رزمایش چین در اطراف تایوان توسط آمریکا رصد می‌شود

آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد این کشور کلیه تحرکات چین در رزمایش‌ اخیر خود در رزمایش‌های نیروهای هوایی و دریایی پکن را در اطراف جزیره تایوان رصد می کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری آساهی شیمبون، چین ۱۹ فروردین اعلام کرد که از هشتم تا دهم آوریل (۱۹ تا ۲۱ فروردین) رزمایش‌هایی در آب‌ها و حریم هوایی اطراف تایوان برگزار می‌کند.

طالبان: آمریکا در امور داخلی افغانستان دخالت می‌کند

به نظر می رسد این رزمایش به نوعی یک هشدار به هواداران استقلال تایوان و تلاشی برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی چین به شمار می آید را آغاز کرده است.

این رزمایش در حالی برگزاری می‌شود که کوین مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته برغم هشدارهای چین از «تسای اینگ ون» رئیس حکومت تایوان در ایالات متحده میزبانی و با وی دیدار کرد.

رویترز نیز به نقل از سخنگوی موسسه امریکایی در تایوان که اشاره ای به نامش نشده است گفت:"ما اقدامات پکن را از نزدیک زیر نظر داریم. "

این سخنگو افزود: همانطور که گفتیم هیچ دلیلی وجود ندارد که پکن این دیدار را که با شیوه و سیاست دیرینه ایالات متحده سازگار بود به چیزی تبدیل کند که نیست یا به عنوان بهانه ای برای واکنش بیش از حد دستاویز قرار دهد.

چین پیش از دیدار مک‌کارتی با رئیس جزیره تایوان تاکید کرد که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا باید به اصل چین واحد و ۳ اعلامیه مشترک میان آمریکا و چین در این باره پایبند باشد و از ارسال پیام‌های اشتباه به نیروهای «تایوان مستقل» خودداری و از تضعیف روابط میان چین و آمریکا و صلح و ثبات در منطقه تنگه تایوان پرهیز کند.

وزارت دفاع تایوان نیز اعلام کرده است: ۷۱ هواپیما و ۹ کشتی ارتش آزادیبخش خلق چین در ساعت ۱۶ هشتم آوریل (۱۹ فروردین) ردیابی شدند.

بنابر اعلام وزارت دفاع تایوان، ۴۵ هواپیما از خط میانی در شمال، مرکز و جنوب تنگه تایوان عبور کرده و وارد «منطقه شناسایی دفاع هوایی» در جنوب غرب ما شدند.

تایوان از سال ۱۹۴۹ تاکنون تحت حکومتی جدا از پکن اداره می‌شود اما چین این جزیره را بخشی از خاک خود می‌داند و با تماس رسمی سایر کشورها با تایپه مخالف است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1177016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =