توافق ایران و عربستان چه تاثیری بر بهبود وضعیت دانشگاه‌های یمن خواهد داشت؟

آموزش عالی یمن در هشت سال جنگ حدود ۱.۳۴ میلیارد دلار خسارت دیده است. به همین دلیل دانشگاه‌های این کشور شرایط بدی دارند. هم اکنون با توافق انجام شده بین ایران و عربستان، بسیاری از کارشناسان معتقدند که آموزش عالی یمن می‌تواند دوباره بازسازی شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی یمن در هشت سال جنگ حدود ۱.۳۴ میلیارد دلار خسارت دیده است. به همین دلیل دانشگاه‌های این کشور شرایط بدی دارند. شرایطی که با توافق ایران و عربستان، می‌تواند تغییر کند. دانشگاهیان امیدوارند که ثبات به این کشور برگردد و دانشگاه‌ها بتوانند فعالیت موثری داشته باشند.

کاهش ۵۰ درصدی فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی در آمریکا

یمن از نظر زیر ساخت دانشی عملکرد ضعیفی دارد. بر اساس شاخص جهانی دانش، یمن رتبه ۱۵۰ جهان از بین ۱۵۴ کشور را دارد. رتبه یمن در آموزش عالی ۱۳۲ و در تحقیق، توسعه و نوآوری ۷۹ است. کارشناسان معتقدند که علت نابودی دانشگاه‌های یمن، جنگی است که از سال ۲۰۱۴ بین حوثی‌ها و دولت این کشور آغاز شد.

جنگ یمن باعث مهاجرت استادان شد

جنگ علاوه بر تخریب منابع، تاثیرات مالی شدیدی هم برای یمن داشته است. به طوری که خالد الوسابی، وزیر آموزش عالی این کشور سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که جنگ منجر به کاهش ارزش پول ملی و کاهش ارزش حقوق استادان شده است. به همین دلیل، بسیاری از دانشگاهیان مهاجرت کرده‌اند.

برخی معتقدند که تخریب بسیاری از زیرساخت‌های آموزشی یمن ناشی از خشونت هدفمند بوده است. به طوری که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، حدود ۱۸۵ حمله ثبت شده است و ۱۷۱ دانشجو و استاد، ربوده، مجروح یا کشته شده‌اند. با علاوه، ۷۶ مدرسه و دانشگاه آسیب دیده یا تخریب شده‌اند.

با وجود آثار مخرب جنگ، هم اکنون امید می‌رود که با توافق انجام شده بین ایران و عربستان، آموزش عالی یمن دوباره بازسازی شود. احیای روابط ایران و عربستان، دانشگاهیان را امیدوار کرده است که ثبات دوباره به یمن بازخواهد گشت.

جنگ یمن باعث آوارگی بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ۳۲ میلیونی این کشور شده است. این افراد در ۴۰ کشور جهان در آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای شمالی پراکنده شده‌اند.

آرشین ادیب مقدم استاد تفکر جهانی و فلسفه‌های تطبیقی دانشگاه لندن بر این باور است که این یک تحول فوق‌العاده مهم است و اگر گام‌های بعدی به سمت عادی‌سازی را آغاز کند، می‌تواند تاریخی باشد.

عطا الرحمن برنده جایزه علمی یونسکو و هماهنگ کننده سابق کمیته دائمی همکاری های علمی و فناوری (COMSTECH) سازمان همکاری اسلامی (OIC) که شامل عربستان سعودی، ایران و یمن است، تاکید کرد که عربستان سعودی و ایران باید برای اجرای دیپلماسی آموزش عالی در زمین یمن برای کمک به ایجاد پل ها با یکدیگر متحد شوند.

عربستان و ایران می‌توانند صندوق مشترکی برای ارتقای همکاری در آموزش عالی بین سه کشور ایجاد کنند. این صندوق می‌تواند شامل تبادل استادان، نظارت مشترک بر دانشجویان دکتری، آموزش استادان در یمن و پروژه‌های مشترک با اهمیت صنعتی و کشاورزی باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1176818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =