کنعانی: سیاست جدی ایران حل و فصل مشکلات با آژانس است

سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به سفر رئیس جمهور به سوریه گفت: انجام این سفر در این مقطع زمانی معنای خودش را دارد و عملا جشنی برای پیروزی محور مقاومت بود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی در خصوص نمایشگاه اکسپو که در تهران برگزار شده گفت: مقام معظم رهبری سال جاری را به نام مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری کردند. دولت هم مصمم است که در این مسیر تلاش‌های لازم را انجام دهد و به انتظارات مردم هم در حوزه اقتصادی پاسخ شایسته دهد. این پنجمین نمایشگاه در قالب توامندی‌های صادراتی ایران است.

آقای رئیس جمهور هم با اهتمامی که برای اقتصاد قائل هستند در افتتاحیه شرکت کردند. دستگاه دیپلماسی هم در کمک با وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت متفاوت از سال‌های گذشته نقش جدی داشته است. خوشبختانه ما شروع خوبی را شاهد هستیم.

نشست مجازی جمعی از ایرانیان خارج از کشور با دستیار رئیسی برگزار شد / تاکید بر اهمیت حل مشکلات

بر اساس اطلاعات، 750 شرکت برتر صادراتی محصولات خودشان را به نمایش گذاشتند. برگزاری چنین نمایشگاهی با این تعداد استقبال کننده در سوابق گذشته شاید نداشته باشیم. در این زمینه ظرفیت‌های صادراتی ایران در حوزه‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است. صادرات، موتور محرک تولید و ایجاد رشد و پویایی اقتصادی است.

سفر رئیس جمهور به سوریه، فرصتی برای ریل‌گذاری روابط دو کشور در پساتروریسم

وی درباره سفر رئیس جمهور به سوریه و قراردادهای امضا شده اظهار کرد: سفر آقای رئیس جمهور که به دعوت آقای بشار اسد انجام شده بود یکی از رخدادهای مهم در تحولات مهم مرتبط با روابط دو کشور دوست و برادر ایران و سوریه است. به طور نمادین هم دارای مفهوم خاصی است و فرصتی شد تا ریل گذاری روابط دو کشور در پساتروریسم شکل بگیرد.

این سفر از بُعد اقتصادی و تجاری هم حائز اهمیت بود و در مذاکرات به‌طور جدی مورد اهتمام دو رییس جمهور بود. علاوه بر مذاکرات خصوصی ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه مورد توجه قرار گرفت. 6 وزیر دولت، آقای رئیسی را در این سفر همراهی کردند و در این سفر تمرکز عمده بر این بود که در دوره جدید علاوه بر حوزه سیاسی و مبارزه با تروریسم، در حوزه اقتصادی هم زمینه لازم را فراهم کنند و حوزه تجارت بتواند پا به پای حوزه سیاسی حرکت کند.

در این سفر اسنادی امضا شد که مهمترین آن برنامه جامع همکاری بلند مدت میان ایران و سوریه بود که 30 بند داشت. همچنین 15 سندی که امضا شد دارای محتوای تجاری و اقتصادی بود.

همانطور که اشاره شد انجام این سفر در این مقطع زمانی معنای خودش را دارد و عملا جشنی برای پیروزی محور مقاومت بود. در چنین فضایی این سفر صورت گرفت. علاوه بر این دیدارهای دوجانبه خوبی صورت گرفت. طبیعتا اتفاق خوشایند دیگری هم رخ داد بازگشت مجدد سوریه به کرسی و جایگاه خودش در اتحادیه عرب بود و با تحولی که در سوریه رخ داد و پیروزی محور مقاومت در سوریه ما شاهد تحول جدیدی بودیم. طبیعتا ما هم به عنوان ایران از اینکه کشورهای منظقه با رفع اختلافات بتوانند ریل گذاری جدیدی در تقویت همکاری منطقه‌ای بردارند استقبال می‌کنیم.

تاکید ایران بر حل و فصل سیاسی اختلافات موجود میان سوریه و ترکیه

وی درباره نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو گفت: نشستی که قرار است وزیر امور خارجه در راس هیاتی در آن مشارکت کند، ما پیش از این شاهد برگزاری نشست چهارجانبه معاونین وزارت خارجه در مسکو بودیم و همچنین نشست چهارجانبه وزرای دفاع چهار کشور در مسکو که برگزار شد. قرار است در تاریخ 20 اردیبهشت شاهد برگزاری نشست وزرای خارجه باشیم.

ما همواره بر حل و فصل سیاسی اختلافات موجود میان سوریه و ترکیه تاکید داشتیم و هم در چارچوب تماس‌های دوجانبه و هم در چارچوب نشست‌ها ما این را تاکید کردیم. ما ضمن درک موضوع نگرانی‌های امنیتی ترکیه در سوریه معتقدیم که این موضوعات راهکار نظامی ندارد و باید گفتگو صورت گیرد. خوشبختانه در این مسیر اتفاق نظری حاصل شد و قرار شد نشست‌های سه جانبه به نشست‌های چهارجانبه تغییر کند. این نشست انشاالله می‌تواند با اراده سیاسی خروجی خوبی داشته باشد در زمینه صلح و ثبات در منطقه و همچنین در کشور سوریه.

افق‌ مناسبات ایران در همکاری با کشورهای منطقه روشن است

کنعانی در خصوص مناسبات روابط با کشورهای عربی گفت: الحمدالله ما جهش‌های خوبی را هم در حوزه سیاسی و هم تجاری داشتیم. تبادل هیات‌های ما به طور مستمر با کشورهای عربی انجام شده است. روابط ایران و کشورهای عربی منطقه در یک روند صعودی قرار گرفته و ایران با همین نگاه حرکت خواهد کرد. برای ما اصل و اولویت بر استفاده از دیپلماسی برای رفع سوءتفاهمات است. در ارتباط با کشورهایی که روابط ما در سطح نازلی قرار دارد ما همین رویکرد را دنبال می‌کنیم. افق‌های مناسبات ایران در همکاری با کشورهای منطقه افق‌های روشنی است.

سیاست جدی ایران حل و فصل مشکلات با آژانس است

وی در خصوص اظهاراتی درباره نصب دوربین‌های جدید توسط آژانس گفت: سیاست جدی ایران حل و فصل مشکلات با آژانس است و ایران در چارچوب همین سیاست بر این است که اجازه ندهد موضوعات مربوط به استفاده صلح آمیز ایران تبدیل به روندی در مقابل آژانس شود.


توافق امنیتی ایران و عراق

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص توافق امنیتی ایران و عراق گفت: ما طبیعتا در چارچوب سندی که میان روسای دستگاه امنیتی ایران و عراق امضا شد، چارچوبی برای رفع نگرانی‌های ایران تعریف کردیم. انتظار ما این است که بر مبنای توافق انجام شده این مسیر با جدیت و سرعت پیش برود.

در مرحله نهایی آماده سازی ساختمان‌های نمایندگی‌ ایران و عربستان قرار داریم

کنعانی در خصوص توافق ایران و عربستان و بازگشایی سفارتخانه‌ها گفت: در چارچوب توافقی که صورت گرفت و اراده عملی لازم، ما پیشرفت‌های خوبی در روند آماده سازی اماکن دیپلماتیک داشتیم. طبیعتا به دلیل سنوات طولانی تعطیلی این اماکن و استهلاک بنا نیازمند بازه زمانی بیشتری برای آماده سازی اماکن هستیم. ما در مرحله نهایی آماده سازی ساختمان‌های نمایندگی قرار داریم و انشالله بتوانیم شاهد بازگشایی رسمی در کوتاه ترین زمان باشیم.

وی درباره علاقه مندی تجار برای سفر به عربستان و مشکلات ویزا گفت: بر اساس توافق انجام شده ما عملا محدودیتی برای سفر اتباع و شهروندان دو کشور نداریم. امکان صدور روادید را با وضع فعلی داریم و هیات‌های دو کشور هم از طریق کانال‌های دیپلماتیک سفر کردند و همین تسهیلات برای تجار هم برقرار است.

تیم دیپلماتیک دو کشور ایران و مصر در تهران و قاهره حضور دارند

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخباری مبنی بر نشست امنیتی ایران و مصر گفت: روابط ایران و مصر در سطح دفاتر حفاظت از منافع فعال است و تیم دیپلماتیک دو کشور در تهران و قاهره حضور دارند و امکان تبادل پیام در همین مسیر برقرار بوده است و هیچ مانعی نداشتیم. تهران همواره اعلام کرده برای گسترش مناسبات با کشورهای اسلامی و عربی هیچ محدودیتی نداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =