سقف پرداختی کارکنان کشوری و لشکری تعیین شد/ مخالفت مجلس با اختصاص یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو

نمایندگان مجلس در ادامه بخش درآمدی بودجه ۱۴۰۲ با پیشنهاد یکی از نمایندگان برای اختصاص یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو مخالفت کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (۱۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در دستورکار جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

 مخالفت مجلس با اختصاص یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو

نمایندگان مجلس در ادامه بخش درآمدی بودجه ۱۴۰۲ با پیشنهاد یکی از نمایندگان برای اختصاص یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو مخالفت کردند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، 16 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با پیشنهاد مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز با حذف بند الحاقی یک تبصره 14 ماده واحده این لایحه با 129 رأی موافق، 61 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بند الحاقی یک که حذف شد به شرح زیر است:

متوسط قیمت نفت گاز تحویلی به معادن، صنایع معدنی و صنایع بالادستی نفت و گاز، بابت سوخت معادل پنجاه درصد(50%) متوسط بهای نفت گاز صادراتی تعیین می گردد.

همچنین نمایندگان در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 با بند الحاقی 2 تبصره 14 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند الحاقی 2 تبصره 14 ماده واحده این لایحه آمده است: شرکت های تابعه وزارت نفت موظفند تمامی دریافت های ارزی و ریالی منابع پیش بینی شده در قانون هدفمندی یارانه ها مصوب 15 دی 1381 مندرج در این قانون را به حساب های واحد ریالی و ارزی خزانه نزد بانک مرکزی مفتوحه توسط خزانه داری کل در اجرای اصل پنجاه و سوم(53) قانون اساسی تحت عنوان تمرکز وجوه منابع قانون هدفمندی یارانه ها واریز نماید. وجوه مربوط به عوارض شهرداری ها، دهیاری ها، حق بیمه  مشترکین گاز طبیعی و عوارض گازرسانی از مبادی اولیه وصول منابع مذکور توسط بانک مرکزی با هماهنگی خزانه داری کل کشور شناسایی، تسهیم و به تفکیک و براساس قوانین و مقررات مربوط به دستگاه اجرائی ذینفع براساس بندهای (ب) و (د) ماده(28) قانون الحاق بخشی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) توزیع و به حساب آنها واریز خواهد شد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی باید به تمامی دریافتی های حاصل از منابع قانون هدفمندسازی یارانه ها مندرج در این قانون را در اجرای تبصره ذیل ماده(40) قانون محاسبات عمومی با نظارت کامل بر شرکت های دولتی ذی مدخل، از مبادی اولیه وصول منابع با مکانیزم شناسه واریز به حساب های ریالی و ارزی خزانه داری کل کشور واریز نمایند.

همچنین نمایندگان  مجلس در ادامه بررسی بخش درآمدی بودجه 1402 با پیشنهاد حسین حسین زاده مبنی بر پیش بینی سازوکاری برای اعطای یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو مخالفت کردند.

سقف پرداختی کارکنان کشوری و لشکری تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سقف پرداختی کارکنان کشوری و لشکری در سال ۱۴۰۲ را ۵۵ میلیون تومان تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی  جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بند د تبصره ۱۲ این لایحه را در بخش هزینه‌ای به شرح زیر تصویب کردند:

«د- سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه در سال از محل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هر عنوان درسال ۱۴۰۲ به گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای ‌هیأت‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی در کلیه مناطق کشور به میزان پانصد و پنجاه میلیون (۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰)ریال است. پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای هیأت‌علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی و همچنین شرکت‌ها و مؤسساتی که مدیران آن به هر طریق توسط دولت و یا نهادهای عمومی منصوب می‌شوند، ممنوع است. کارانه گروه پزشکی، فوق‌العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور، حق اشعه پرتوکاران سازمان انرژی اتمی، حق‌التحقیق، حق‌التألیف و حق داوری، راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و حق‌التدریس اعضای هیأت‌علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی، حق محرومیت از مطب (تمام وقت جغرافیائی)، اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و عیدی پایان سال و همچنین بیمه بازنشستگی ایثارگران و معافیت مالیاتی موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از حکم این جزء مستثنی است. در سایر موارد خاص، به پیشنهاد شورای حقوق و دستمزد و تصویب هیأت‌ وزیران اقدام می‌شود.»

 دولت مجاز به ارائه کالابرگ الکترونیکی به دهک‌های پایین جامعه شد

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت مجاز شد در سال ۱۴۰۲ علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، به خانواده‌های مشمول کالابرگ الکترونیک دهد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه ۱۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

بر اساس این مصوبه، دولت مجاز است از محل منابع تبصره (۱۴) و ردیف‌های اعتباری ۱۹-۵۳۰۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون به منظور جبران کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۲ علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی در قالب کالابرگ الکترونیک به خانواده‌های مشمول پرداخت کند.

آئین‌نامه اجرایی این بند شامل نحوه تعیین خانوارهای مشمول با اولویت ۵ دهک پایین درآمدی به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان مسئول و وزارتخانه‌های امور اقتصاد و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه به تصویب هیأت وزیران برسد.

سید محسن دهنوی به عنوان پیشنهاد دهنده این بند الحاقی، گفت: با توجه به تورم سال گذشته، قدرت خرید مردم کاهش یافته است و برای جبران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تأمین مایحتاج خانواده‌ها به دولت تکلیف نکردیم بلکه به دولت اجازه دادیم که نسبت به این موضوع اقدام کند و آئین‌نامه را هم خود دولت خواهد نوشت.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با همکاری دولت و مجلس تلاش خواهیم کرد کالاهای اساسی مردم به نحوی تأمین شود که کسی در کشور مشکلی در این زمینه نداشته باشد. سال گذشته به دولت تکلیف کردیم اما اجرا نشد لذا برای سال آینده ضمن اینکه منابع لازم آن را در نظر گرفتیم، به دولت اجازه دادیم این کار را انجام دهد.

 مجلس با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز(سه شنبه)، پیشنهاد کمیسیون تلفیق مبنی بر حذف بند الحاقی ۱۳ تبصره ۶ را بررسی و در نهایت با این پیشنهاد موافقت کردند.

سید شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در توضیح چرایی حذف این بند در کمیسیون تلفیق، بیان کرد: اینکه خودرو چگونه و در کجا و به چه قیمتی عرضه شود و ساز وکار اجرایی شورای رقابت چیست خودش قانون دارد. بر اساس بررسی های کارشناسی در کمیسیون تلفیق به این نتیجه رسیدیم که نیازی نیست این موضوع در بودجه دیده شود.  از آنجا که درآمدی هم از این محل وجود ندارد پس نمی توان هزینه کردی نیز برای آن پیش بینی کرد.

در نهایت نمایندگان با حذف این بند موافقت کردند.

در بند الحاقی ۱۳ آمده بود که؛ شرکت‌های خودروسازی داخلی موظفند براساس برنامه تولیدی که وفق بند (۵) ماده (۵۸) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی به تصویب شورای رقابت می رسد، از ابتدای سال ۱۴۰۲ خودروهای تولیدی خود را از طریق بورس کالا و براساس ضوابط مربوطه عرضه کنند. شورای رقابت موظف است وفق بند (۵) ماده (۵۸) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۲ قیمت جدید خودروها را براساس آنالیز هزینه قیمت تمام شده و با درنظر گرفتن هزینه های تحقق و توسعه و هزینه های مالی مرتبط با فعالیت تولیدی(مورد تأیید حسابرس) محاسبه و دربازه های حداکثر سه ماهه مجدداً به روزرسانی نماید. شرکت بورس کالا موظف است هشتاد و پنج درصد (۸۵%) مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت را به حساب ........... نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.

 بررسی لایحه بودجه 1402 در مجلس شورای اسلامی به اتمام رسید/ قدردانی قالیباف از اصحاب رسانه برای پوشش خبری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پایان بررسی لایحه بودجه 1402، ماده واحده این لایحه را به تصویب رسانده و دخل و خرج کشور در سال آینده را مشخص کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز سه‌شنبه 16 اسفند در پایان بررسی بخش‌های درآمدی و هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، ماده‌ واحده، جداول، ردیف‌ها و اجزای لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به  تصویب رساندند.

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اتمام بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ از نمایندگان، اصحاب رسانه و مردم که در این مدت با نمایندگان در بررسی و پوشش خبری لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ همراهی کردند، تشکر و قدردانی کرد.

وی از نواب رئیس، دبیران و ناظران هیأت رئیسه، کمیسیون‌های تخصصی، رئیس و هیأت رئیسه، سخنگو و اعضای کمیسیون‌ تلفیق، دبیران، فقها و حقوقدانان و کارشناسان شورای نگهبان، اعضای هیأت دولت، مسئولان سازمان برنامه و بودجه و معاونان و مشاورانش، معاونین امور مجلس دستگاه ها، معاونت قوانین، اداره کل کمیسیون‌های صحن، مشاوران، تدوین قوانین، اسناد و تنقیح قوانین، دبیری صحن، تدوین مذاکرات، بخش تکثیر و تعمیرات، مسئولان و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دفتر هیأت رئیسه و اتاق فرمان اعم از صوت و تصویر در مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات، معاونت اجرایی و ادارات کل، معاونت نظارت و ادارات کل، اداره کل دفاتر نمایندگان، بخش‌های کل اداره کل مهندسی و پشتیبانی، ترابری و امور فنی، تدارکات، تغذیه، خدمات به ویژه کارکنان خدمات صحن، کارکنان روابط عمومی و امور خبری خبرگزاری خانه ملت و کارکنان قسمت‌های مختلف مجلس، مرکز حراست، یگان حفاظت، نیروی انتظامی مستقر در مجلس، خبرنگاران، فیلمبرداران، عکاسان، گزارشگران و عوامل تولید و پخش به خصوص پخش زنده رادیو فرهنگ و تمامی بخش‌های خبری صدا و سیما به خصوص بخش زنده شبکه خبر و کلیه دست‌اندکاران و خبرنگاران امور مجلس، جرائد و نشریات مختلف، خبرگزاری‌های رسمی کشور و سایت‌های خبری که در مدت بررسی لایحه بودجه 1402 کل کشور در کمیسیون‌های تخصصی، تلفیق، ستاد بودجه و جلسات فشرده‌ای که در صحن برگزار شد، فعالیت کردند و هر روز متناوب 3 جلسه و 10 ساعت حضور داشتند و در نهایت از مردم شریف ایران که پیگیر مذاکرات صحن بودند و با نقد منصفانه خود از طریق نظارت کارشناسان ما را در جهت اخذ تصمیمات بهتر و دقیق‌تر یاری فرمودند، تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش فارس، جلسه علنی بعدی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به دستورکارهای مجلس یکشنبه ۲۱ اسفند ماه برگزار خواهد شد.

کد خبر: 1173884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =