افزایش مراکز هدایت شغلی دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲/ یک میلیون نفر در نوبت دوم کنکور ثبت‌نام کردند

«افزایش مراکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها در ۱۴۰۲، پایان مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری و اعلام آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «افزایش مراکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها در ۱۴۰۲، پایان مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری و اعلام آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

حذف ۲۰ درصد رشته‌های دانشگاهی چین

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته گذشته می‌توان به «بدون تغییر ماندن شیوه برگزاری کنکور سراسری، اعلام ظرفیت رشته‌های دستیاری فوق‌تخصصی و انتقاد معاون مالی وزارت علوم از وابستگی ۸۵ درصدی دانشگاه‌های دولتی به بودجه دولت» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

زلفی‌گل: پایه‌های تشویقی برای پژوهش هدفمند اعضای هیئت علمی طراحی شود

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به طراحی پایه های تشویقی برای پژوهش هدفمند اعضای هیئت علمی بر ضرورت تبیین دستورالعمل اعطای این پایه ها نیز تاکید کرد.

وی از عملی شدن طرح پرداخت پژوهانه به اعضای هیت علمی که در پنج سال اخیر جذب شده اند خبر داد و گفت: اجرای این طرح ها در راستای توسعه بیشتر پژوهش و در مسیر تحقق مرجعیت علمی صورت گرفته است.

خسروپناه: شیوه برگزاری کنکور تغییر نخواهد کرد

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: تاکنون به خاطر تساهل و تسامح در آزمون سراسری بی عدالتی‌های زیادی شاهد بودیم و حق افراد ضایع می‌شد اما با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تغییر در نحوه برگزاری کنکور، حتی یک مورد تخلف را هم شاهد نبودیم.

وی درباره علت مخالفت برخی نمایندگان مجلس با شیوه فعلی برگزاری کنکور افزود: پس از ورود جدی شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع برگزاری آزمون سراسری، رئیس جمهور هم از آن حمایت کرد. ما جلسات متعددی با نمایندگان مجلس برگزار کردیم اما همچنان برخی از آنها با شیوه فعلی کنکور مخالف هستند.

خسروپناه ادامه داد: با کمک و همکاری مجموعه وزارت ارتباطات و دستگاه‌های امنیتی با قطع اینترنت در محل برگزاری کنکور، امنیت در برگزاری این آزمون مهم افزایش یافت و تخلفی گزارش نشد. البته در برخی مناطق به خاطر ضعف در زیرساخت‌ها مجبور به قطع اینترنت در شهرستان یا چند محله شدیم که با تقویت زیرساخت‌ها امنیت در برگزاری آزمون سراسری ارتقا می‌یابد.

افزایش مراکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها در ۱۴۰۲

محمد سعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با بیان این که برنامه‌هایی در راستای ارتقای توانمندی‌های تخصصی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی در سال‌های اخیر تدوین و اجرایی شده است، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ به طور میانگین در هر دانشگاه ۱۰۸ دوره مهارت‌افزایی برگزار شده و بیش از ۳۲۸ هزار دانشجو در هر دانشگاه در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های کار تخصصی نقش بسیار زیادی در معرفی مشاغل سازمان‌ها صنایع و بازار کار و دانش آموختگان دانشگاهی بوده و زمینه جذب و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در مشاغل تخصصی را فراهم می‌آورد؛ بر این اساس دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی با برقراری ارتباط مناسب با صنایع و تشکل‌های بخش خصوصی می‌تواند نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های کار اقدام کرده و شرایط لازم برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی را فراهم آورند.

مشکل اساسی آموزش عالی وابستگی زیاد به بودجه عمومی است

علی خطیبی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: وابستگی زیاد به بودجه عمومی، مشکل اساسی آموزش عالی است و به طور کلی تنها راه برون‌رفت اقتصاد آموزش عالی از شرایط بغرنج، مدل‌های جدید تامین اعتبار است.

وی افزود: دنبال ابزارهای مالی جدیدی هستیم، بخشی از آن از بودجه عمومی باید تامین شود و برای تامین بخشی دیگر هم باید سراغ تسهیلات بانکی برویم که کمی فرمول متفاوتی با طرح جهش ملی مسکن دارد؛ زیرا ذی‌نفع نهایی (در خوابگاه‌های متاهلی) دولت است.

خطیبی در مورد وابستگی حدود ۸۵ درصدی دانشگاه‌های دولتی به بودجه دولت و ضرورت طراحی و اجرای مدل‌های جدید تامین اعتبار برای دانشگاه‌ها نیز گفت: اگر بتوانیم بحث صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در دانشگاه‌ها قانونمند کنیم و موانع قانونی آن حل شود، راه نسبتا مناسبی برای تامین مالی است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم خاطرنشان کرد: با قانون بودجه ۱۴۰۱ همه حساب‌های دانشگاه‌ها در بانک مرکزی تجمیع شد و دانشگاه‌ها دیگر نمی‌توانند از راه سپرده پول در بانک کسب درآمد کنند. سرمایه‌گذاری به معنای پول گذاشتن در بانک و سود گرفتن نیست. از نظر ما مولدسازی منابع دانشگاه ها مهم است، یعنی اگر منابعی که در دانشگاه‌ها هست در چرخه تولید قرار بگیرد مفید است. نکته دوم هم درآمد حاصل از تحقیقات است یعنی درآمد حاصل از تحقیقات دانشگاهی باید آورده مالی داشته باشند.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

اعلام آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور

علیرضا کریمیان مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به پایان ثبت‌نام برای شرکت در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ گفت: جاماندگان نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ با در نظر گرفتن مهلت تمدید شده یک روزه تا روز چهارشنبه مورخ ۳۰ فروردین ماه مهلت داشتند از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به نام‌نویسی در این آزمون اقدام کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس آمار نهایی بیش از یک میلیون و ۱۱۹ هزار نفر در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ثبت نام کردند، گفت: آمار داوطلبان نوبت اول این آزمون بیش از ۹۰۰ هزار نفر بود.

مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور تأکید کرد: نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵ تیر ماه سال ۱۴۰۲ در ۵ گروه آزمایشی «علوم ریاضی و فنی»، «علوم تجربی»، «علوم انسانی» «هنر» و «زبان خارجی » برگزار خواهد شد.

اعلام ظرفیت رشته‌های دستیاری فوق‌تخصصی

همزمان با اعلام نتایج اولیه چهلمین دوره آزمون دستیاری فوق‌تخصصی، ظرفیت و دانشگاه‌های پذیرنده در رشته‌های این آزمون اعلام شد. فرایند انتخاب رشته محل برای پذیرفته شدگان چهلمین آزمون دستیاری از ۴ اردیبهشت ماه آغاز شد و تا روز دوشنبه ۱۱ این ماه ادامه دارد.

داوطلبان در رشته‌های «غدد درون ریز و مت ابولیسم»، «روماتولوژی»، «گوارش و کبد بالغین»، «ریه»، «نفرولوژی»، «خون و سرطان بالغین»، «بیماری‌های قلب و عروق»، «مراقبت‌های ویژه پزشکی»، «قلب کودکان»، «طب نوزادی و پیرامون تولد»، «خون و سرطان کودکان»، «کلیه کودکان»، «گوارش کودکان»، «عفونی کودکان»، «غدد درون‌ریز و متابولیسم کودکان»، «مغز و اعصاب کودکان»، «روماتولوژی کودکان»، «ریه کودکان»، «آلرژی و ایمونولوژی بالینی»، «روانپزشک کودک و نوجوان»، «جراحی پلاستیک ترمیمی و سوختگی»، «جراحی توراکس»، «جراحی کودکان»، «جراحی قلب و عروق» و «جراحی عروق» پذیرفته می‌شوند.

پایان مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری

مهلت انتخاب رشته برای داوطلبان مجاز آزمون ورودی مقطع دکتری (Ph.D) نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۲ که پنجم اردیبهشت ماه تمدید شده بود، به پایان رسید.

پذیرفته شدگان مرحله اول آزمون مقطع دکتری تخصصی «Ph.D» دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۲تا پایان وقت سه‌شنبه پنجم اردیبهشت ماه مهلت داشتند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور و با توجه به  کارنامه نتایج اولیه آزمون که بر روی سایت اطلاع‌رسانی این سازمان قرار دارد، نسبت به ثبت کدرشته‌ محل‌های انتخابی خود (تا حداکثر ۵۰ کدرشته محل) با توجه به رشته امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، اقدام کنند.

پایان مهلت تکمیل مدارک آزمون دستیاری

فرصت تکمیل مدارک آزمون دستیاری پزشکی از سه‌شنبه ۲۹ فروردین آغاز شد و سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ماه به پایان رسید. پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به طور همزمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب به عنوان محل آزمون برگزار می‌شود.

این آزمون در در دانشگاه‌های علوم پزشکی اراک، شهرکرد، اردبیل، شیراز، ارومیه، کرمان، اصفهان، کرمانشاه، اهواز، گلستان، بندرعباس، گیلان، بوشهر، لرستان، بیرجند، مشهد، تبریز، مازندران، همدان، زاهدان، شهیدصدوقی یزد، سمنان، قزوین، کاشان، کردستان، قم و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1178971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =