درخواست ۸ دفتر بسیج دانشجویی از اژه‌ای برای عفو یک فعال اجتماعی/ ثبت‌نام وام‌های دانشجویی از اواخر هفته آینده آغاز می‌شود

« درخواست ۸ دفتر بسیج دانشجویی از اژه‌ای برای عفو یک فعال اجتماعی، افزایش ۲ هزار تومانی قیمت غذای دانشجویان علوم‌پزشکی تهران و آغاز ثبت‌نام وام‌های دانشجویی از اواخر هفته آینده» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، « ضرورت اتخاذ رویکرد تهاجمی‌تر و تغییر آرایش در ترکیب دولت، درخواست ۸ دفتر بسیج دانشجویی از رئیس قوه قضائیه برای عفو یک فعال اجتماعی و افزایش ۲ هزار تومانی قیمت غذای دانشجویان علوم‌پزشکی تهران» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند.

کمبود ۱۵ هزار ظرفیت خوابگاه ملکی در گروه علوم پزشکی/ کلیات عفو عمومی دانشجویان به وزیر علوم ابلاغ شد

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به « تعارض آزادسازی قیمت‌ آموزش با اصل ۳۰ قانون اساسی و آغاز ثبت‌نام وام‌های دانشجویی از اواخر هفته آینده» اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ گذشته آورده است:  

حوزه تشکل‌های دانشجویی 

 اتخاذ رویکرد تهاجمی‌تر و تغییر آرایش در ترکیب دولت ضروری است

 جمعی از تشکل‌های علمی و سیاسی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور تاکید کردند: با توجه به گذشت حدود ۱۹ ماه از عمر دولت سیزدهم، اتخاذ یک رویکرد تهاجمی‌تر و تغییر آرایش دولت ضروری است و چنین رویکردی مستلزم تشخیص نیروهای صادق و تحول‌خواه درون دستگاه‌های اجرایی کشور و فراهم کردن میدان عمل برایشان است.

در بخشی از این نامه آمده است: تجدیدنظر در سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی و اتخاذ یک رویکرد شجاعانه. دولت جناب‌عالی به درستی نخواسته بود تا برای عمل و ایجاد تغییرات، منتظر توافقات شرقی و غربی بماند. اما پس از مدتی سیاست موازنه که عادت ذهنی دیپلماتیک دستگاه سیاست خارجی است بر آن خواست تحولی غلبه کرده است. هم‌چنان که در سیاست داخلی باید به سوی تجمیع و ائتلاف نقاط مولد حرکت کرد در سیاست خارجی نیز باید به استقبال پهنه‌های مولد و استقلال‌خواه خیز برداشت و خصوصاً از طریق تحرکات اقتصادی و سیاست‌های جامعه‌ساز این پهنه‌ها را به نقاط قدرت و اهرم آرایش سیاسی منطقه بدل کرد.

تداوم سیاست‌های جسورانه اقتصادی همچون حذف ارز ترجیحی، اتخاذ سیاست‌های مالیاتی که مانع از گسترش بیشتر فاصله‌های طبقاتی شود خصوصاً سیاست مالیات بر مسکن، همچنین بهره بردن از ظرفیت انرژی کشور که مغفول واقع شده است و می‌توان آن را در قالب بازمعماری تجارت انرژی ایران احیا کرد، سیاست صنعتی با اتکا به صنایع پیشران و دارای مزیت و استقبال از تولید دانش‌بنیان ـ نه از طریق راهبردهای منسوخ حمایتی بلکه ـ از طریق شکل‌دهی به بازارهای ملی و منطقه‌ای، پیگیری مجدانۀ تاسیس و برقراری کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب برای اتصال به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی، لازمۀ تحرک دولت در حوزۀ اقتصاد است. آشکارا چنین تحرکی بدون پشتیبانی دو گام پیشین میسر نیست.

درخواست ۸ دفتر بسیج دانشجویی از رئیس قوه قضائیه برای عفو یک فعال اجتماعی

هشت دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ طی نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار توقف اجرای حکم زندان وحید اشتری از فعالان اجتماعی از طریق درخواست عفو یا تجویز اعاده‌ی دادرسی شدند. در این نامه خطاب به رئیس قوه قضائیه آمده است: اخیرا ابلاغ نامه‌ فراخوان به شعبه اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب تهران به آقای وحید اشتری، فعال جریان عدالت‌خواه، و تقارن این پرونده، با عفو چند ده هزار نفری محکومان توسط رهبر معظم انقلاب بمناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، تلخ و دلسردکننده است. چرا که بیش از حکم صادر شده عناوین غیر دقیق موجود در کیفرخواست که بدون استناد دقیق تخلف سیاسی را تبدیل به جرم امنیتی کرده اند و بیم آن میرود که این امر منجر به رویه شده و موجب لطمه به جایگاه رفیع قوه قضا شود.

در ادامه این نامه آمده است: بسیج‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران، با بخش زیادی از مواضع و کنش‌های سیاسی آقای اشتری همراه نیستند و بعضی کنش‌ها را به دور از عدالت می‌دانند؛ اما همگی چنین برخوردی با یک فعال اجتماعی و دغدغه‌مند نسبت به انقلاب اسلامی را به دور از مصالح جامعه دانسته و با آن مخالف هستند. دستگاه عدلیه می‌بایست با ایجاد فرصت مجدد برای خاطیان نادم، ایجاد بستر آزادی بیان، مراقبت از چارچوب‌های این آزادی و برخورد با کسانی که این حدود را زیر پا می‌گذارند، عدالت حقیقی را به منصه ظهور برساند؛ به همین منظور درخواست داریم که اجرای احکام آقای وحید اشتری از طریق درخواست عفو یا تجویز اعاده‌ی دادرسی توسط جناب‌عالی متوقف شود.

طی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور مطرح شد

آزادسازی قیمت‌ آموزش در تعارض با اصل ۳۰ قانون اساسی است

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی ۲۰ استان کشور در نامه‌ای خطاب  به رئیس جمهور در خصوص آزادسازی قیمت‌ها در سند انتظارات آموزش و پرورش انتقاداتی مطرح کردند.
 در بخشی از این نامه آمده است: اخیرا سندی از جانب شما تحت عنوان سند انتظارات دولت از آ و پ و اولویت‌های تحولی به آموزش و پرورش ابلاغ شده است. در بند ۶ این سند، مسئله‌ی اعطای یارانه آموزشی به خانواده دانش‌آموز به ازای هر دانش‌آموز مطرح شده است. 

در ادامه این نامه آمده است: اعطای یارانه آموزشی یا به عبارت واضح‌تر کوپنی کردن آموزش؛ یعنی آزاد سازی قیمت آموزشی و پرداخت مابه‌ازای آن به خانواده‌ها، دقیقا در تعارض با اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که می‌گوید (دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.)

در این نامه تاکید شده است: واسپاری عرصه تعلیم و تربیت به بازار آزاد، یعنی بیشتر و بیشتر شدن مدارس خصوصی که اولین پیامد آن متوجه مستضعفان و له شدن آن‌ها در زیر چرخ توسعه می‌باشد. این درحالی است که ما در جمهوری اسلامی معتقدیم مستضعفان، ولی نعمتان این انقلاب هستند! از طرفی، این سوال پیش می‌آید که با کوپنی کردن آموزش برای ایجاد رقابت بیشتر بین مدارس، تکلیف نزدیک به ۵۷ درصد از مدارس ایران که روستایی و عشایری هستند و اصلا امکان ایجاد رقابت در این مدارس وجود ندارد چه می‌شود؟ از سوی دیگر، با واسپاری آ و پ به عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن کشور به بازار آزاد، شاهد دستیابی به اهداف سند ۲۰۳۰ در دولت انقلابی فعلی خواهیم بود!

حوزه صنفی_دانشجویی 

ثبت‌نام وام‌های دانشجویی از اواخر هفته آینده آغاز می‌شود

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره ثبت‌نام وام های دانشجویی برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ گفت: ثبت‌نام های وام های دانشجویی از اواخرهفته آینده آغاز می شود.

وی گفت: ۵۳۱ میلیارد تومان وام در نمیسال اول سال جاری به دانشجویان پرداخت شده است و برآورد ما برای نیم سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نیز همین مقدار است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره اینکه آیا در نیمسال دوم سال تحصیلی وام های دانشجویی افزایش خواهد داشت یا خیر افزود: جلسه هیات امنا این هفته چهارشنبه تشکیل شده و دراین جلسه این موضوع روشن می شود.

افزایش ۲ هزار تومانی قیمت غذای دانشجویان علوم‌پزشکی تهران

براساس ابلاغیه معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط با سهم  دانشجو از قیمت تمام شده وعده‌های غذایی، سهم مبلغ پرداختی دانشجویان علوم‌پزشکی تهران برای هر وعده غذایی افزایش یافته است.

پیش از افزایش قیمت وعده‌های غذایی این دانشگاه، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، نرخ تغذیه دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی را برای نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اعلام کرده بود.

اگرچه میزان سهم دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی از قیمت تمام‌شده وعده‌های غذایی ۲ و ۴ هزار تومان اعلام شد اما دانشگاه‌های علوم‌پزشکی می‌توانستند با نظر شورای تغذیه برای غذاهای پرهزینه، حداکثر مبلغ ۲۰۰۰ تومان به قیمت مصوب قبض غذای دانشجویی اضافه کنند. 

سفر دانشجویان به خارج نیم درصد هم نیست

هاشم داداش پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۴۰ درصد دانشجویان ایرانی برای اینکه بتوانند به سطح علمی و دانشگاهی راه پیدا کنند به خارج کشور سفر می‌کردند که در حال حاضر به نیم درصد هم نمی‌رسد و جریان معکوس آن نیز در حال رخ دادن است.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات پزشکی کشور در حوزه نانو فناوری و زیست فناوری در سطح دنیا بی‌نظیر است گفت: همه تحولات به این معنا نیست که مشکلاتی نداریم اما پیشرفت‌های ما هم در تمامی عرصه‌ها قابل ملاحظه است که در بازه زمانی ۴۴ ساله رخ داده و این پیشرفت‌ها ادامه خواهد داشت.

دادش‌پور تصریح کرد: انقلاب ما تنها حرکت کننده در فضای مادی نیست بلکه در حال حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی است که باید در جهان امروز در نبرد و تسخیر دل‌ها و قلب‌ها نیز موفق عمل کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1172236

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =