نشانه‌های حیات را از غبار فضایی جستجو کنیم

یک اخترزیست‌شناس ژاپنی پیشنهاد می‌کند که به جای مطالعه و سفر به سیارات دور، با مطالعه غبار فضایی، نشانه‌های حیات فراتر از زمین را جستجو کنیم.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ تومونوری توتانی، اختر زیست‌شناس از دانشگاه توکیو، پیشنهاد می‌کند که جستجو برای حیات فراتر از زمین به مطالعه غبار فضایی بسط داده شود. او در مقاله‌اش که در مجله بین‌المللی اختربیولوژی منتشر شد، پیشنهاد می‌کند که گرد و غبار فضایی می‌تواند نشانه‌هایی از حیات باشد که در اثر برخورد سیارک‌ها از سیارات دیگر منفجر شده‌اند.

با وجود سال‌ها تلاش محققان، هنوز شواهدی از حیات فراتر از زمین یافت نشده است. برای این موضوع، دو دلیل محتمل است؛ اول اینکه هیچ زندگی دیگری وجود ندارد که بتوان آن را پیدا کرد. دوم این است که به دلیل فواصل بسیار زیاد، فناوری لازم برای یافتن آن را نداریم.

از پیاده‌روی در جنگل تا ایده ابرسیل در مریخ + ویدئو

توتانی خاطرنشان می‌کند که بخشی از مشکل، چالش‌های موجود در مطالعه سیارات فراخورشیدی میلیون‌ها کیلومتر دورتر است. به همین دلیل، او یک رویکرد جایگزین را پیشنهاد می‌کند - مطالعه غبار فضایی که روی زمین فرود آمده است. او می‌گوید که چنین گرد و غباری را می‌توان در میدان‌های یخی اطراف قطب‌ها یا شاید در جو پیدا کرد.

توتانی می‌افزاید: سیارک‌ها در سراسر کهکشان راه شیری به سیارات ضربه می‌زنند و هر بار که این اتفاق می‌افتد، زباله‌ها را از بین می‌برند. با ضربات بزرگ‌تر، برخی از این زباله‌ها می‌توانند چنان شدید پرتاب شوند که از میدان گرانشی سیاره خود فرار کنند و به فضا بروند. و اگر اتفاقاً در آن سیاره حیات وجود داشته باشد، برخی از این شواهد ممکن است به عنوان بخشی از غبارهای فضایی همراه با آن پرتاب شوند.

توتانی پیشنهاد می‌کند که اندازه بهینه برای دانه‌های غبار فضایی تقریباً یک میکرومتر است - چنین دانه‌های ریز به اندازه‌ای بزرگ هستند که شواهدی از حیات را حمل کنند، اما به اندازه کافی کوچک هستند تا از سیاره اصلی خود و گرانش ستاره خود فرار کنند. آنها همچنین می‌توانند به اندازه کافی سریع سفر کنند تا به سیارات دوردست مانند زمین برسند.

او محاسبه می‌کند که تقریباً هرسال ۱۰۰ هزار از این دانه‌ها روی زمین فرود می‌آیند. او پیشنهاد می‌کند که چنین دانه‌هایی می‌توانند حامل رگه‌هایی از حیات باشند که از جهان‌های دیگر سرچشمه گرفته و می‌توانند برای امضاهای زیستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

توتانی می‌گوید که شواهدی مبنی بر فرود زباله‌های فضایی مریخ روی زمین پیدا شده است.

کد خبر: 1175825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =