فناوری‌ای که سلول‌های سرطانی را شناسایی می‌کند

محققان دانشگاه فناوری سیدنی با کمک دو محقق ایرانی دستگاه جدیدی را ابداع کرده‌اند که سلول‌های سرطانی را از نمونه‌های خون شناسایی و آنالیز می‌کند و از این راه، از جراحی‌های بیوپسی تهاجمی جلوگیری می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ سرطان عامل اصلی بیماری و مرگ در جهان است و به گفته محققان، سالانه در بیش از 150 هزار استرالیایی تشخیص داده می‌شود. افراد مشکوک به سرطان، به ویژه در اندام‌هایی مانند کبد، روده بزرگ یا کلیه اغلب برای تشخیص قطعی نیاز به جراحی دارند.

پروفسور مجید وارکیانی از دانشکده مهندسی زیست‌پزشکی دانشگاه فناوری سیدنی می‌گوید: انجام بیوپسی نه تنها باعث ناراحتی بیمار می‌شود، بلکه این کار با افزایش خطر عوارض ناشی از جراحی و هزینه‌های بالاتر همراه است. ولی در حال حاضر بیوپسی برای تشخیص دقیق سرطان تنها و ضروری‌ترین راه است.

او می‌افزاید: با این حال مدیریت سرطان از طریق ارزیابی سلول‌های تومور در نمونه‌های خون از بیوپسی بافتی بسیار کم‌تهاجمی‌تر است و این روش به پزشکان امکان می‌دهد که آزمایش‌های تکراری انجام دهند و همزمان پاسخ بیمار به درمان را نیز مورد بررسی قرار دهند.

دستگاه «میکروفلوئیدیک قطره ایستا» که این گروه تحقیقاتی ابداع کرده، قادر است به سرعت سلول‌های سرطانی را که از تومور اولیه جدا شده و وارد جریان خون شده‌اند، تشخیص دهد. این دستگاه از یک علامت متابولیک منحصر به فرد سرطان برای تمایز سلول‌های تومور از سلول‌های خونی طبیعی استفاده می‌کند. این مطالعه به تازگی در مجله علمی معتبر «بیوسنسورز اند بیوالکترونیکز» منتشر شده است.

اعتماد به نفس پایین دانشجویان و نداشتن آموزش برای رشد مهارت های اجتماعی مهمترین نقاط ضعف آموزش در ایران / کرونا فرآیند دورکاری شرکت‌ها را تسریع کرد

پروفسور وارکیانی تشریح می‌کند: در دهه 1920، اتو واربورگ کشف کرد که سلول‌های سرطانی گلوکز زیادی مصرف می‌کنند و بنابراین لاکتات بیشتری هم تولید می‌کنند. دستگاه ما با استفاده از رنگ‌های فلورسنت حساس به pH که اسیدی شدن اطراف سلول‌ها را تشخیص می‌دهد، سلول‌های منفرد را از نظر افزایش لاکتات کنترل می‌کند.

او می‌گوید: سلول سرطانی می‌تواند تنها در یک میلی‌لیتر خون و در میان میلیاردها سلول خونی وجود داشته باشد و این امر یافتن آن را بسیار دشوار می‌کند. اما فناوری تشخیص جدیدی که ابداع کرده‌ایم دارای ۳۸ هزار و ۴۰۰ اتاقک است که هر کدام قادر به جداسازی و طبقه‌بندی سلول‌های تومور فعال متابولیک هستند.

هنگامی که سلول‌های سرطانی با دستگاه شناسایی می‌شوند، می‌توانند تحت آنالیز ژنتیکی و مولکولی قرار گیرند و در نهایت به تشخیص و طبقه‌بندی سرطان کمک کنند و برنامه‌های درمانی شخصی‌سازی شده را ممکن سازند.

گفتنی است که سلول‌های تومور زمانی که در جریان خون به گردش می‌افتند، پیش‌ساز متاستاز می‌شوند و در واقع سرطان به اندام‌های دورتر مهاجرت می‌کند. متاستاز عامل ۹۰ درصد مرگ‌ومیر مرتبط با سرطان است. در نتیجه مطالعه این سلول‌ها باعث درک بیشتر پزشکان در مورد بیولوژی متاستاز سرطان و همچنین توسعه درمان‌های جدید می‌شود.

با وجودی که فناوری‌های بیوپسی مایع موجود زمان‌بر، پرهزینه و متکی به اپراتورهای ماهر هستند و کاربرد آنها را در محیط‌های بالینی محدود می‌کنند، این فناوری جدید برای ادغام در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و بالینی بدون تکیه بر تجهیزات پیشرفته و اپراتورهای آموزش دیده طراحی شده است. این امر پزشکان را قادر می‌سازد تا بیماران سرطانی را به روشی عملی و مقرون به‌صرفه تشخیص دهند و تحت نظر داشته باشند.

گفتنی است که این تیم تحقیقاتی اختراع خود را به طور موقت به ثبت رسانده‌اند و قصد دارند که به زودی این محصول را تجاری کنند. در این تحقیق پایار رادفر، مهندس فلوئودیک، محقق کشاورزی سلولی و بنیانگذار و مدیرعامل شرکت زیست‌پزشکی اسمارت ام‌سی، نیز مشارکت داشته است.

کد خبر: 1173130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =