راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم

دهمین کنگره بین المللی سرطان‌های زنان ایران با حضور اساتید و متخصصین داخلی و خارجی برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، افتتاحیه "دهمین کنگره بین المللی سرطان‌های زنان ایران" با بررسی مهمترین عوامل در بروز انواع سرطان‌های رحمی، تخمدان، پستان و ... همراه با ارائه جدیدترین دستاوردهای حوزه درمان، جراحی و دارویی با حضور اساتید و متخصصین داخلی و خارجی برگزار شد.

چرا ابتلا به سرطان لوزالمعده در زنان بیشتر از مردان است؟

طاهره اشرف گنجویی، متخصص آنکولوژی زنان و رئیس کنگره در جمع خبرنگاران گفت: در رابطه با سرطان دهانه رحم می‌توان گفت بیش از ۹۹ درصد موارد با ویروس HPV مرتبط است و به همین دلیل واکسیناسیون اهمیت ویژه ای دارد.

او گفت: متاسفانه هنوز واکسن اچ پی وی جزو واکسیناسیون ملی در نظر گرفته نشده و به صورت آزاد تهیه می‌شود.

اشرف گنجویی تاکید کرد: مناسب‌ترین سن از سن ۹ سالگی تا ۲۶ سالگی است. اما به طور متوسط یازده تا دوازده سالگی در سه نوبت بهتر آن تزریق شود.

او توضیح داد:اگر واکسیناسیون در سن کمتر از ۱۵ سالگی انجام شود دود وز کافی است به فاصله شش ماه اما اگر بالاتر باشد سه دوز به فاصله دو ماه و چهار ماه نیاز است.

رئیس کنگره سرطان زنان گفت: شایع ترین سرطان زنان در جهان و هم‌چنین در ایران، سرطان رحم است. متاسفانه سرطان دهانه رحم در ایران نسبت به سایر کشورها افزایش بیشتری داشته چرا که غربالگری در این باره انجام نمی‌شود.

او ادامه داد: به دلیل انجام به موقع غربالگری و واکسیناسیون ملی که در کشورهای پیشرفته وجود دارد، شیوع سرطان دهانه رحم بسیار کاهش پیدا کرده است.

گنجویی تاکید کرد: سرطان دهانه رحم در خانم‌های جوان زیر ۵۰ سال متاسفانه بیشتر شده است.

متخصص آنکولوژی زنان هشدار داد: علل ابتلا به سرطان دهانه رحم عمدتا فعالیت جنسی است تمام خانم‌های که ازدواج کردند و فعالیت جنسی دارند احتمال ابتلا برای آن‌ها وجود دارد اما عواملی مانند، شریک جنسی متعدد، مصرف سیگار، الکل و ... این احتمال را افزایش می‌دهد

او تاکید کرد: با توجه به این موضوع باید سعی کنیم در جهت کاهش خطر ابتلا فرهنگ‌سازی کنیم.

رئیس کنگره گفت: این سرطان هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اما نامه‌نگاری‌هایی انجام شده و در انتظار بررسی هستیم.

متخصص آنکولوژی زنان توضیح داد:سه دوز واکسن اچ پی وی شاید حدود دو میلیون یا حتی بیشتر هزینه ببرد. خوشبختانه واکسن ایرانی با قیمت کمتر وارد بازار شده و تحت عنوان واکسن پاپیلوگارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گنجویی تاکید کرد: مردم در جهت اصلاح سبک زندگی بیشتر تلاش کنند. به عنوان مثال چاقی یکی از فاکتورهای اساسی در ابتلا به سرطان است. به همین دلیل باید فرهنگ‌سازی کنیم و سبک زندگی را بهبود دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1172346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =