مهم‌ترین مطالبات دانشجویان از قوه قضائیه در سال ۱۴۰۱چه بود؟

تشکل‌های دانشجویی براساس وظایف خود، در سال گذشته مطالبات و درخواست‌هایی از جمله برگزاری دادگاه به صورت علنی، برخورد با اغتشاشگران و اصلاح طرح مولدسازی اموال دولت از قوه قضائیه داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی به عنوان مجموعه‌هایی که برآمده از دانشجویان هستند، در فرآیندهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اثر گذاری مناسبی دارند. آنها دارای وظایف و مسئولیت‌های مهمی هستند که می‌توان گفت مطالبه‌گری یکی از اولویت‌های فعالیت‌های دانشجویان است.

درخواست ۸ دفتر بسیج دانشجویی از اژه‌ای برای عفو یک فعال اجتماعی

در این راستا تشکل‌های دانشجویی در سال ۱۴۰۱ در قالب انتشار نامه و بیانیه یا تجمع و تحصن مطالباتی را قوه قضائیه داشته‌اند که خلاصه و اهم آنها بررسی و گردآوری شده که به شرح زیر است:

مطالبه عفو یک فعال اجتماعی

هشت دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ در نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام غلام محسن اژه‌ای رئیس قوه قضائیه خواستار توقف اجرای حکم زندان وحید اشتری از فعالان اجتماعی از طریق درخواست عفو یا تجویز اعاده‌ی دادرسی شدند.

در این نامه مطرح شده است: «اخیرا ابلاغ نامه‌ی فراخوان به شعبه اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب تهران به جناب آقای وحید اشتری فعال جریان عدالت‌خواه، و تقارن این پرونده با عفو چند ده هزار نفری محکومان توسط رهبر معظم انقلاب بمناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، تلخ و دلسردکننده است. چرا که بیش از حکم صادر شده عناوین غیر دقیق موجود در کیفرخواست که بدون استناد دقیق تخلف سیاسی را تبدیل به جرم امنیتی کرده اند و بیم آن میرود که این امر منجر به رویه شده و موجب لطمه به جایگاه رفیع قوه قضا شود.»

مطالبه درباره رفع مصونیت قضائی برای هیئت مولدسازی دارایی‌های دولت

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در نامه‌ای خطاب به سران حجت الاسلام غلامحسین اژه‌ای رئیس قوه قضائه اعلام کرد که مصونیت قضایی قائل شده برای هیئت هفت نفره مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت را خلاف قانون اساسی دانست.

در این نامه عنوان شده است: « مصونیت قضایی قائل شده برای هیات هفت نفره و مجریان تصمیمات آن‌ها برخلاف قانون اساسی است و همه افراد در مقابل جرائم احتمالی ارتکابی برابر مراجع قضایی مسئولیت دارند و حق دادخواهی برای عموم شهروندان در قانون اساسی در نظر گرفته شده است. همچنین یکی دیگر از مسائل مصوبه، موقوف الاجرا بودن تمامی قوانین و مقررات مغایر با آن است که ضربه جدی بر اصل حاکمیت قانون وارد می‌کند و عاملی در جهت عدم نظارت ذاتی نهادهای نظارتی  مانند قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی طبق اصل ۷۶ قانون اساسی خواهد شد. همچنین جرم انگاری در مسئله ممانعت از اجرای تصمیمات هیئت در صلاحیت قانون گذار است که طبق اصل ۷۱ قانون اساسی بر عهده مجلس شورای اسلامی است.»

مطالبه برگزاری علنی دادگاه‌های مهم

۱۴ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ طی نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام محسن اژه‌ای رئیس قوه قضائیه خواستار برگزاری علنی و شفاف دادگاه‌های پرونده‌های قضایی مهم و اطلاع‌رسانی دقیق و بی‌پرده از این دادگاه‌ها شدند.

در این نامه بیان شده است: «تنها برگزاری علنی و شفاف دادگاه‌ها، اطلاع‌رسانی دقیق و بی‌پرده و استفاده از بستر رسانه در جهت تنویر افکار عمومی و استقبال از شنیدن نظرات مخالفان و موافقان راهگشا خواهد بود؛ لذا از جنابعالی تقاضا داریم با هم‌افزایی دستگاه‌های مربوطه، بالاخص مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، یک پایگاه ثابت اینترنتی، جهت اطلاع‌رسانی دائمی و برگزاری علنی دادگاه‌های پرونده‌های قضایی مهم (مفاسد اقتصادی، جرایم سیاسی امنیتی و سایر پرونده‌های حساس اجتماعی) پایگذاری شود. همچنین نسبت به ایجاد درگاهی جهت بیان نظر و انتقادات صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی و بحث و گفتگو میان آن‌ها، اقدامات لازم صورت گیرد.»

مطالبه برخورد منصفانه قوه قضائیه در برخورد با اغتشاشگران

واحد سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر خطاب به دستگاه قضا درباره برخورد منصفانه با مجرمین وقایع اخیر کشور بیانیه‌ای منتشر کرد.

همچنین ۱۷۰۰ تن از دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور در بیانیه‌ای از قوه‌قضائیه خواستند با آشوبگران و برهم زنندگان نظم و امنیت قاطعانه برخورد کند.

مطالبه موضع‌گیی مسئولان در مقابل حوادث ترویستی اخیر کشور

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل از سکوت و مواضع برخی رجال سیاسی  در جریان اتفاقات اخیر در کشور انتقاد کرد و خواستار برخورد قاطع قوه قضائیه با متخلفین شد.

در بخشی از این نامه آمده است: « سکوت و انفعال برخی چهره‌های خواص جمهوری اسلامی، مقامات مسئول، سردمداران احزاب سیاسی، چهره‌های حوزه و دانشگاه موجب جان گرفتن بیش از پیش شایعات گردید. سال‌ها حضور آقایان در جایگاه‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران آیا این تکلیف را برای ایشان ایجاد نمی‌کرد تا در چنین شرایطی، هزینه‌ی آگاهی و راهنمایی مردم را پرداخت کنند؟»

مطالبه برخورد با عاملان حادثه شاهچراغ

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در بیانیه‌ای از رئیس حجت الاسلام غلامحسین محسنی ژه‌ای قوه قضائیه درخواست کرد تا عاملان حادثه تروریستی در حرم مطهر احمد بن موسی(ع) را به اشد مجازات برساند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «در جنایات دیروز و روزهای گذشته بار دیگر دست خون‌ریز شیطان بزرگ، از آستین گروهک‌های جنایتکاری نظیر کوموله، پژاک و سازمان منافقان بیرون زده و فجایعی را آفریدند که ترسیم مجدد جنایات دهه شصت اعضای سازمان شیطانی منافقین و تروریسم کور تکفیری چند سال اخیر، در برابر چشم مردم ایران بود. تاسف‌بارتر اینکه در فضای پیش آمده تروریسم تکفیری داعش هم فرصت را غنیمت شمرده و بار دیگر دست به خونریزی از مردم بی گناه زده است.»

مطالبه برخورد با مخلین نظام

دفتر تحکیم وحدت در بیانیه‌ای از مسئولان امنیتی و قضایی کشور خواست تا با قاطعیت با مخلین نظام و امنیت برخورد کنند.

در این بیانیه عنوان شده است: «در چند روز اخیر دامنه التهابات به صحن دانشگاه نیز کشیده شد و جمعی از دانشجویان خواهان رسیدگی به موضوع فوت مرحومه امینی شدند، ولی بازهم دامنه نفاق در دانشگاه؛ فضای دانشگاه را به سمت هنجار شکنی برد و شاهد بودیم که دانشگاه محل جولان خوک صفتانی شد که بی غیرتی خود را بر روی چوب کردند و بر همگان نشان دادند که بویی‌ از غیرت نبرده اند.»

وجود برخی رویه‌های ناکارآمد در دستگاه قضایی

محمد نائیج نماینده بسیج دانشجویی در دیدار دانشجویان با حجت الاسلام محسمی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه بیان کرد: «هرچند که طی مدت اخیر، استفاده بیشتر دستگاه قضایی از سامانه‌های فناورانه و هوشمند موجب کاهش مراجعات به محاکم و مراجع قضایی شده است؛ اما همچنان شاهد برخی رویه‌های ناکارآمد و فرسوده در دستگاه قضایی هستیم.»

وی افزود: «دو آرمان بزرگ «عدالت» و «آزادی» را در گرو عملکرد مطلوب قوه قضاییه دانست و گفت: ضرورت دارد که دستگاه قضایی برای حذف فرآیندهای پر پیچ‌وخم و زاید، پایان دادن به برخوردهای بعضا نامناسب با ارباب رجوع و کاهش اطاله دادرسی، تدبیر مناسبی اتخاذ کند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1174290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =