افزایش قیمت گاز در زمستان در کمین اتحادیه اروپا

بلومبرگ طی گزارشی نوشت، از آنجایی که کمبود عرضه گاز تا سال 2026 برای اروپا رفع نخواهد شد، این قاره همچنان با خطر افزایش قیمت گاز در زمستان و بحران انرژی مواجه است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بلومبرگ به نقل از تحلیلگران صنعت انرژی نوشت، انتظار می‌رود، قیمت گاز طبیعی در اتحادیه اروپا در آستانه زمستان افزایش یابد و این منطقه را بار دیگر در خطر بحران انرژی قرار دهد.

خیز قطر برای تصاحب بازار گاز اروپا و استقبال آلمان

به نوشته این گزارش و به نقل از سامنتا دارت، تحلیلگر بانک گلدمن ساکس، قیمت گاز از 100 یورو (110 دلار) به ازای هر مگاوات ساعت فراتر خواهد رفت و یا به بیش از هزار دلار در هر هزار مترمکعب گاز خواهد رسید. قیمت گاز در حال حاضر 40 یورو (44 دلار) به ازای هر مگاوات بر ساعت است.

وی طی مصاحبه‌ای در حاشیه کنفرانس (Flame gas) در آمستردام، هاب تجارت گاز منطقه‌ای، گفت: « سرمای اولیه زمستان ترسناک‌ترین چیز است.»

دارت افزود: قیمت بالای 100 یورو بسیار واقع‌بینانه است.

این کارشناس تاکید کرد، انتظار می‌رود، تقاضای ضعیف رشدی را که گلدمن ساکس قبلا برای ماه آگوست پیش‌بینی کرده بود، به تاخیر بیاندازد.

هزینه قراردادهای آتی گاز اتحادیه اروپا در آگوست گذشته به رقم بی‌سابقه 345 یورو (380 دلار) در هر مگاوات ساعت رسید. با این حال، یک زمستان معتدل، تلاش‌ها برای کاهش مصرف، تقاضای ضعیف از سوی چین برای ال‌ان‌جی، قیمت‌ها را به سطح کنونی کاهش داد اما کارشناسان در مورد اینکه عوامل همچنان باقی بمانند، تردید دارند.

آنها هشدار می‌دهند، رضایت در میان مصرف‌کنندگان، از جمله صنایع، نیروگاه‌ها و خانوارها، خطر کمی عرضه در بازار در اواخر سال 2023 به همراه دارد.

تحلیلگران گروه نفتی ویتول پیش‌بینی می‌کنند، تا زمانی که ذخایر جدید گاز طبیعی مایع (LNG) بعد از سال 2026 به بازار نرسد، بازار همچنان با کمی عرضه مواجه خواهد بود.

استوارت سندرز، رئیس بخش تجارت LNG ویتول در این رابطه گفت: بازار «به مراتب در برابر خطرات آسیب پذیرتر خواهد بود.»

عرضه انرژی روسیه به دلیل تحریم‌های غرب کاهش شدیدی سال گذشته داشت. تحویل گاز روسیه نیز تحت تأثیر خرابکاری خط لوله نورد استریم، یکی از مسیرهای اصلی انتقال گاز روسیه به اروپا قرار گرفت.

قیمت گاز اروپا در تابستان از اوج قیمت خود یعنی 345 یورو (380 دلار) در هر مگاوات ساعت بالتر رفت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1180050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =