تاکید ایران و روسیه بر تقویت همکاری‌ها در حوزه قضایی

وزیران دادگستری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حاشیه اجلاس حقوقی بین المللی سن‌پترزبورگ دیدار و درباره تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های حقوقی و قضایی گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری کشورمان که با هدف شرکت در یازدهمین دوره اجلاس حقوقی بین‌المللی سن‌پترزبورگ به روسیه سفر کرده است، آخرین روند مربوط به همکاری‌های دوجانبه دو کشور در حوزه قضایی را در دیدار با کنستانتین چویچنکو وزیر دادگستری فدراسیون روسیه بررسی کرد.

تحریم‌ها علیه روسیه ادامه دارد

رحیمی وزیر دادگستری کشورمان در این دیدار با اشاره به اینکه پیش از این جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، موافقت‌نامه های مختلف حقوقی و قضایی مانند استرداد مجرمان، انتقال محکومان و موافقت‌نامه‌های حقوقی در امور مدنی و کیفری امضا کرده‌اند، بر تقویت همکاری های قضایی-حقوقی با مسکو در راستای اجرای این موافقت‌نامه‌ها تأکید کرد.

چویچنکو وزیر دادگستری روسیه نیز در این دیدار با قدردانی از حضور وزیر دادگستری ایران در اجلاس سنت پترزبورگ، از پیشنهاد این مقام ایرانی مبنی بر تشکیل باشگاه کشورهای تحت تحریم‌های یکجانبه استقبال نمود.

در این دیدار، درباره تمهیدات انتقال محکومان دو کشور نیز رایزنی و گفت‌وگو شد.

پیش از این، وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در سخنانی در اجلاس حقوقی بین المللی سن پترزبورگ روسیه پیشنهاد داده بود: چارچوب همکاری های حقوقی و قضایی میان کشورهای قربانی تحریم‌های یکجانبه تنظیم و باشگاه تحریمی‌ها با محوریت وزارتخانه‌های دادگستری این کشورها ایجاد شود.
این پیشنهاد با استقبال همراه شد. نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه از ایده وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد "باشگاه حقوقی تحریمی‌ها" و مبارزه مشترک کشورها با تحریم‌های غیرقانونی‌ حمایت کرد.

دیمیتری مدودف در مجمع بین‌المللی حقوقی سن پترزبورگ روسیه افزود: ما باید با یکدیگر با تحریم‌های یکجانبه مقابله کنیم، چرا که نه، من کاملا از پیشنهاد آقای وزیر (دادگستری ایران برای) اتحاد کشورهای تحت تحریم در یک باشگاه حمایت می‌کنم.

نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه یادآور شد: در حال حاضر، تعداد زیادی از دولت‌هایی در جهان هستند که با تحریم‌های یکجانبه مواجه شده‌اند، از این رو، اگر تعداد زیادی از این کشورها در باشگاه ضد تحریم گردهم آیند، می توانند در مقابله با تحریم ها تأثیرگذار باشند.

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران که روز پنجشنبه با هدف شرکت در اجلاس بین‌المللی حقوقی سن پترزبورگ به روسیه سفر کرده است، روز جمعه در مجمع عمومی این اجلاس و نیز نشست جداگانه وزیران دادگستری کشورهای شرکت کننده سخنرانی کرد.

رحیمی ضمن حضور و طرح دیدگاه‌های مواضع ایران در این اجلاس بین المللی،‌ ملاقات های دوجانبه ای نیز با همتایان خود از سایر کشورها خواهد داشت. وزیر دادگستری شامگاه شنبه در پایان سفر سه روزه خود به روسیه، به تهران بازخواهد گشت.

اجلاس بین المللی حقوقی در شهر سن پترزبورگ روسیه شامگاه پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با حضور وزیران دادگستری و هیات های قضایی از حدود ۲۲ کشور آغاز به کار کرد.در این اجلاس، نمایندگان محافل حقوقی، تجاری و آکادمیک روسیه و دیگر کشورها، موضوعاتی چون شرایط تحولات جهانی، مشکلات کلیدی توسعه کشورها به ویژه در زمینه‌های حقوقی-بین الملل و اصل تساوی حقوقی، زمینه همکاری سودمند و متقابل و موضوعات حقوقی-بین‌المللی دیگر را بررسی می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1181268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =