امیرعبداللهیان: ایران آماده تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری با لبنان است

وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای لبنانی گفت: در خصوص همکاری‌های همه جانبه با یکدیگر گفت‌وگو کردیم و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت هر چه بیشتر مناسبات اقتصادی، تجاری، گردشگری، علمی و فناوری و سایر حوزه‌ها را مورد تأکید قرار دادیم

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در پاسخ به دعوت «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان و به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات لبنانی در بیروت حضور دارد، پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) هفتم اردیبهشت ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای لبنانی در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

امیرعبداللهیان: روند اجرای توافقات با عمان شتاب زیادی گرفته است

وی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در بیروت و مهمان‌نوازی همتای لبنانی، اظهار داشت: امروز در خصوص مسائل دوجانبه، وضعیت داخلی لبنان و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر گفت‌وگو کردیم.

 جز خیر برای لبنان نمی‌خواهیم

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران جز خیر برای لبنان نمی‌خواهد، اظهار داشت: همه جهات لبنانی را به تسریع در انتخاب رئیس جمهور و تکمیل روند سیاسی در این کشور مهم منطقه تشویق می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که مقامات لبنانی، احزاب سیاسی این کشور و همه جهات در لبنان از توانمندی و شایستگی لازم برای اتفاق نظر در خصوص انتخاب رئیس جمهور کشورشان برخوردار هستند، عنوان کرد: از هرگونه توافقی که در بین جهات لبنانی در این خصوص شکل بگیرد، حمایت خواهیم کرد.

وزیر خارجه ایران در این نشست خبری همچنین گفت: طرف‌های خارجی را دعوت می‌کنیم بدون مداخله در امور لبنان، از انتخاب لبنانی‌ها حمایت کنند.

آمادگی ایران برای تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری

وی افزود: در خصوص همکاری‌های همه جانبه ایران و لبنان با یکدیگر گفت‌وگو کردیم و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت هر چه بیشتر مناسبات اقتصادی، تجاری، گردشگری، علمی و فناوری و سایر حوزه‌ها را مورد تأکید قرار دادیم.

امیرعبداللهیان گفت که دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی وی با همتای لبنانی بر توافق اخیر ایران و عربستان، وضعیت در فلسطین و اراضی اشغاالی، تحولات اوکراین، سودان، افغانستان و لیبی متمرکز بوده و افزود: روز جمعه نشست خبری در سفارت ایران در بیروت ترتیب داده شده است که در آن جا به تفصیل به سؤالات پاسخ خواهم داد.

عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان هم در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی، با ذکر این نکته که در جریان جزئیات توافق ایران و عربستان سعودی قرار گرفته، گفت که چنین توافقی به نفع لبنان است. وی افزود: امیدواریم پس از توافق عربستان سعودی و ایران، برای کشورمان لبنان نیز خیر پیش بیاید. ضمن این‌که عدم اختلاف و درگیری در منطقه به نفع لبنان است.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان شب گذشته و در دومین مقصد سفرش به منطقه پس از حضور در عمان وارد بیروت شد. وزیر امور خارجه در بدو ورود به لبنان در روضه الشهیدین بیروت حضور یافت و همچنین گفت که ایده‌ها و ابتکاراتی برای بهبود وضعیت در لبنان داریم که در دیدار با مقامات این کشور مطرح خواهیم کرد.

 وی صبح امروز هم با عبدالله بوحبیب همتای لبنانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

براساس اعلام رسانه‌های لبنانی، امیرعبداللهیان همچنین در این سفر قرار است با «نبیه بری» رئیس پارلمان و «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور دیدار و گفت‌وگو کند. این چهارمین سفر امیرعبداللهیان به لبنان بعد از تصدی وزارت خارجه است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سفر به مسکو و رایزنی با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود، در اولین سفرش به لبنان، ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۰ به این کشور رفت و در این سفر با مقامات و شخصیت‌های لبنان از جمله سید حسن نصرالله موضوعات روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. وی چهارم فروردین ۱۴۰۱ و برای دومین بار پس از سفر به دمشق راهی لبنان شد و برای سومین بار در شامگاه پنجشنبه ۲۲ دی ماه در رأس هیأتی سیاسی راهی لبنان شد و در مدت حضورش در بیروت با مقامات لبنانی و از جمله سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1179132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =