هندیجان؛ سرزمین آب و لنج‌ها / جاذبه‌های گردشگری شهر همزیستی انسان و دریا

هندیجان از قدیمی‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود که دارای قدمتی ۳۰۰۰ساله بوده و در ۷۵ کیلومتری جنوب شرق خوزستان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، هندیجان یکی از شهرهای قدیمی ایران مثل شهرهای هندیگان، هندیون، اندیگان و هندیان است که قدمتی بیشتر از ۳۰۰۰ سال دارد. این شهر در ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی استان خوزستان در بندر ماهشهر و غرب شهرستان بهبهان و شمال خلیج فارس و بندر دیلم قرار دارد.

سهولت گردشگری با ثبت‌محور شدن مجوز خانه‌مسافر / وزارت اقتصاد در زمینه عملیاتی کردن درگاه ملی مجوزها اقدام کند

جاذبه های گردشگری هندیجان برای برخی گردشگران به مناطق بکر جنوب کشور علاقه دارند اهمیت بالایی دارد، این شهر بندری قدمتش به قرن سوم میلادی بر می‌گردد و در زمان ورود بیماری طاعون بسیاری از بومیان آن یا فوت کردند و یا مجبور به ترک شهر هدیجان شدند! در قرن های دورتر اینجا مرکز کشتی رانی منطقه خوزستان بود و کشتی های تجاری چینی، هندی و عربی در آن پهلو می گرفتند، وجه تسمیه هندیجان به معنای سرزمین آب بوده که البته برخی آن را برگفته از ورود مهاجران هندی می دانند، بدون اتلاف وقت در ادامه با جاذبه های گردشگری هندیجان آشنا خواهید شد، در این ایرانگردی همراه من در این تودی باشید.

هندیجان دارای تاریخچه ای عجیب و غریب است، رودخانه هندیجان با طول چهارصد و نود کیلومتر که از استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز می شود سرانجان با عبور از مرکز شهر به خلیج فارس می ریزد از طولانی ترین رودهای کشور محسوب می شود، بومیان بیشتر به شغل صیادی و کشاورزی مسغول هستند که محصولاتی نظیر گندم، جو، حبوبات و صیفیجات بیشترین آنهاست.

این شهر از مناطق نفت خیز خلیج فارس بوده که دارای چاه های نفت خیز متعددیست، دو جزیره دیدنی دیره و بنه که امروزه محل زندگی پرنده های مهاجر است برای گردشگران جذابیت بیشتری دارد، پیشنهاد می کنیم در شروع بازدید از جاذبه های گردشگری هندیجان سری به سواحل بندر بحرکان بزنید! ساحلی خارق العاده و بدست نخورده که برای علاقه مندان به عکاسی هم محل ایده آل بشمار می آید.

هندیجان

    تفریحگاه هندیجان

رودخانه هندیجان در صنعت تجارت و کشاورزی نقش مهمی دارد که در این منطقه زیبایی خارق العاده به وجود آورده است. در فصل بهار و  تابستان حاشیه پوشیده از گل ها و گیاهان سرسبز و باطراوت است که مسافران و گردشگران زیادی به این محل می آیند و از منطقه دیدن می کنند. سواحل خلیج فارس طرح های پرورش آبزیانی دارد که نشان می دهد استعداد های متنوعی از گذشته تا به امروز در آن جا گسترش یافته است. در ضمن آن که جزایر آن از جمله جزایر دیره و بنه که زیستگاه پرندگان بومی و مهاجر هستند می‌توانند با مکان های گردشگری متنوع هندیجان مانند: کوه های اطراف زاگرس و روستای دهنو و بندر بحرکان و رودخانه زهره زمینه‌ های گردشگری را فراهم کنند.

هندیجان

    ماهرویان (مهروبان)

بندری قدیمی در دهکده امامزاده عبدالله از توابع شهرستان هندیجان به نام ماهروبان می باشد. این بندر از دوران هخامنشیان تا اشکانیان پر رونق بوده تا به امروز جزو بنادر آباد بوده است. اوج پیشرفت این بندر از دوران ساسانیان آغاز گردیده که در این زمان دریانوردان و کشتی رانان در خلیج فارس موقع شاهپور دوم از نیرو دریایی بزرگی برخوردار بوده اند. جلال و شکوه بندر مهروبان در جوار خلیج فارس و شاهزاده اصلاتی اصفهان به مهروبان هدایتی به توجه زیاد ساسانیان در این سرزمین بوده است.

هندیجان

    شهر قدیمی آسک

این شهر باستانی و متروکه در منطقه شمال شهر هندیجان قرار دارد که از مکان های دیدنی این منطقه به شمار می رود. این شهر به عالم جنین وصف شده است که طبق گفته زیر تصنیفی در قرن ۴ آسک دهی بزرگ در دامنه کوه بوده که بر سر آن آتش فروزان جاری می باشد. که طبق گفته سلطان علی سلطانی:

    در نزدیکی هندیجان کنونی شهر آسک قدیم واقع بود که بسیاری از جنگ های خوارج در نزدیکی آن رخ داده است و نام این شهر در بعضی از اشعار شعرای عرب آمده است.

هندیجان

    شهر باستانی ریو اردشیر

ریو اردشیر یکی دیگر از مناطق دیدنی هندیجان می باشد که رونق زیادی از دوران سلجوقی داشته است. علت آن هم وجود کارگاه کشتی سازی می باشد که در زمان باستان کمرگ تازه تاسیس شده بوده و واردات و صادرات ارزش داشته به همین امر آن زمان باژ می گرفتند. عوارض گمرک به باژبان و بعد به باسبان و باجیان معروف شده که آثار آن دوران بود و پادگانی برای ساسانیان وجود داشت.

هندیجان

    رودخانه زیبای زهره

رودخانه ای در جنوب زاگرس شهر هندیجان قرار دارد به نام زهره که مساحت آن ۱۶۰۳۳ کیلومتر مربع می باشد و ۱۰۷۸۹ کیلومتر منطقه کوهستانی که ۵۲۴۴ کیلومتر آن را کوه پایه و دشت تکیل داده اند. حوزه آبریز زهره در خلیج فارس می باشد که در شمال رودخانه کارون و کر و از شرق رود قره آقاج رود شاپور و از جنوب شرق مسیر دیلم به گناوه راه دارد. شهر اردکان و نورآباد و پل دشت و دو گنبد و دهدشت در این حوزه منطقه قرار دارند که بخشی از جاده بهبهان به شیراز و یاسوج می باشد که از جمله مکان های دیدنی هندیجان محسوب می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1174705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =