سازمان صداوسیما نیاز به بازآفرینی و اصلاح ساختار دارد / لزوم هدفمندسازی بودجه رسانه ملی

عملکرد ضعیف صدا و سیما در سال‌های اخیر موجب فرار مخاطبان از این رسانه و کوچ آنها به شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی شده، موضوعی که شاید یک بخش آن را بتوان گردن عملکرد مدیران و راهکارهای نادرستی که برای پیشبرد اهداف ای در پیش گرفته‌اند، انداخت

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، عملکرد ضعیف صدا و سیما در سال‌های اخیر موجب فرار مخاطبان از این رسانه و کوچ آنها به شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی شده، موضوعی که شاید یک بخش آن را بتوان گردن عملکرد مدیران و راهکارهای نادرستی که برای پیشبرد اهداف ای در پیش گرفته‌اند، انداخت. در این بین، برخی مدیران کمبود بودجه را به عنوان مانعی برای تحقق اهداف سازمان صدا و سیما مطرح می کنند، اما کارشناسان در این باره نظر دیگری دارند و عنوان می‌کنند که نه تنها بودجه سازمان کم نیست، بلکه صرف موارد بیهوده می‌شود.

بیانیه صداوسیما در واکنش به بودجه فرار رو به جلوست

در همین رابطه، سیدعلی محسنیان-کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره تناسب بودجه اختصاص یافته به سازمان صدا و سیما با نیازهای آن اظهار کرد:هدفی که برای سازمان دنبال می‌شود دارای ابهاماتی است و برای رفع این ابهامات پیشنهاداتی برای مسائل اجرایی، تقویمی و نظارتی داریم. ما می‌خواهیم مشخص باشد که مبلغ اختصاص یافته به سازمان در چه اموری خرج شده است و تحلیل‌مان بر این است که با پیشنهاداتی که ارائه می‌دهیم منابع به جای تمرکز در یک مورد خاص برای اهداف گوناگون صرف شود.

وی افزود: قرار نیست افزایش بودجه سازمان صداوسیما صرف حقوق و دستمزد کارکنان آن شود و هدف این است که بودجه به یک سری امور مشخص اختصاص پیدا کند، مثلا ساخت سریال‌های فاخر، توسعه فنی سازمان به لحاظ پوشش جمعیتی و جغرافیایی، پویانمایی، تولید محتواهای مناسب و مواردی از این قبیل.

محسنیان افزود: سازمان صداوسیما برنامه‌هایی برای خود دارد که باید برای تحقق آنها اولویت‌گذاری، برنامه‌ریزی، صرفه‌جویی و چابک‌سازی کند. همچنین این سازمان باید برنامه‌محور و مساله‌محور عمل کند تا بتواند مسائل را مدیریت کند.

برخی دیگر نیز عنوان می‌کنند که سازمان صدا و سیما در مقایسه با سایر نهادها و کل بودجه کشور و تولید ناخالص داخلی بودجه قابل‌توجهی می‌کند اما این بودجه صرف امور بیهوده می‌شود.

در همین راستا، جعفر برزگر، مدیر رسانه‌ای روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز اظهار کرد: تأثیر بودجه‌ها و میزان آنها بر تولیدات فرهنگی امری است غیرقابل انکار و چند سالی می‌شود که افکار عمومی نسبت به بودجه اختصاص یافته به صدا و سیما و نهادهای فرهنگی حساس شده است، مخصوصا از سال ۹۶ که میزان بودجه اعلام می‌شود، این بحث در رسانه ها مطرح می‌شود که چرا بودجه‌های فرهنگی تا این اندازه ناچیز است.

قائم مقام خبرگزاری شبستان ادامه داد: مشکل دوم این است که صدا و سیما در سال‌های اخیر با رویکرد اشتباهی که اتخاذ کرده در بسیاری از حوزه‌ها به یک سری از سلایق محدود شده و بخشی از مردم نیز صدا و سیما را از آن خود نمی‌دانند چرا که دغدغه‌ها و حرف‌هایشان در رسانه ملی بازتاب داده نمی‌شود.

برزگر افزود: مشکل سوم و مهم‌تر از همه اینکه، صدا و سیما بدون تردید و طبق آمارهای داخلی این سازمان و آمارهای بیرونی، در سال‌های اخیر با اُفت کیفیت مواجه شده و این موضوع قابل انکار نیست.

وی عنوان کرد: صدا و سیما در سال‌های اخیر بودجه‌های چند هزار میلیاردی دریافت کرده و علاوه بر آن، توانسته کم‌ترین حالت ممکن به اندازه یک سوم مبلغ بودجه دریافتی خود، آگهی و رپورتاژ داشته باشد و در سال جاری نیز حدود ۲ الی ۳ هزار میلیارد تومان از طریق تبلیغات جذب کرده است، اما طبق آمارهای سازمان صدا و سیما، پر مخاطب‌ترین سریال تلویزیون تنها ۱۵ درصد مخاطب داشته که این نشان‌ می‌دهد که این سازمان با توجه به دریافت بودجه خوب اما خروجی نامناسبی داشته است و یک شکاف عمیق بین هزینه‌ها و خروجی وجود دارد.

برزگر در ادامه گفت: تولیدات صدا و سیما در حوزه‌های مختلف دچار اُفت کیفیت شده و این سازمان تبدیل به دستگاهی شده که نمی‌تواند پیامی را منتقل کند نه می‌تواند برای مردم سرگرمی تولید کند.

وی عنوان کرد: صدا و سیما یک بازآفرینی ساختاری لازم دارد تا بتواند چابک شود و افراد توانمندی را به کاربگیرد که تولیدات فاخری داشته باشد البته، تولیدات فاخر به معنای پر هزینه بودن نیست بلکه به معنای جذب افراد توانمندی است که بتوانند این کار را انجام دهند، همانطور که در دهه ۸۰ عمل می‌شد.

به گزارش ایسکانیوز، با توجه به اهمیت و نقشی که سازمان صدا و سیما برای خانواده‌ها دارد، امید است که این سازمان هر چه سریع‌تر بر مدارِ اصول حرکت کرده و شاهد اتفاقات مهمی در زمینه سریال‌سازی و برنامه‌سازی در رسانه ملی باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1171264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =