پایه ضعیف آموزش موسیقی در ایران / علت گرایش نوجوانان به آهنگ‌هایی با محتوای ناپسند چیست؟

موسیقی از دیرباز همواره بخش مهمی از زندگی مردم را در بر می‌گرفته، اما گذر زمان و شکل‌گیری سلیقه‌های مختلف در هر عصر، تغییرات بسیاری در این هنر ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، زمانی موسیقی در ایران از شکل و شمایل درستی برخوردار بود، اما رفته رفته همه چیز بوی دیگری به خود گرفت و جای خود را با نوعی موسیقی که نه وزن و نه کلام درستی در آن به کار برده شده است عوض کرد، به طوری که اوضاع بسیار آشفته شد و بسیاری برای اینکه در این آشفته بازار از معرکه عقب نمانند روی اصول حرفه‌ای خود پا گذاشتند و برای به سالن کشیدن مخاطب و فروش آثارشان دست به هر کاری زدند.

حال ناخوش موسیقی در کشور / خواننده‌ها به کپی‌برداری گرایش پیدا کرده‌اند

امروزه در دنیای موسیقی و طرفدارانش، نشانه‌هایی بروز کرده که همگی حاکی از رواج آهنگ‌هایی با محتوایی ناپسند در بین نوجوانان و جوانان است که نه تنها گاهی جنبه اعتراضی دارد بلکه از کلمات ناسزا و توهین آمیز هم در آن استفاده می‌شود. سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که چرا جوانان و نوجوانان ما به این گونه سبک‌های موسیقی گرایش پیدا کردند؟

موسیقی در کشور ما حال و روز خوشی ندارد

برخی دلیل این موضوع را پایه ضعیف آموزش موسیقی در ایران دانسته و عنوان کرده‌اند که این مسئله می‌تواند در ذائقه شنیداری افراد مشکل ایجاد می‌کند.

در همین رابطه، حمیدرضا یراقچیان آهنگساز کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز اظهار کرد: در حال حاضر موسیقی در کشور ما حال و روز خوشی ندارد و اصلی‌ترین دلیل آن هم به پایه ضعیف آموزش موسیقی در ایران باز می‌گردد.

وی افزود: متاسفانه مسئله آموزش ضعیف به آموزشگاه‌های موسیقی هم سرایت کرده، به گونه‌ای که افراد کمی داریم که به صورت حرفه‌ای در حال تدریس هستند و همین مسئله باعث شده که فرهنگ آموزش موسیقی در ایران بسیار ضعیف باشد.

آهنگساز کشورمان تاکید کرد: تنها راهکاری که برای حل این مسئله می‌توان ارائه داد، آموزش و بالا بردن سلیقه مردم است و یکی از دلایلی که موسیقی‌های ما در گذشته ماندگار بودند، این بود که علم و دانش در پشت آن وجود داشت.

موسیقی در ایران باید از پایه درست شود

همچنین، پیام آزادی آهنگساز کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیور اظهار کرد: اوضاع در حال حاضر چندان خوب به نظر نمی‌رسد و به نظر من مشکل اصلی از نبود تدریس موسیقی در کشور است. وقتی آموزش درستی نداشته باشیم این مسئله می‌تواند در ذائقه شنیداری افراد مشکل ایجاد می‌کند.

آزادی ادامه داد: اگر در مدارس هم بخشی برای موسیقی اختصاص داده شود و از کودکی و بچه‌ها با موسیقی آشنا شوند مطمئنا هر موسیقی را نخواهند پسندید و تشخیص موسیقی خوب از بد برایشان ساده خواهد شد.

آهنگساز کشورمان در پایان تاکید کرد که موسیقی در ایران باید از پایه درست شود.

به گزارش ایسکانیوز، شرایط حاکم بر موسیقی کشور چندان خوشایند نیست و موضوع رواج آهنگ‌هایی با محتوای نامناسب مشکلی است که هم‌اکنون بر این هنر سایه افکنده است، برای همین بهتر است مسئولان هر چه زودتر راهکاری برای بهبود شرایط ارائه دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1176573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =