه قرار گرفت تا نظرهای کارشناسان و صاحبنظران را در این باره جویا شویم، عنوان کرد: آنان نظر مساعد داشتند و معتقد بودند که هم تعداد صفحات این دستورالعمل کاهش یافته و هم نکات مبهم که باعث گمراهی کارشناسان می‌شد یا چالش ذهنی ایجاد می‌کرد، برطرف شده است.

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم با اشاره به اینکه تصویب و اجرای این دستورالعمل وابسته به تصویب اصلاحات شیوه نامه فعالیت نشریات دانشجویی است، گفت: اعضای شورای مرکزی بارها تلاش کرده‌اند که این شیوه نامه را با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی به اشتراک بگذارند تا از آنها نظرخواهی شود؛ در حالی‌که این موضوع باید توسط مسئولان انجام می‌شد. 

وی با بیان اینکه طولانی شدن زمان و روند تصویب اصلاحیه دستورالعمل و شیوه نامه نشریات به خاطر سهل انگاری مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ویژه معاونت فرهنگی است، گفت: دغدغه‌ای برای تصویب این اصلاحیه از سوی مسئولان معاونت فرهنگی وجود ندارد، برای همین نیز این روند طولانی شده است. همچنین این معاونت اصلاح شیوه نامه را پیروزی بزرگی برای خود در حوزه نشریات می‌داند. در حالی  این اصلاحیه حاصل تلاش حدود ۴۷۰ ساعت است.

اصلاحات دستورالعمل فعالیت نشریات دانشجویی شامل چه مواردی است؟

فرزین‌فرد درباره موضوعاتی که در دستورالعمل فعالیت نشریات دانشجویی اصلاح شده است، گفت: از این به بعد انتخابات مدیران مسئول یا اعضای کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی کاملا به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و دیگر از صندوق رای و رای گیری مکتوب خبری نیست. بنابراین این انتخابات فقط از درگاه سامانه جامع نشریات دانشگاهی وزارت علوم انجام می‌شود. 

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم با اشاره به اینکه مهم‌ترین تغییر در این دستورالعمل، انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم است، گفت: این انتخابات سال گذشته خیلی گسترده برگزار نشد و با توجه به شرایط کرونایی خیلی پربار نبود و حق رای اعضای کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی  بر مبنای برخی تبصره‌ها بسیار زیاد بود. بنابراین در اصلاحات جدید، تلاش شد تا توزیع یا تعلق حق رای عادلانه صورت گیرد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال هر دانشگاهی که کمیته ناظر آن ۲ عضو داشته باشد، به صورت سیستماتیک ۲ حق رای نیز دارد. برای حل این مشکل تصمیم گرفته شد که از این پس، در انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی  تعداد سهمیه حق رای بر اساس تعداد نشریات فعال باشد. به عنوان مثال اگر در دانشگاهی ۵ تا ۱۲ نشریه  فعال وجود داشته باشد، علاوه بر دو سهمیه خود، یک سهمیه دیگر هم دارد. اگر ۱۳ تا ۲۰ نشریه باشد، علاوه بر ۲ سهمیه و ۲ سهمیه دیگر نیز دارد. همچنین به ازای هر ۱۰ نشریه که بالا می رود، آرا حق رای نیز یک عدد اضافه می‌شود. 

فرزین‌فرد با بیان اینکه برای اولین بار در دستورالعمل مبنا صرفا نشریه مکتب نیست، گفت: به این معنا که علاوه بر نشریه، مدیر مسئول فعال نیز در نظر گرفته شده است. این اصلاح نیز به این علت است که در طول سال امکان دارد که سردبیر و مدیر مسئول نشریه تغییر کند. این موضوع باعث می‌شود که یک فعال حوزه نشریاتی، به سادگی کنار گذاشته شود. برای حل این مشکل، شروطی را در نظر گرفته‌ایم که بر اساس آن، مدیران مسئول فعال حتی اگر نشریه تازه تاسیس باشد، می‌تواند در انتخابات کاندید شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1169173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =