فرهنگ در بستر اقبال اجتماعی و ذائقه جامعه رشد می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فرهنگ فضای تنفس است و در بستر اقبال اجتماعی و ذائقه اجتماعی رشد می‌کند، به همین دلیل غرب ذائقه‌ها را تغییر می‌دهد به‌طوری‌که حتی تعبیر عدالت را هم تغییر می‌دهند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دومین همایش ملی تجلیل از معلمین، اساتید حوزه و دانشگاه و همیاران طرح شاهد ظهر امروز با حضور دکتر امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رضا مراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش و حسن مسلمی نایینی رئیس جهاد دانشگاهی در سالن شهید چیت‌سازان مجتمع فرهنگی اردویی شهیدباهنر تهران برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این همایش با اشاره به تغییرات اخیر فرهنگی در جامعه، گفت: تغییرات موجود نشان داد که فرهنگ به شدت تأثیرپذیر است و در مهندسی فرهنگی، هر که شروع‌کننده باشد و مهندسی انجام دهد، پیروز است. بنابراین آموزش و پرورش و به‌طور کلی آموزش در این مسیر بسیار مهم است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مهندسان فرهنگی غرب به این نتیجه رسیده‌اند که ساختن فرهنگ را با شبکه‌های غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی در اختیار بگیرند، پس آموزش رسمی کشور در تهدید جدی آموزش غیررسمی قرار گرفته که در خانواده‌ها نهادینه می‌شود. اگر برای مواجهه با آموزش غیررسمی برنامه نداشته باشیم، فعالیت‌های ما - ازجمله طرح شاهد - صورت‌گرایانه خواهد شد، چون متن کار در دست دیگران است.

وی با بیان اینکه مهندسی فرهنگی و فرهنگ‌سازی از گفتمان‌سازی آغاز می‌شود، اظهار کرد: فرهنگ فضای تنفس است و در بستر اقبال اجتماعی و ذائقه اجتماعی رشد می‌کند، به همین دلیل غرب ذائقه‌ها را تغییر می‌دهد به‌طوری‌که حتی تعبیر عدالت را هم تغییر می‌دهند. تا دیروز پرداختن به طرح شاهد یک ضرورت بود اما امروز برخی می‌گویند از منظر عدالت زیر سوال است چون ذائقه، مطالبه و اقبال اجتماعی را تغییر می دهند. بنابراین باید مراقب باشیم و به کمک حل مسائل اجتماعی برآییم چون تغییر ذائقه صورت گرفته و در حال مسأله‌سازی هستند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی از گفتمان‌سازی آغاز شده و سپس جریان‌سازی و شبکه‌سازی را در بر می گیرد که طرح شاهد نمادی از شبکه‌سازی است. پس از شبکه‌سازی، نهادسازی، نمادسازی و در آخر رفتارسازی اتفاق می افتد. در رفتارسازی است که ناگهان متوجه می شویم کنش جامعه نسبت به برخی موضوعات ازجمله حجاب تغییر کرده است. پس باید به عقب برگردیم و مسیر خود را از گفتمان جامعه آغاز کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برای تحول فرهنگی باید به قرآن کریم و اهل بیت (ع) تمسک بجوییم، گفت: در قرآن از دو سو به نمادسازی نگاه شده است؛ یکی «أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» که نماد آن رسول الله است و دیگری یک شهید در کنار امام امت قرار گرفته است. پس نماد از اهمیت بسیاری برخوردار است. در نقطه مقابله «أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» نیز «مِنْ دُونِ اللَّهِ کَفَرْنَا بِکُمْ» است یعنی بت هایی که برای ایجاد همبستگی اجتماعی می سازند. بنابراین در جهت الهی بودن و ساختار خدایی بودن اجتماع، به «أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» نیاز است.

دکتر طهرانچی در پایان گفت: اینگونه نیست که نسبت به رفتار گذشته تغییراتی نداشته باشیم بلکه باید خودمان را برای مواجهه با تحولات جدید بسازیم و تحولات را درک کنیم. اگر تغییر در مفاهیم رخ دهد و تصویر اجتماعی تغییر کند، دیگر جامعه ما را همراهی نخواهد کرد؛ پس مسئولیت امروز ما دوچندان است و با گذشته تفاوت دارد.

لازم به ذکر است در پایان این همایش، از اساتید منتخب و همیاران طرح شاهد دانشگاه آزاد اسلامی تجلیل به عمل آمد. اسامی منتخین به شرح زیر است:

اساتید:
 سیدسعید لواسانی
محمدپارسا عزیزی
 سیدابوالفضل نورانی
حمید توحیدی 

همیاران:
فریبرز صالح‌آبادی
اکرم خدایاری
حسن خزایی
علیرضا سلطانی
مهناز سعیدی
فرنگیس رضوی
داوود ابراهیمی 

انتهای پیام/

کد خبر: 1180882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =