۳۰ درصد از مقالات حوزه علوم اعصاب جعلی‌اند؛ البته قبل از ظهور ChatGPT

محققان در یک مطالعه جدید به نتیجه عجیبی رسیدند؛ حدود ۳۰ درصد از مقالات حوزه علوم اعصابی که قبل از ظهور ChatGPT منتشر شده‌اند، جعلی‌اند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ فشار برای انتشار مقاله باعث شده که برخی از اساتید دانشگاه برای بالا بردن رزومه‌ علمی‌ و ارتقای شغلی‌شان دست به چاپ مقالات جعلی بزنند و بدتر این است که برخی از این مقالات ساختگی در حال انتشار در مجلات علمی رسمی هستند. 

محققان با استفاده از هوش مصنوعی، کامپیوتری را آموزش دادند تا پرچم‌های قرمز یا نکات کلیدی را که معمولا در مقالات جعلی دیده می‌شود، جستجو و آنها را فهرست کنند. این مطالعه هم‌اکنون به عنوان یک مقاله پیش‌چاپ منتشر شده و اگر نتایج آن تائید شود، به بحث جدی و نگران‌کننده‌ای برای جامعه علمی دنیا تبدیل خواهد شد.

زمانی که این ابزار توانست پرچم‌های قرمز را با دقت ۹۰ درصدی تشخیص دهد، حدود ۵ هزار مقاله علوم اعصاب و پزشکی را که در سال ۲۰۲۰ در مجلات رسمی منتشر شده‌اند، بررسی کرد. نتیجه خیلی عجیب بود؛ این ابزار ۲۸ درصد از این مقالات را به عنوان مقالات ساختگی یا سرقت ادبی علامتگذاری کرد.

فشار زیادی روی اساتید در آمریکا برای تهیه پروپوزال و درآمدزایی دانشگاه است

اگر در نظر بگیریم که در سال ۲۰۲۰ حدود ۱/۳ میلیون مقاله در زمینه زیست‌پزشکی منتشر شده، با این حساب بیش از ۳۰۰ هزار مقاله به عنوان مقاله جعلی علامتگذاری شده است. البته نمی‌توان به طور قطع گفت که این مقالات کاملا جعلی هستند، اما به شناسایی مشکوک‌ترین مطالعاتی که باید توسط بازبین‌ها مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرند، کمک خواهد کرد.

با این حال، محققان متوجه شدند که از هر ۱۰۰ مقاله که این ابزار برچسب جعلی روی آنها زده است، حدود ۶۳ مورد واقعا جعلی و ۳۷ مورد معتبرند.

مقصر کیست؟

برنهارد سابل، روانشناس اعصاب از دانشگاه اتو-فون-گوریکه ماگدبورگ در آلمان، یکی از نویسندگان این مطالعه و سردبیر یک مجله عصب‌شناسی است. او مانند بسیاری از محققان دیگر با افزایش اخیر مقالات جعلی مواجه بوده است، اما با دیدن این اعداد واقعا شوکه شد. او در مصاحبه‌ای با مجله ساینس گفت که باور این آمار واقعا کار سختی است.

۳۰ درصد از مقالات حوزه علوم اعصاب جعلی‌اند؛ البته قبل از ظهور ChatGPT

سابل و همکارانش مقصر این فعالیت‌های کلاهبرداری را کارخانه‌های مقاله‌سازی می‌دانند. کارخانه‌های مقاله‌سازی در واقع مراکزی هستند که با  عنوان خدمات «پشتیبانی دانشگاهی» فعالیت می‌کنند، اما کار اصلی‌شان فروش نشریات جعلی به محققان است که اکثر آنها توسط هوش مصنوعی مثل ChatGPT نوشته می‌شوند. جالب است بدانید که این مقالات در آمریکا از هزار دلار تا ۲۵ هزار دلار قیمت دارند.

کیفیت این مطالعات اغلب ضعیف است، اما به اندازه کافی خوب است که بتواند از سد داوران مجلات حتی مجلات معتبر عبور کند.

از سوی دیگر، ناشران علمی به این موضوع اشراف دارند و می‌دانند که چنین مقالاتی اعتبار آنها را خدشه‌دار می‌کند، اما گاهی اوقات کارخانه‌های مقاله‌سازی تا جایی پیش می‌روند که به ناشران برای پذیرش مقاله جعلی خود پول می‌دهند. این مساله زمانی جدی شد که سردبیر یکی از مجلات به طور اتفاقی یک ایمیل ناخواسته با این مضمون دریافت کرد.

محققان می‌گویند: از آنجا که تصور می‌شود مشکل افزایش مقالات جعلی هنوز کوچک است، ناشران و جوامع علمی تازه شروع به تنظیم رویه‌های ویرایشی و انتشار مقاله کرده‌اند.

به هر حال، با وجود این واقعیت که تعداد مقالات جعلی در حال افزایش است، هنوز مقیاس واقعی آن مشخص نیست. به طور مثال، ابزار هوش مصنوعی جدید نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ نرخ انتشار مقالات جعلی در برخی از مجلات با افزایش ۱۲ درصدی همراه بوده است.

کدام کشورها بیشترین مقالات جعلی را دارند؟

محققان در مطالعه جدید خود با کمک ابزار هوش مصنوعی نشان دادند که چین بیشترین تعداد تقلب‌ را در انتشار مقالات علمی دارد و در واقع بیش از نیمی از مقالاتی که برچسب پرچم قرمز به آنها زده شد، مربوط به چین بود. بعد از چین، کشورهایی چون روسیه، ترکیه، مصر و هند بیشترین تقلب را در انتشار این نوع مقالات دارند.

محققان معتقدند که انتشار مقاله علمی جعلی،‌ بزرگ‌ترین کلاهبرداری علمی در تمام دوران است که هدر دادن منابع مالی،‌ کند کردن پیشرفت پزشکی و احتمالا به خطر انداختن جان انسان‌ها را در پی خواهد داشت.

و اما می‌توان گفت که ظهور هوش مصنوعی مانند ChatGPT مطمئنا کلاهبرداری‌ها و تقلب‌های علمی را افزایش خواهد داد. محققان می‌گویند که برای مقابله با این فناوری نوظهور و حفظ اعتبار علم به سیستم بررسی دقیق‌تری آن هم به صورت فوری نیازمندند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1182987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =