قالیباف رئیس مجلس باقی ماند/ اصلاح طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران

محمدباقر قالیباف در اجلاسیه چهارم مجلس شورای اسلامی مجددا رئیس مجلس ماند.

 به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد که موارد کاری آن به شرح زیر است:

لیست نهایی فراکسیون انقلاب برای اجلاسیۀ چهارم مجلس

انتخاب اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه چهارم

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه شورای حل اختلاف (اعاده شده ازشورای نگهبان)

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو

گزارش کمیسیون اصل نودم (۹۰) قانون اساسی در مورد سامانه جامع اطلاعات اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی (سادا)

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد عدم بازنگری دولت نسبت به مناطق کمتر توسعه یافته

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران(اعاده شده از شورای نگهبان)

صبح امروز سه شنبه (۲ خرداد) انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار شد که محمدباقر قالیباف در اجلاسیه چهارم مجلس شورای اسلامی مجددا رئیس مجلس ماند. همچنین برای جایگاه ریاست مجلس الیاس نادران و فریدون عباسی ثبت نام کرده بودند.

همچنین در انتخابات نواب رئیس به ترتیب عبدالرضا مصری و علی نیکزاد به عنوان نواب اول و دوم مجلس انتخاب شدند. برای این پست نیز مجتبی ذوالنوری نیز نامزد شده بود که حائز اکثریت آرا نشد.

برای جایگاه دبیران هیئت رئیسه نیز احمد امیرآبادی، احمد نادری، محمد رشیدی، محسن دهنوی، مجتبی یوسفی، حسینعلی حاجی دلیگانی، روح الله متفکر آزاد، علی کریمی فیروزجایی و مرنضی محمودوند ثبت نام کرده بودند که احمد نادری، محمد رشیدی، محسن دهنوی، مجتبی یوسفی، حسینعلی حاجی دلیگانی، روح الله متفکر آزاد، علی کریمی فیروزجایی به عنوان دبیران هیئت رئیسه انتخاب شدند.

همچنین علی رضایی، محمدحسین فرهنگی، علیرضا سلیمی، محسن پیرهادی و سید نظام الدین موسوی برای ناظرین هیئت رئیسه ثبت نام کرده بودند که با رای نمایندگان مجلس علیرضا سلیمی، محسن پیرهادی و سید نظام الدین موسوی به هیئت رئیسه مجلس ورود پیدا کردند.

 محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس گفت: پیشاپیش سالروز فتح و آزادسازی پرافتخار خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس و روز مقاومت، ایثار و پیروزی را گرامی می‌دارم و به ارواح مطهر فرماندهان قهرمان عملیات آزادسازی خرمشهر همچون شهید حسن باقری، حاج احمد متوسلیان، شهید مجید بقایی، شهید احمد کاظمی، شهید مهدی زین الدین، شهید حسین خرازی، شهید صیاد شیرازی، شهید حاج قاسم سلیمانی و سایر مَردان بزرگی که اجازه ندادند ننگ از دست‌دادن خاک  پاک ایران همچون حکومت‌های بی‌لیاقت گذشته بر پیشانی ما بنشیند، درود می‌فرستم. بی‌شک رشادت آنها در تاریخ ایران ماندگار خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تحریم بسیج دانشجویی کشور از سوی اتحادیه‌ی اروپا برآمده از کینه‌ی استعمارگران از این نهاد ریشه‌دار است؛ بسیج دانشجویی شجاعانه در حساس‌ترینْ لحظات از آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع کرده است و با برپایی هزاران اردوی جهادی در سراسر کشور همواره در خدمت محرومان بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: این سیاستمداران اروپایی، فرزندان رشید خمینی کبیر را نشناخته اند؛ سربازان خمینی کبیر با آن وطن‌فروشانی که مواضعشان تابع اخم و لبخند چند سیاستمدار اروپایی است، هیچ شباهتی ندارند. اینان بر سر عقیده‌ی خود جان داده‌اند و این تحریم‌های نمادین نه تنها تاثیری بر اراده‌ی آنها ندارد بلکه آنها را مصمم تر می‌کند.

قالیباف گفت: پیشاپیش فرا رسیدن روز مقاومت و پایداری و روز شهر مقاوم و پرافتخار دزفول را گرامی‌ می داریم.

طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران اصلاح شد

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه)، ایرادات شورای نگهبان در طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را بررسی و رفع کردند.

نامه معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام وصول شد

محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس نامه رئیس جمهور برای معرفی رضامراد صحرایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به شرح زیر قرائت کرد:

«در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بدین وسیله جناب آقای رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پروش را به همراه مشخصات و سوابق و رئوس برنامه ایشان برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود.»

حسینی: همه دختران ایران اسلامی دختران ما هستند

 سید مرتضی حسینی در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به اعضای منتخب هیات رئیسه مجلس در اجلاسیه چهارم تبریک می‌گویم و امیدوارم در مسئولیت جدید خدمات شفاف و خداپسندانه‌ای را به مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کنند و با مدیریت متفاوت بستری برای خدمات‌رسانی بهتر و روبه جلو فراهم کنند.

وی در ادامه ضمن تبریک فرارسیدن ولادت حضرت معصومه (س) و آغاز دهه کرامت بیان کرد: این روز را به همه دختران فرهیخته ایران عزیز تبریک می‌گویم و مانند سردار شهید سلیمانی باید بگویم که همه دختران ایران اسلامی را دختران خودمان می‌دانیم.

موسوی‌لارگانی: دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم خرمشهر تلاش کنند

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس، بیان کرد: فرا رسیدن سالروز آزاد سازی خرمشهر را تبریک می گویم. همان طوری که امام راحل فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد. ان شاءالله دولت و مجلس تمام تلاش خود را برای حل مشکلات مردم خرمشهر به کار گیرند.

وی در ادامه اظهار کرد: با وجود اینکه سال ها از جنگ می گذرد مردم خرمشهر با مشکلات عدیده ای رو برو هستند و انتظار می رود دولت و مجلس با همکاری یکدیگر در مسیر حل مشکلات این عزیزان گام بردارند.

اسحاقی: دولت تکالیف خود را در حوزه ساخت مسکن ملی انجام دهد

سلمان اسحاقی در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انتظار می‌رود هیات رئیسه مجلس به دولت یادآور شود که تکالیف خود را در بحث مسکن ملی انجام دهد، هرگونه تخلف دستگاه‌های مختلف در حوزه ساخت مسکن ملی باعث متضرر شدن مردم می‌شود. باید زیرساخت‌ها برای ساخت مسکن ملی فراهم شود. در حوزه آماده سازی زیرساخت‌ها نظیر تحویل زمین، ارائه تسهیلات و در حوزه زیرساخت‌های آب، برق و گاز هیچ‌گونه تعللی قابل قبول نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: تعلل دستگاه‌های مختلف در این حوزه منجر به متضرر شدن مردم می‌شود. بانک‌ها در دادن تسهیلات برای ساخت مسکن نباید تعلل کنند. باید زیرساخت‌های لازم برای ساخت مسکن فراهم شود. باید صدور مجوز ساخت مسکن تسهیل شود چرا که هر روز شاهد تورم در حوزه مصالح ساختمانی هستیم.

«مصری» و «ذوالنور» نواب رئیس مجلس شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) و در جریان برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم برای سال چهارم فعالیت، عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم را به عنوان نواب رئیس مجلس انتخاب کردند.

عبدالرضا مصری ۱۵۸رای،  مجتبی ذوالنوری  ۱۵۲ رای و علی نیکزاد نیز ۱۵۲ رای کسب کردند. در نهایت قرعه کشی بین نیکزاد و ذوالنوری صورت گرفت و ذوالنوری به عنوان نایب رییس دوم انتخاب شد.

بر اساس این گزارش، علی نیکزاد، مجتبی ذوالنوری و عبدالرضا مصری سه نامزد برای نشستن بر صندلی نواب رئیس مجلس شورای اسلامی بودند.

انتخابات هیات رئیسه مجلس با چاشنی درگیری

با آغاز جلسه علنی امروز (سه‌شنبه)، ابتدا مجلس وارد بررسی طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی شد که همین موضوع  تعجب برانگیز بود چون انتظار می‌رفت  اولین دستور مجلس شورای اسلامی برگزاری انتخابات هیات رئیسه در اجلاسیه چهارم باشد.

بعد از گذشت نیم ساعت از آغاز جلسه علنی مجلس، با اعلام محمدباقر قالیباف، مجلس شورای اسلامی وارد برگزاری انتخابات هیات رئیسه شد.

یکی از مواردی که انتخابات این دوره را با سال‌ها و ادوار گذشته متمایز می‌کرد، حضور پرشمار کارمندان مجلس شورای اسلامی برای جمع‌آوری آرای نمایندگان بود.

۲۸ ردیف در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که در هر دو طرف ردیف‌ها، کارمندان مجلس شورای اسلامی برای جمع‌آوری آرا حضور داشتند که تعداد آنها ۵۶ نفر بود؛ این کار برای تسریع در روند شمارش آرا صورت گرفت.

مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸:۴۰ وارد برگزاری انتخابات هیات رئیسه شد در مرحله اول از بین سه کاندیدای ریاست مجلس شورای اسلامی یعنی الیاس نادران، فریدون عباسی و محمدباقر قالیباف، قالیباف همچون سه سال گذشته به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد.

سپس مجلس شورای اسلامی وارد اعلام رای برای انتخاب نواب رئیس شد؛ عبدالرضا مصری، مجتبی ذالنوری و علی نیکزاد کاندیدای نایب رئیسی بودند.

شمارش آرای نواب رئیس، بالغ بر دو ساعت طول کشید و چندین بار آرا مورد شمارش قرار گرفت.

عبدالرضا مصری با رای نمایندگان نائب رئیس اول شده بود منتها به دلیل مساوی شدن آرای نیکزاد و ذوالنور برای نایب رییسی دوم، آرا چندین بار مورد بازشماری قرار گرفت. در ابتدا وقتی آرا مساوی شد نمایندگان مسئول شمارش آرای نائب رئیسی در جایگاه هیات رئیسه و نزد قالیباف رفتند و از او خواستند که بین نیکزاد و دوالنور قرعه کشی انجام شود که قالیباف بار اول نپذیرفت و از آنها خواست که دوباره آرا شمارش شود.

برهمین اساس چندین بار آرا مورد شمارش قرار گرفت و باز هم همان رای مساوی به دست آمد، به همین دلیل مجدد گلدانی با دو اسم نیکزاد و ذوالنور پیش قالیباف برده شد و از او خواستند که قرعه‌کشی انجام شود که نام ذوالنور بیرون آمد.

در خلال بازشماری چندین باره آرا، درگیری بین عیسی‌زاده نماینده میاندوآب و محمودوند نماینده خرم‌آباد ایجاد شد؛ به یکباره محمودوند، عیسی‌زاده را به سمتی هل داد و خطاب به نمایندگان گفت که ذوالنور چهار رای جلو افتاده و بعد می‌گویند آرا دوباره شمارش شود؛ اشاره محمودوند به بازشماری آرا بین علی نیکزاد و مجتبی ذوالنوری دو کاندیدای نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی بود.

بعد از تمام کش و قوس‌ها،  عبدالرضا مصری نائب رئیس اول و مجتبی ذوالنوری نائب رئیس دوم مجلس در آخرین سال فعالیت دوره یازدهم شدند؛ بعد از اعلام رای، ذوالنور مقابل صندلی نمایندگان حاضر شد و از آنها تشکر کرد.

درگیری ایجاد شده در حاشیه بازشماری آرای نائب رئیسی و همچنین دوساعت زمان برای بازشماری آرا از دیگر تفاوت‌های انتخابات این دوره هیات رئیسه است.

البته که این پایان ماجرا نبود چون به دلیل مساوی شدن آرای بین دو کاندیدای دبیری هیات رئیسه، شمارش آرا طولانی شد.

بعد از مشخص شدن نتایج آرا، در خلال تشکر منتخبان هیات رییسه از نمایندگان برای اعتماد به آن ها، محمدحسین فرهنگی از کاندیداهای دبیری هیات رییسه مجلس نیز در تذکری گفت: شب گذشته در فراکسیون جلسه ای برگزار شد. مطالبی خلاف واقع علیه بنده مطرح شد. در این جلسه هم دروغ گفتند و هم خیانت در امانت کردند. حال امروز بیانیه نیز داده اند. نصیحت هم می کنند. برای من مهم نیست ولی برای مجلس باید مهم باشد.

بالاخره بعد از همه کش و قوس‌ها،  ترکیب هیات رئیسه مجلس یازدهم در آخرین سال فعالیت این دوره با چند تغییر نسبت به سال گذشته مشخص شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی و احمد امیرآبادی جای خود را به روح‌الله متفکر آزاد و مجتبی یوسفی دادند. همچنین در نائب رئیسی هم ذوالنور به جای نیکزاد انتخاب شد.

ترکیب آخرین هیات رئیسه مجلس یازدهم به شرح زیر است:

رئیس: محمدباقر قالیباف، نواب رئیس: عبدالرضا مصری و مجتبی ذوالنوری، دبیران: سیدمحسن دهنوی، محمد رشیدی، علی کریمی فیروزجایی، مجتبی یوسفی و احمد نادری، ناظران: سید نظام موسوی، علیرضا سلیمی و محسن پیرهادی

انتهای پیام

کد خبر: 1182500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =