پیام‌های متعدد معلولان به ایسکانیوز در اعتراض به  ناعادلانه بودن دهک‌بندی‌ها / فشار هزینه‌های زندگی و غفلت نهادهای حمایتی

یکی از مواردی جامعه معلولان بارها نسبت به آن اعتراض کرده‌اند اما ترتیب اثر داده نشده، موضوع دهک‌بندی این قشر است. معلولان می‌گویند باید در دهک‌بندی شاخص معلولیت لحاظ می‌شد چراکه هزینه زندگی یک فرد معلول بیش از دیگران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، براساس آمارهایی که مسئولان سازمان بهزیستی اعلام کرده‌اند ۱۰ درصد از جمعیت کشور را معلولان تشکیل می‌دهد که با وجود تصادفات جاده‌ای سالانه به جمعیت آن‌ها افزوده می‌شود. برخی افراد هم پس از معلولیت از کار افتاده شده و دچار مشکلات معیشتی می‌شوند. این درحالی است که نهادهای حمایتی مانند بهزیستی هم دچار ضعف‌های بسیار است و آنطور که در قانون پیش‌بینی شده نمی‌تواند از این قشر حمایت کند.

طلب ۸ ماهه مراکز توانبخشی معلولان از بهزیستی

یکی از مواردی جامعه معلولان بارها نسبت به آن اعتراض کرده‌اند اما ترتیب اثر داده نشده، موضوع دهک‌بندی این قشر است. معلولان می‌گویند باید در دهک‌بندی شاخص معلولیت لحاظ می‌شد چراکه هزینه زندگی یک فرد معلول بیش از دیگران است.

آن‌ها می‌گویند که وزارت رفاه که متولی سازمان بهزیستی است و خود امور یارانه را نیز عهده دار است، می‌توانست لیست افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد را که با جزئیات کامل در اختیار دارد، در دهک یک تا سه قرار داده و از تضییع حقوق آنها جلوگیری کند.

وزارت رفاه: بهزیستی نباید دهک را مبنای خدمت‌رسانی قرار دهد

وزارت رفاه هم می‌گوید که بهزیستی و نهادهای حمایتی نباید دهک‌بندی را مبنای پرداخت‌های خود قرار دهند. زری‌باف سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگویی با بیان اینکه متأسفانه در موارد معدودی مشاهده شده است که برخی دستگاه‌های اجرایی از دهک اعلامی به عنوان جایگزین تمامی فرایندهای شناسایی و خدمت‌رسانی خود استفاده کرده‌اند و پاسخگویی به متقاضیان خود را به بهانه دهک بندی به پایگاه رفاه ایرانیان ارجاع داده‌اند تأکید کرد: بدیهی است دهک افراد به صورت دستی قابل تغییر نیست؛ فلذا ارجاع معدود برخی متقاضیان این نهادها که اکثراً از اقشار خاص و نیازمند حمایت جامعه هستند به یک نهاد دیگر که از اساس از تصمیمات نهاد متولی بی‌اطلاع است اقدام صحیحی به نظر نمی‌رسد.

بهروز مروتی فعال حوزه معلولان در گفت‌وگو با ایسکانیوز عنوان کرد: در حال حاضر پرداخت مستمری، حق پرستاری و کمک معیشت ماده ۲۷ براساس دهک افراد انجام می‌شود و قرار گرفتن معلولان در دهک‌های بالاتر آن‌ها را از دریافت خدمات محروم می‌کند.

وی افزود: این درحالی است که وزارت تعاون به بهزیستی اعلام کرده که دهک‌بندی نباید مبنای پرداخت‌ها باشد اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد.

اعتراض جامعه معلولان

معلولان در پیام‌های متعددی که به ایسکانیوز فرستادند، نسبت به نحوه دهک‌بندی اعتراض کردند. یکی از معلولان در پیامی نوشته: « این دهک بندی خیلی خنده دار است. من که یک پراید مدل ۹۰ دارم وقطع نخاع گردنی هستم در دهک ۷ قرار دارم. متاهل هستم ماهیانه فقط ۴ میلیون هزینه لوازم بهداشتی دارم البته نمیدونم بر چه اساسی دهک بندی انجام شده؟»

در پیام دیگری آمده: «آخه بی‌انصافها چرا با زندگیه یک فرد معلولی که همینطوریش توی زندگیش مشکلات زیادی داره اینطوری رفتار می‌کنید؟ انصافتون کجا رفته؟ یه پولی در اختیارشون بذارید که بتوانند از پس این گرانی بر بیان و دستشون جلوی کس و ناکس دراز نباشه. خدا رو خوش میاد که اینطوری رفتار می‌کنید؟ نامردیه‌ به خدا»

معلول دیگری هم با اشاره به هزینه‌های یک خانواده دارای فرد معلول نوشته: «هزینه‌های یک فرد معلول به هیچ وجه قابل مقایسه با دیگران نیست باید حال وروز یک معلول را از خانواده او جویا شد. درد و رنج و محدودیت‌های یک معلول توسط فرد سالم قابل قضاوت کردن نیست.»

در پیام دیگری آمده: «واقعا نمی‌دونم چی به چیه و دهک‌ها رو چه جور تعیین کردن؟ من معلولیت شدید و ناراحتی قلبی دارم، چون قلبم بخاطر معلولیت سمت چپ بدنم، فلج و ضعیفه. با اینکه تحت پوشش هستم ولی یارانه افراد معمولی برام میاد (۳۰۰تومن). خانمم ولله سرطان داره دو ساله اسیرشم اما بهزیستی یک ریال هم بخاطر بیماری خانمم کمکم نکرد. می‌گفت خودت باید مریض بشی .این چه قانونیه مگه مسئولیت خانوادم و درمان خانمم با من نیس ؟؟؟ به خدا خیلی شرم آوره . اصلا بهزیستی رو تعطیل کنید، فقط حقوق میدین به کارمندای بنده خدا .چون عملا بهزیستی فقط یک اسمه و بس .آقایون مسئول مگه ماچند معلول داریم؟ خجالت نمی کشین چندر غاز عیدی معلولین پرداخت نکردین .خداازش نگذره اونی که گفته معلولیت محدودیت نیس ،پس چیه ؟؟؟؟؟؟»

معلول دیگری هم نوشته: «سلام من با توجه‌ به‌ اینکه معلول از کار افتاده هستم با معلولیت خیلی شدید اما تا به امروز موفق به دریافت مستمری نشدم. دارای ۳ فرزند هستم که دو تا از آنها نامزد هستند. نمی‌توانم با این گرانی زندگی رو اداره کنم در دهک ۹ قرار داده‌اند و چیزی هم ندارم»

در پیام دیگری آمده: «من معلول جسمی حرکتی شدید خیلی شدید هستم و همسرم معلولیت بینایی دارد. هزینه‌های زندگی برای من سنگین است ولی بخاطر این که فرزند من یک ماشین دارد من را در دهک هفت قرار دادند. این دهک بندی آبکی را بردارید از روی معلولان تا ما هم حق هزینه بهداشتی و ماده ۲۷ را در یافت کنیم معلول جسمی حرکتی شدید، خیلی شدید و بیکار با مستمری ۵۶۰ هزارتومان چگونه در دهک‌های ۷_۸_۹_قرار گرفته‌اند»

معلول دیگری نوشته: «سلام خسته نباشین بله منم معلولیت دارم اعتراض کردم زدن دهک بالا من دوتا کارشناسی ارشد دارم زحمت کشیدم و درس خواندم. دولت به من کار بده خودم کار کنم به من خدمات نده.  به قرآن تو هزینه اولیه زندگی موندم»

به گزارش ایسکانیوز، پیام‌هایی از این دست بسیار است و معلولان زیادی با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی از آن‌ها حتی درخواست مستمری هم ندارند و می‌خواهند، نهادهای حمایتی با مهارت‌آموزی و کارآفرینی و مواردی از این دست به اشتغالشان کمک کنند. از طرفی یکی از مطالبات مهم معلولان درنظر گرفتن شاخص معلولیت در دهک‌بندی آن‌ها است با اعلم بر این که معلولیت خود هزینه‌های بسیاری را به خانواده تحمیل می‌کند و این افراد نیازهایی دارند که دیگران ندارند.

انتهای پیام /  

کد خبر: 1176984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دولت محرومان معلولان محکوم به مرگ شدن IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      0 0
      با سلام و احترام من سرپرست خانوار دچار معلولیت نخاعی گردنی هیچ گونه درآمدی از خود ندارم نه شغل نه سپرده نه ماشین فقط کمک بهزیستی خانواده 3نفره هر ماه یارانه نقدی کمتر از مردم عادی برای ما واریز میشه هزینه وسایل بهداشتی یک معلول نخاعی گردنی و هزینه زندگی برای زنده ماندن 300هزار ت برای هر نفر خانواده واریز میشه در حالی خیلی هستند هم ماشین دارند سالی یک میلیارد تومان درآمد دارند یارانه 400هزار تومان دریافت می‌کنند لطفاً پیگیری کنید
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      0 0
      دولت و مجلس انقلابی قشر ضعیف جامعه معلولین یارانه کمتر از مردم عادی گرفتن
    • معلولین نخاعی بدون شغل IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      0 0
      معلولین نخاعی با این هزینه بالای وسایل بهداشتی یارانه کمتر از مردم عادی نه ماشین نه شغل نه هیچ گونه درآمدی فقط کمک بهزیستی در بدترین شرایط زندگی می کنند
    • عدالت سید محرومان IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      0 0
      من معلولیت نخاعی شدید سرپرست خانوار خانواده 3نفره فقط یک ویلچر ساده دارم هیچ یک از اعضای خانواده هیچ گونه درآمدی نداریم هر ماه یارانه نقدی نفری 300هزار تومان میگیریم هزینه نگهداری معلولان و هزینه زنده ماند در دولت رئیسی صدها برابر افزایش قیمت داشت
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      0 0
      دهک بندی معلولان ناعادلانه لحاظ کردن یارانه معلولان 300مرذم عادی 400