کسب رتبه دوم بین کشورهای منطقه در حوزه نشریات/ آخرین مهلت ثبت‌نام وام‌های شهریه و تحصیلی اعلام شد

«تشریح برنامه‌های اداره دانشجویان بین‌الملل سازمان امور دانشجویان، رد موازی کاری در دولت توسط رئیس جمهور و انتقاد به وزضعیت معیشتی مردم» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «مطالبات و درخواست‌های دانشجویان در دیدار با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور» و «اعلام آخرین فرصت ثبت‌نام وام دانشجویی» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند.

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «درخواست برگزاری جلسه با وزیر راه و شهرسازی، کسب رتبه دوم نشریات کشورمان بین کشورهای منطقه و انتقاد از ضعف رسانه‌ای دولت سیزدهم» اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ چهارم فروردین  ماه آورده است:  

حوزه تشکل‌های دانشجویی  

جلساتی گفتگو محور درباره مسکن در دولت سیزدهم تشکیل شود

جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ در نامه‌ای خطاب مهرداد بذرباش وزیر راه و شهرسازی خواستار تشکیل جلساتی گفتگو محور حول مسائل مسکن در دولت سیزدهم با وی شدند.

در بخشی از این نامه بیان شده است: «آقای وزیر؛ از اشتباهات گذشته باید درس گرفت و این بار با فکر انقلابی بحران مسکن را حل کنید. ما نیز در تلاشیم در دو سال آینده وعده دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن محقق شود و برای پیشبرد آن از هیچ تلاشی در ماه‌های آینده فروگذار نخواهیم بود.»

در این مطرح شده است: «وزیر محترم، ما نیز در تلاشیم در دو سال آینده وعده دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن محقق شود و برای پیشبرد آن از هیچ تلاشی در ماه‌های آینده فروگذار نخواهیم بود؛ به همین منظور از شما برای تشکیل جلساتی گفتگو محور حول مسائل مسکن در دولت سیزدهم دعوت می‌کنیم.»

کسب رتبه دوم در کشورهای منطقه در حوزه نشریات

 تازه‌ترین گزارش سامانۀ «نما» با عنوان «نمای نشریه‌ها ۲۰۲۲: جایگاه نشریه‌های ایرانی در نظام‌های ارزیابی جهانی» منتشر شد.

بر پایه گزارش «نمای نشریه‌ها ۲۰۲۲: جایگاه نشریه‌های ایرانی در نظام‌های ارزیابی جهانی»، ۴۱ نشریۀ ایرانی دارای ضریب تأثیر در نمایه‌نامه «وب آو ساینس» حضور داشته‌اند و بر این پایه، ایران در جایگاه دوم در میان کشورهای منطقه پس از ترکیه (با ۵۶ نشریه) جای دارد. افزون بر نشریه‌های دارای ضریب تأثیر، ۱۱۵ نشریه دیگر ایرانی نیز در «نمایه استنادی منابع نوپدید» هستند که ضریب تأثیر ندارند.

گلایه‌های دانشجویان از دولت در دیدار با رئیس جمهور

محمدرضا مریمی نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در دیدار تشکل‌های دانشجویی با حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور بیان کرد که زمانی که دولت حداقلی شما با مشارکت ۴۸ درصدی واجدین شرایط روی کار آمد، بر همه روشن شد که قاطبه مردم در نارضایتی و بی اعتمادی بالایی نسبت به جمهوری اسلامی قرار دارند از نظر ما دولت باید اقدامات موثری برای جلب دوباره اعتماد مردم انجام می‌داد اقدامات موثر یعنی اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی و ایجاد بسترهایی برای اعتراض مردم یعنی پیگیری اصلاح قانون انتخابات یعنی عمل به شفافیت یعنی تسهیل و گسترش تشکل یابی گروه‌ها و اصنافی همچون معلمان و کارگران یعنی عمل به وعده‌هایی که به مردم دادید. وعده‌ی ساخت سالیانه یک میلیون مسکن چه شد؟

همچنین وی مطرح کرد که آقای رئیسی روشنی آینده سفره مردم با ایجاد موتورهای تولید نابرابری محقق نمیشود کاش حداقل از حوادث آبان ماه ۹۸ درس بگیرید و با افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دنبال رقم زدن آن صبح جمعه معروف و به آشوب کشاندن کشور نباشید.

رد موازی‌کاری در دولت توسط رئیس جمهور

زینب شوندی عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز در این دیدار گفت: ولت بر تصمیم‌گیری‌های اساسی و کلان رویکردی واحد داشته باشد؛ به این معنا تمام اقشار جامعه باید بدانند که دولت هدف و برنامه‌ای دارد. اینکه بخش‌های مختلف کابینه دولت در موضوعاتی مانند حجاب نظرها و راهکارها متفاوت ارائه می‌دهند، باعث نگرانی می‌شود. گاهی این تفاوت دیدگاه‌ها به قدری زیاد است که به نظر می‌آید توسط دولت‌های گوناگون بیان می‌شوند.

وی با اشاره به ستاد تحول که سند تحول دولت را تدوین کرده، بیان کرد: ما اعتقاد داریم که این ستاد خودش با مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه کشوری همپوشانی دارد؛ چرا که تقریبا حوزه اشتراک و عملکرد مشابه‌ای دارد. 

ضعف دولت سیزدهم در حوزه رسانه

یونس فرزین فر عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم خطاب به رئیس جمهور عنوان کرد که ضعف و پراکندگی رسانه ای بزرگترین نقد به دولت سیزدهم است. متاسفانه انعکاس اخبار به مردم و دریافت اطلاعات از جامعه با مشکل همراه است و دولت در این باره عملکرد خوبی نداشته است. این مشکل را می‌توان به بیگانه بودن با علوم ارتباطات برخی از مسئولان نسبت داد.

وی مطرح کرد که  دولت در اقناع‌سازی مردم ضعیف عمل کرده است. دولت برای حل این مشکل نباید به خبرگزاری ها و صدا و سیما اکتفا کند؛ بلکه باید از وسایل ارتباطات نوظهور نیز بهره ببرد.

درخواست شورایی تبیین مواضع بسیج دانشجویی/ پیگیری قانونی محترمانه از ناقضان حجاب را خواستاریم

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور با صدور بیانیه‌ای خواستار سازماندهی هوشمندانه‌ی مجریان و پیگیری قانونی محترمانه از شهروندان ناقض قانون حجاب شدند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «به نظر می‌رسد، پدیده‌ی «کشف حجاب» که از اولین روز انتشار خبر فوت مرحومه امینی، به عنوان نماد آشوب و اعتراض، در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای کاملا ولنگار مجازی تبلیغ و ترویج شد و در روزها و هفته‌های پس از آن، در حال عادی‌سازی است، آنگونه که باید مورد توجه و حساسیت مسئولان و اندیشمندان قرار نگرفته است و خدای ناکرده انقلاب و نظام، با وجود موفقیت در مهار فتنه و تدابیر ویژه برای تحقق امنیت کشور، از این ناحیه ضربه‌های جدی خواهد خورد.»

دانشجویان با رهبری دیدار کردند

جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور عصر امروز سه‌شنبه ۲۹ فروردین ماه با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌‍ ای دیدار کردند.

زهرا وفاداران مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا (س)، امیر رضا بخشی پور، دبیر اتحادیه تحکیم وحدت، معین رضیئی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور، محمد صالح ترکمان دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی، امیرمحمد کولانی دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، مریم محمدی مدیرمسئول نشریه دانشجویی ریحانه دانشگاه صنعتی و غیره در این دیدار نکاتی را مطرح کردند.

برای خواند متن کامل این گزارش اینجا کلیک کنید.

حوزه صنفی_دانشجویی 

اعلام آخرین مهلت ثبت‌نام وام‌های شهریه و تحصیلی

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با رد خبر منتشر  شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر اتمام مهلت ثبت‌نام وام‌های تحصیلی و ضروری تا پایان فروردین ماه اظهار کرد که دانشجویان برای ثبت نام تا ۱۵ اردیبهشت ماه فرصت دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تمدید ثبت‌نام برای وام‌های تحصیلی و ضروری وجود دارد یا خیر، گفت: هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده است.

برگزاری بیش از ۱۰ برنامه برای دانشجویان بین الملل در سال ۱۴۰۲

جعفر رازقی مدیر کل امور دانشجویان بین الملل اداره کل امور دانشجویان بیان کرد این معاونت برای دانشجویان بین‌الملل در سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۰ برنامه پیش‌بینی کرده است.

همچنین وی عنوان کرد که سازمان امور دانشجویان پس از تنظیم و تصویب آیین‌نامه و شیوه نامه اجرائی موسسات جذب دانشجوی بین‌المللی، فراخوانی را برای ارائه درخواست صدور مجوز تشکیل موسسات جذب منتشر کرد که به دنبال آن بیش از ۸۵ تقاضا به این سازمان ارسال و در نهایت برای ۴۵ موسسه در حوزه جذب دانشجویان بین المللی مجوز صادر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1177223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =