به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از بیزینس اینسایدر؛ برخی از بزرگترین رهبران فناوری سعی کردند قبل از اینکه دونالد ترامپ برای بار دوم به ریاست جمهوری برسد، نظر مساعد او را جلب کنند، با او در تفرجگاه مار-ئه-لاگو ملاقات کردند و در مراسم تحلیف ترامپ، جایگاههای مهمی را به خود اختصاص دادند.
چند ماه پس از ریاست جمهوری او، بسیاری از این غولهای فناوری اکنون با تعرفهها و سایر سیاستهای مخرب، مانند محدودیتهای مهاجرتی و کاهش بودجه، که میتواند بر سودآوری آنها تأثیر بگذارد، دست و پنجه نرم میکنند.
در زمان نگارش این مطلب، ترامپ بسیاری از لوازم الکترونیکی را از شدیدترین عوارض بر چین معاف کرده بود و در عوض گفته بود که در آینده به زباله تعرفهای دیگری منتقل خواهند شد. با این حال، سایر تعرفهها باعث شده است که مدیران عامل آمریکایی هزینهها و استخدامها را متوقف کنند و این امر ساخت مراکز داده هوش مصنوعی با مبلغی گرانتر را به همراه خواهد داشت.
دارل وست، عضو ارشد مرکز نوآوری فناوری در موسسه بروکینگز، که نهادی غیرحزبی است، گفت برخی از غولهای فناوری احتمالاً ناامید شدهاند.
او افزود: غولهای فناوری در اوایل دولت با ترامپ رابطهای دوستانه داشتند، اما از آن زمان، این رابطه پر فراز و نشیب بوده است. با این حال، او پیشبینی میکند که غولهای فناوری همچنان سعی خواهند کرد خود را نزدیک به ترامپ نگه دارند، حتی اگر این رابطه سودی را تضمین نکند.
او گفت: این واقعیت که او با مدیران عامل ملاقات میکند به این معنی نیست که از توصیههایی که به او میدهند پیروی میکند.
ایلان ماسک در روز تحلیف دونالد ترامپ اعلام کرد: این همان حس پیروزی است. من به آینده بسیار خوشبینم... یکی از آمریکاییترین ارزشهایی که دوست دارم، همین خوشبینی است.
اکنون، همزمان با آغاز صدمین روز بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید، بخش زیادی از خوشبینیها رنگ باخته است، زیرا بازار سهام آمریکا بدترین شروع خود را در ۵۰ سال گذشته تجربه کرده است، به طوری که شاخص «اساندپی ۵۰۰» - فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک برای ارزیابی عملکرد شرکتهای بزرگ- و میانگین صنعتی داو جونز - یک شاخص اقتصادی بازار بورس آمریکا است، که توسط وال استریت ژورنال منتشر و بهروزرسانی میشود- هر ۲ در بحبوحه جنگ تعرفهای ترامپ تقریبا هشت درصد کاهش یافتهاند.
و جالب است که بدانید هیچ کس به اندازه ماسک که ۴۵ میلیارد دلار فقیرتر از روز دوم تحلیف ترامپ است، آسیب ندیده است. ماسک به تازگی در رسانههای اجتماعی با «پیتر ناوارو»، از طرفداران تعرفههای ترامپ، درگیر شده و گفته است که از رهبری «وزارت بهرهوری دولت» ترامپ کنارهگیری خواهد کرد. از این رو، مجبور خواهشد شد دوباره بر خودروساز برقی خود، تسلا، تمرکز کند؛ آن هم در شرایطی که به دلیل ترس از تعرفهها و تلاشهای سیاسیاش که به طور فزایندهای نامحبوب شده، ناخودآگاه سهام شرکتش را ۳۳ درصد کاهش داده است.
او تنها میلیاردری نیست که در طول دوره ترامپ دوم ضرر زیادی کرده است. در مجموع، ۸۰۰ میلیاردر آمریکایی از ۲۰ ژانویه ۳۰۰ میلیارد دلار فقیرتر شدهاند.
جف بزوس، مدیرعامل آمازون، در کنار ماسک، در میان ۱۰ بازنده بزرگ (از نظر دلاری) قرار دارد. بزوس، سرگئی برین از آلفابت و مارک زاکربرگ از متا، سه غول فناوری که در مراسم تحلیف ترامپ روی صندلیهایی درست پشت سر خانواده ترامپ نشسته بودند، و از آن زمان ۳۵ تا ۲۲ میلیارد دلار از ثروت خود را از دست دادهاند.
سایر حامیان برجسته ترامپ نیز میلیاردها دلار از ثروت خود را از دست دادهاند. لری الیسون از اوراکل - که روز پس از مراسم تحلیف به عنوان بخشی از یک طرح ۵۰۰ میلیارد دلاری زیرساخت هوش مصنوعی با ترامپ دیدار کرد، با ۲۸ میلیارد دلار کاهش، سومین بازنده بزرگ آمریکا تاکنون است که پس از ماسک و بزوس قرار دارد.
استفن شوارتزمن، یکی از بنیانگذاران بلکاستون، که در ابتدا گفته بود از کمپین ۲۰۲۴ دوست قدیمی خود حمایت نخواهد کرد، اما خیلی زود از حرفش عقبنشینی کرد، ۱۱ میلیارد دلار فقیرتر شده است.
در ادامه به معرفی میلیاردرهایی میپردازیم که با ورود ترامپ بخش زیادی از ثروتشان را به خاطر ندانم کاریهای ریاست جمهوری منتخبشان از دست دادهاند:
ایلان ماسک، مدیرعامل شرکتهای تسلا، اسپیسایکس، نورالینک و ایکس
ایلان ماسک حداقل ۲۷۷ میلیون دلار در طول انتخابات برای حمایت از ترامپ و جمهوریخواهان هزینه کرد، بر تصمیمات سیاسی و پرسنلی تأثیر گذاشت و فعلاً چهره دفتر DOGE کاخ سفید است.
ثروتمندترین مرد جهان در ماههای پس از آن همچنان به رئیس جمهور نزدیک بود، اما به نظر میرسد که دخالت او در واشنگتن رو به کاهش است. طبق نظرسنجیهای عمومی، آمریکاییها از دخالت سیاسی او ناراضی هستند و برخی او را یک مسئول سیاسی میدانند. در جریان یک جلسه توجیهی درآمد تسلا در ماه آوریل، ماسک اعلام کرد که از DOGE کنارهگیری خواهد کرد و زمان بیشتری را به تسلا اختصاص خواهد داد.
تسلا از زمان روی کار آمدن ترامپ به دلیل جنبش اعتراضی گسترده و کاهش فروش آسیب دیده است. ماسک علناً از تعرفههای ترامپ انتقاد کرده است، اما در جلسه توجیهی درآمد گفت که تسلا عموماً کمترین آسیب را از نظر مالیاتها به شرکت خودروسازی وارد میکند. اسپیسایکس نیز میتواند از قراردادهای جدید دولتی بهرهمند شود.
به غیر از تسلا، شرکتهای دیگر ماسک خصوصی هستند.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا
مارک زاکربرگ و ترامپ سابقه پرآشوبی دارند، اما بنیانگذار فیسبوک اخیراً سعی کرده است اوضاع را بهبود بخشد. مدیرعامل متا قبل از انتخابات، ترامپ را «خفن» خواند و اجازه داد که برخی محتواهای ضدترامپی از متا حذف شود. در ضمن، این شرکت یک میلیون دلار به کمیته مشترک مراسم تحلیف اهدا کرد.
کمیته مشترک مراسم تحلیف یک کمیته مشترک ویژه کنگره ایالات متحده است که هر چهار سال یک بار برای مدیریت مراسم تحلیف ریاست جمهوری تشکیل میشود.
اینها در حالی است که اخیراً دادگاههای پر سر و صدای کمیسیون تجارت فدرال علیه متا آغاز شده است. دولت در تلاش است تا متا را مجبور به فروش اینستاگرام و واتساپ کند و استدلال میکند که این شرکت به عنوان یک انحصار غیرقانونی فعالیت میکند. زاکربرگ مجبور شده است که ساعتها در این دادگاهها شهادت بدهد.
قبل از محاکمه، زاکربرگ سعی کرد این شکایت را رد کند. طبق گزارش وال استریت ژورنال، کمیسیون تجارت فدرال برای حل و فصل این پرونده ۳۰ میلیارد دلار درخواست کرد، اما زاکربرگ تنها حدود یک میلیارد دلار پول داد.
متا همچنین میتواند از تعرفهها آسیب ببید، زیرا تبلیغکنندگان چینی در پلتفرمهای آن تبلیغات میخرند. این ژورنال گزارش داد که این شرکت میتواند ۷ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی خود را از دست بدهد.
سوندار پیچای: آلفابت
سوندار پیچای، مدیرعامل آلفابت، پس از انتخابات، در تفرجگاه مار-ئه-لاگو با ترامپ دیدار کرد و یک میلیون دلار به صندوق مراسم تحلیف اهدا کرد.
این شرکت هم همانند متا از دعاوی حقوقی در امان نمانده است؛ در ماه آوریل، وزارت دادگستری جلسهای برای رسیدگی به شکایات مربوط به گوگل آغاز کرد که در آن پس از حکم قبلی مبنی بر انحصارطلبی، سرنوشت این شرکت را تعیین خواهد کرد. یکی از راهحلهای پیشنهادی، جداسازی کروم، موتور جستوجوی پرچمدار گوگل، است.
گوگل اعلام کرده است که قصد دارد علیه این پرونده اعتراض کند. حتی یکی از مدیران اجرایی شرکت هم در یک پست وبلاگی گفت که راهحلهای پیشنهادی وزارت دادگستری «غیرضروری و مضر» هستند.
آلفابت، شرکت مادر گوگل، در ۲۴ آوریل درآمد سه ماهه اول خود را گزارش کرد و با وجود نوسانات بازار، درآمدش از انتظارات اولیه فراتر رفت.
جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا
جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، برخلاف بسیاری از همتایان خود در مراسم تحلیف ترامپ شرکت نکرد، زیرا میخواست روز جشن سال نوی قمری را با کارمندانش در آسیا بگذراند. اما اندکی پس از آن با رئیس جمهور دیدار کرد و یک میلیون دلار هم به کمیته تحلیف اهدا کرد.
انویدیا، شرکت تولیدکننده تراشه، بسیاری از نیمههادیهای خود را از خارج از کشور، عمدتاً از تایوان، تهیه میکند که فضای تجارت را پیچیده میکند. با این حال، هوانگ در مصاحبهای در ماه مارس در مورد تعرفهها خیلی بیطرفانه صحبت کرد و گفت که او «مشتاق» به ساخت و تولید در ایالات متحده است و در کوتاه مدت، تأثیر تعرفهها معنیدار نخواهد بود.
تیم کوک مدیرعامل اپل
تیم کوک، مدیرعامل اپل، شخصاً یک میلیون دلار به صندوق تحلیف ترامپ اهدا کرد و در این مراسم هم شرکت کرد. او همچنین پس از انتخابات با ترامپ در مار-ئه-لاگو شام خورد.
اپل در برابر تعرفهها آسیبپذیر است، زیرا بسیاری از محصولات خود را در چین تولید میکند. تحلیلگران پیشبینی کرده بودند که تعرفههای اولیه میتواند قیمت آیفون را به شدت افزایش دهد. هنوز مشخص نیست که قیمتها در محیط تجاری پرنوسان چگونه تغییر خواهند کرد، ولی این شرکت به عنوان راهکار جدیدش، در حال افزایش تولید در هند است.
الیزابت وارن، سناتور دموکرات از ماساچوست، نامهای به کوک فرستاد و درخواست اطلاعات بیشتر در مورد تلاشهای گزارش شدهاش برای دریافت معافیتهای خاص از تعرفهها را کرد. او نوشت که این تلاشها «نگرانیهای جدیدی» را در مورد توانایی شرکتها برای کسب امتیازات ویژه ایجاد میکند.
جف بزوس، مدیرعامل آمازون
بزوس علاوه بر نقش خود به عنوان بنیانگذار و رئیس اجرایی آمازون، مالک واشنگتن پست نیز هست. در جریان آخرین انتخابات، او با تصمیم خود مبنی بر اینکه واشنگتن پست از هیچ کاندیدایی حمایت نمیکند، جنجال به پا کرد. اما پس از پیروزی ترامپ، با ترامپ و ماسک در مار-ئه-لاگو شام خورد. آمازون یک میلیون دلار به کمیته مراسم تحلیف رئیس جمهور اهدا کرد و بزوس و نامزدش هر ۲ در مراسم تحلیف شرکت کردند.
آمازون با یک دعوی ضد انحصار از سوی کمیسیون تجارت فدرال (FTC) روبهرو است و به نظر میرسد تعرفهها بر آن تأثیر خواهند گذاشت. برخی از فروشندگان آمازون مجبور به افزایش قیمت شدهاند، اگرچه نمایندهای از این شرکت پیش از این گفته بود که تنها بخش کوچکی از اقلام موجود در فروشگاه ما تحت تأثیر قرار گرفتهاند.
شو زی چو، مدیرعامل تیکتاک
گویا تیکتاک با زمان پیش میرود. ترامپ بارها اجرای ممنوعیت این پلتفرم را در ایالات متحده اعلام کرد تا سعی کند با پیشنهاد دهندگان بالقوه این شرکت در آمریکا معاملهای انجام دهد.
شو زی چو، مدیرعامل این شرکت، در ماه دسامبر با ترامپ ملاقات کرد و در مراسم تحلیف شرکت کرد. تیکتاک ۵۰ هزار دلار برای یک مهمانی تحلیف برای نسل Z و اینفلوئنسرهایی که به انتشار پیام انتخاباتی رئیس جمهور کمک کردند، هزینه کرد. ولی هنوز هم آینده این پلتفرم همچنان نامشخص است.
تیک تاک متعلق به ByteDance، یک شرکت خصوصی چینی است.
سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI
سم آلتمن، مدیرعامل شرکت محبوب OpenAI، شخصاً یک میلیون دلار به صندوق مراسم تحلیف ترامپ اهدا کرد و در این مراسم شرکت کرد. او همچنین در اوایل دوره ترامپ از کاخ سفید بازدید کرد تا Stargate، یک سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری در زیرساختهای هوش مصنوعی بخش خصوصی را اعلام کند که باعث ایجاد اختلاف عمومی با ماسک شد.
این شرکت به کاخ سفید توصیههایی برای یک طرح اقدام هوش مصنوعی که قرار بود در ماه ژوئیه به ترامپ ارائه شود، ارائه داد و از یک محیط نظارتی غیرسختگیرانه حمایت کرد.
OpenAI یک شرکت خصوصی است. در پایان ماه مارس، دور جدیدی از تأمین مالی را اعلام کرد که ارزش آن را ۳۰۰ میلیارد دلار تعیین کرد.
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در مراسم تحلیف ترامپ شرکت نکرد، اما مانند بسیاری دیگر از غولهای فناوری، به صورت آنلاین به رئیس جمهور منتخب تبریک گفت. مایکروسافت یک میلیون دلار به صندوق افتتاحیه اهدا کرد.
سه ماه بعد، مایکروسافت یکی از اولین شرکتهایی بود که به دادخواستی از سوی ۱۵ ایالت و ناحیه کلمبیا علیه دولت ترامپ به دلیل لغو قانون «اقدام معوق برای ورود کودکان» که در سراسر ایالات متحده با نام DACA شناخته میشود، پیوست.
لغو DACA و احتمال حذف نزدیک به ۸۰۰ هزار نفری که بدون مدارک به آمریکا آمده بودند، بسیاری از آنها در کودکی، سیاست آمریکا را آشفته کرده است.
ساتیا نادلا هم در بحبوحه چالشهای اقتصادی مانند تورم و رشد دچار چالشهای بسیاری شد و سعی کرد که با اتخاذ استراتژی مشتریمداری این غول نرمافزاری ۲/۹ تریلیون دلاری را ۲ برابر کند.
انتهای پیام/
نظر شما