کاکایی: مالیات بازار خودرو را سیاه‌تر می‌کند

کارشناس صنعت خودرو در واکنش به طرح مالیات بر عایدی سرمایه عنوان کرد: اگر چه مالیات ابزار مدرن و قانونی است اما در شرایط فعلی دریافت مالیات بر عایدی و یا مالیات بر سوداگری در معاملات خودرو، نه تنها اولویت درستی در بازار فعلی نیست بلکه بازار سیاه خودرو را سیاه‌تر نیز می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو افزود: متاسفانه امروز خسارت ناشی از عملکرد ضعیف بانک مرکزی و عدم توانایی در کنترل تورم و تبعات تزریق نقدینگی و پول‌های بدون پشتوانه را مردم باید در قالب مالیات پرداخت کنند.

عامل افزایش قیمت خودرو کیست؟

وی بر این باور است که طرح مالیات بر عایدی اگر چه طرحی قابل دفاع در کشورهای دنیاست اما اجرای این طرح در فضای اقتصادی کشور ما، زمینه‌ساز کلاهبرداری و انجام معاملات صوری و غیرقانونی در بازار خودرو خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: متاسفانه مسئولان با تصویب برخی طرح‌ها و تصمیمات، اشتباهات زیادی در خصوص صنعت و بازار خودرو مرتکب می‌شوند و این طرح‌ها نه تنها منجر به مدیریت بازار خودرو نمی‌شود بلکه بیشتر بر رشد قیمت‌ها در بازار دامن می‌زند.

کاکایی افزود: اینکه دولت و مجلس با این طرح بنا دارند از سرمایه اندک متقاضیان خرید از سامانه یکپارچه خودرو مالیات دریافت کنند عین بی‌عدالتی و ظلم به متقاضیان در سامانه یکپارچه خودرو است، در حالی که چنین مالیات‌هایی در سایر کشورهای دنیا از ثروتمندان دریافت می‌شود و در جهت خدمات‌رسانی به افراد ضعیف‌تر جامعه هزینه می‌شود.

وی معتقد است اینکه دولت و مجلس برای مدیریت بازار خودرو و جلوگیری از سفته بازی دلالان خودرو، طرح مالیات بر عایدی و یا مالیات بر سوداگری را پی‌گیری می‌کند تصمیم اشتباهی بوده و قطعا جز اولویت‌های بازار نیست در واقع دولت به جای اینکه زندگی مردم را تسهیل کند با اجرای چنین طرحی موانع و گره‌های بیشتری را برای آنها ایجاد می‌کند.

این تحلیل‌گر و کارشناس خودرو در ادامه بسیاری از طرح‌های کنونی برای بازار خودرو و مسکن را متناقص و پوپولیستی دانست و گفت: گام اول در شرایط کنونی اقتصادی در کشور مدیریت درست نقدینگی و گام بعدی مدیریت ارزی است و پس از آن باید طرح‌هایی همچون طرح مالیات بر عایدی سرمایه اجرایی شوند.

کاکایی همچنین نتیجه چنین طرح‌هایی در حوزه مالیاتی را در شرایط تورمی و اقتصادی کشور عملا شکسته خورده عنوان کرد و اظهار داشت: اخذ مالیات‌های سنگین و عدم پیشرفت در حوزه نظام مالیاتی بدون شک فرار سرمایه را به دنبال خواهد داشت در حالی که ثبات اقتصادی و وجود آرامش و امنیت سرمایه‌گذاری باعث تشویق سرمایه‌گذاران و پرداخت مالیات خواهد شد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مالیات از سرمایه‌ها ابزاری مدرن و قانونی است، خاطرنشان کرد: البته دولت‌ها قبل از اجرای چنین طرح‌هایی باید ابزارهای سیاستی که پایه یک حکمرانی درست اقتصادی است را پیاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1182098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حامد IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      باسلام. جوانان تحصیلکرده بیکار حالا ماشین بگیرند و بفروشند و چند غاز سود بکنند به کجا بر میخوره؟ کارافرینی که ضعیف است. این پولم به زخم خود بزنند.کسی که دست کم ۴سال ماشین نگرفته قشر اسیب پذیره سرمایه دار بود دو تا خودرو داشت