به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اکبر نصرالللهی در مراسم اختتامیه دومینجشنواره روابط عمومی واحدهای دانشگاهی تهران با تشریح تحرکات و راهبردهای رسانههای غربی در اعتراضات سال گذشته بویژه در دانشگاهها گفت: مهمترین استراتژی دشمنان در قبال ایران همچنان مثل ناآرامیهای سال گذشته استمرار خشونت، توسعه اغتشاشات به دانشگاهها و مراکز آموزشی، شدت و افزایش شعارهایساختارشکنانه و عصبانی کردن مسئولان و نیروهای انتظامی و امنیتی است تا از این طریق با خلق سوژههای جدید، سوخت چرخه خشونت را تامین کنند و نفس تازهای به اغتشاشات بدمند، اما بخشهای مختلف کشور برای جلوگیری از تحقق راهبردهای آنان، راهبردهای صبر و مقاومت، آرام سازی، عادی سازی را اتخاذ و اجرا کرده اند.
تغییر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههای حرفهای در عین حال با اشاره به نزدیک بودن سالگرد اعتراضات سال گذشته هشدار داد: انگیزه دشمنان برای ناآرام کردن کشور بیش از گذشته است، اما مسئولان و رسانهها با گذشت چند ماه از آرامش و عادی شدن شرایط کشور، همچنان از اجرای استراتژیهای اقناع و همراه سازی غافل هستند و محدود اقدامات صورت گرفته شده در این زمینه ناکافی است.
عضو شورای اطلاع رسانی دولت، ضعف ارتباط و تعامل مسئولان با جوانان، مشترکات اندک دو طرف و فقدان درک متقابل، تعلق ناکافی اجتماعی جوانان، ضعف تعامل مسئولان و نخبگان، فقدان درک مسئولان و رسانهها از آرایش جدید رسانه ای، جدی نگرفتن مخاطرات و بحرانها، فقدان پیشبینی مخاطرات و بحرانها، فرصت طلبی دشمنان و انحراف اعتراضها، بحران اعتمادناکافی مردم به مسئولان و رسانههای رسمی با توجه به عملکرد گذشته، اصلاح نکردن اشکالات در بخش اجرا و غایب بودن نسبی مسئولان و رسانههای رسمی در ۷۲ ساعت اول حادثه و میدان داری رسانههای غیر رسمی و معاند را از مهمترین عوامل ایجاد و تشدید اعتراضها و خشونتها دانست و تاکید کرد مسئولان باید با تفکیک اعتراض و اغتشاش با گفتگو، اقدام به جای شعار، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و بازسازی اعتماد مردم، از دل بحران موجود راهکار در بیاورند و آن را به فرصت تبدیل کنند.
نویسنده کتاب راهنمای پوششخبری همچنین با تشریح نقش دانشگاهها و روابط عمومیها در جهاد تبیین و اقناع سازی مردم گفت: لشکر رسانهای غرب با انبوه سازی دروغ، استفاده از همه ظرفیت ابزارها، مناسبتها و موضوعات و روایت غلط، نادرست و مخدوش از کشور و نظام، کارآمدی نظام، امنیت و امید مردم را هدف قرار داده است و اگر نخبگان، روابط عمومیها و سایر ظرفیتهای علمی و رسانهای کشور، با روشهای حرفهای، بموقع و مناسب دستهای سرویسهای جاسوسی در وقایع سال گذشته و همچنین اقدامات گسترده و متنوع کشور را در شرایط تحریم در حوزههای مختلف علمی، بخوبی تبیین و تحلیل کنند، امید مردم احیا، کارامدی نظام اثبات و دشمنان ناکام میشوند.
نصراللهی در ادامه یا آسیب شناسی عملکرد روابط عمومیها و رسانهای داخلی گفت: نگاه و تصویر نادرست روابط عمومیها به خود و بخشهای بیرونی و ضعفهای تخصصی مثل سوژه یابی کلیشهای و ضعیف، شناخت ناکافی از مراحل مختلف خبر، تعامل نادرست با رسانهها، غلبه رویکردهای کمی، رویدادی و سنتی و اتخاذ راهبردهای انکار، سکوت و انفعالی، بازی در میدان منابع خبری غیر مسئول و معارض و بی توجهی به اصل توازن در تولید و پوشش اخبار، ازجمله ضعفهای مهم و مزمن روابط عمومیها است.
به گفته نصراللهی باوجود بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی و خروج کنشگری از انحصار، همچنان بسیاری از روابط عمومیها و رسانهها، شناخت سنتی و فهم ابتدایی از اخبار دارند و تحت تاثیر این نوع شناخت سنتی از مخاطبان و رسانه، منفعل دانستن مخاطبان و غفلت از دسترسیها و امکانات آنها و همچنین درک نکردن فضای رقابتی کار، فقط برخی سوژهها را پوشش میدهند و از شکار، شناسایی و مدیریت بسیاری از سوژههای ناب و مورد نیاز مردم ناتوانند.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد تهران مرکزی گفت: فقدان تولید و پرداخت اختصاصی یا ناکافی بودن آن، ورود آسان افرادغیرحرفهای به سازمانهای رسانه ای، نگاه سطحی، حاشیهای، اداری و سیاسی بر نگاه حرفهای و ملی، فقدان نگاه روندی و تحلیلی، استفاده ناکافی یا بسیار کم از ظرفیت نخبگان، سواد رسانهای پایین رسانهها و مسئولان و فقدان پیوست رسانهای برای توسعه از دیگر مشکلات مهم است که با بازسازی سریع در سازمان رسانه، تدوین و اجرای پیوست رسانهای مرتبط با هر مسئله، آموزش مستمر و هدفمند روابط عمومی و رسانهها و استفاده از ظرفیتهای آنها، قابل حل است.
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با بیان اینکه تحولات رسانهای و پدیده ارتباط جمعی شخصی را نباید برای سازمانها و کشورهایی که در این زمینه برنامه و حضور هوشمندانه و بموقع دارند، تهدید تلقی کرد، هشدار داد: کندی و تاخیر در «شناخت» و «تنظیم و تطبیق» با شرایط و آرایش جدید رسانهای برای کشور و رسانهها بسیار گران تمام خواهد شد، به گونهای که جبران آن شاید غیرممکن باشد.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه تصریح کرد: تحقیقات و تجربیات نشان میدهد با وجود زحماترسانه ها؛ قدرت بازدارندگی رسانههای ایران از جمله روابط عمومیها کم است، منابع رسانهای مردم از روابط عمومیها و رسانههای رسمی به سمت منابع غیر رسمی و غیرموثق در حال تغییر است، رویکرد شان سنتی و راهبردشان واکنشی است و اقدامات روابط عمومیها در موضوعات راهبردی و مورد توجه افکار عمومی یا دیده نمیشود و تاخیری است.
نصرالللهی در پایان تاکید کرد: نقش روابط عمومیها بویژه روابط عمومیهای دانشگاهها در اطلاع رسانی صحیح، طرح مشکلات به همراه ارائه راه حلها، امید آفرینی و تحقق راهبردهای روایت اول و بازدارندگی رسانهای، مهم، پیشینی و سرنوشت ساز است و اگر آنها وقایع را درست و بموقع و در بستههای جذاب روایت کنند و اجازه بدهند روایت شوند، رسانههای معارض تقویت و کشور متضرر نمیشوند.
انتهای پیام/
نظر شما