جای خالی آثار طنز و کمدی در تلویزیون / چرا دیگر از خیابان‌خلوت‌کن‌ها خبری نیست؟

در گذشته شاهد طنزهای نود شبی در تلویزیون بودیم که به اصطلاح خیابان خلوت‌کن هم نامیده می‌شدند، اما نه تنها از آن طنزهای نود شبی دیگر خبری نیست بلکه فیلم طنز یا کمدی در خوری هم ساخته نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، یکی از ماموریت‌های مهم صداوسیما «پراکندن امید و نشاط» در جامعه است. با این حال، سریال‌هایی که اکنون از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش می‌شود، چندان مفرح نیستند. تلویزیون در سال‌های اخیر روند مناسبی را طی نکرده تا جایی که هم سطح کیفی آثارش نزولی شده و هم اینکه تعداد مخاطبانش کاهش یافته است.

پای دلالان به تلویزیون هم باز شد / گلایه محمد فیلی از پرداخت نشدن دستمزدها

در گذشته شاهد طنزهای نود شبی در تلویزیون بودیم که به اصطلاح خیابان خلوت‌کن هم نامیده می‌شدند، اما نه تنها از آن طنزهای نود شبی دیگر خبری نیست بلکه فیلم طنز یا کمدی در خوری هم ساخته نمی‌شود.

در این بین نظرات مختلفی مطرح می‌شود و برخی بالا رفتن سطح توقع مردم را یکی از دلایلی می‌دانند که شاید باعث شده تا آن طور که باید چنین آثاری به چشم مخاطب نیاید.

در همین رابطه، عباس محبی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز می‌گوید: کار طنز بسیار سخت‌تر از کار جدی است. تولید اثر طنز یک اصل اساسی دارد و باید بتواند مردم را بخنداند و شاد کند که اگر این اصل را نداشته باشد تبدیل به کاری معمولی می‌شود. برای همین قدم برداشتن در عرصه طنز کار بسیار خطیری است.

وی با بیان اینکه سطح توقع مردم بالا رفته، ادامه می‌دهد: همین موضوع باعث شده تا مردم تا اندازه‌ای در مورد فیلم‌های طنز مشکل پسند باشند.

محبی خاطرنشان می‌کند: کار طنز مقوله‌ای اجتماعی، اقتصادی یا ادبی است که باید هر کدام از این مقوله‌ها را شکافت تا بتوان مسئله‌ای مطرح کرد و مردم را خنداند. مشکل اینجاست که مدیران صدا و سیما آن اندازه که به کار طنز به طوری جدی فکر می‌کنند، به کار جدی این گونه نگاه نمی‌کنند.

ساخت طنزهای نود شبی نیازمند بودجه کافی

برخی دیگر هم کمبود بودجه را عامل اصلی ساخته نشدن فیلم های طنز و کمدی در تلویزیون می‌دانند تا جایی که اصغر نقی‌زاده که علاوه بر حضور در ژانر دفاع مقدس در فیلم‌های طنز نیز حضور موفقی داشته است، در این باره به خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز می‌گوید: متاسفانه صدا و سیما آن آزادی لازم را که باید برای ساخت سریال‌ها داشته باشد، ندارد و مسائل مالی نیز بر مشکلات افزوده است.

وی ادامه می‌دهد: تلویزیون همانند پدر و مادری است که دارای چندین فرزند است که هر کدام دارای یک سلیقه هستند و برای اینکه دل هر کدام را به دست بیاوریم، باید به سلایق همه مخاطبان احترام بگذاریم.

وی با بیان اینکه ساخت سریال‌ها بسیار هزینه‌بر شده‌اند، گفت: در حال حاضر تهیه‌کننده‌ها از نظر اقتصادی این توان مالی را ندارند که بتوانند مانند گذشته سریال‌های طنز نود شبی تولید کنند، چرا که هزینه زیادی روی دست آنها می‌گذارد.

به گزارش ایسکانیوز، با گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای که با هر ترفندی سعی در جذب و تاثیرگذاری بر جوانان دارند. صداوسیما باید به گونه‌ای عمل کند که بتواند با این رسانه‌ها رقابت کند. تقویت ژانرهای مختلف می‌تواند به نفع تلویزیون باشد و موجب جذب مخاطب و آشتی دوباره با رسانه ملی شود، به همین دلیل بهتر است مسئولان در این زمینه برنامه‌ریزی های لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1173822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =