بحران کمبود دانشجو در نپال/ بیش از ۶۰۰ کالج کمتر از ۱۰۰ نفر دانشجو دارند

دانشگاه‌های نپال با کمبود شدید دانشجو مواجه هستند؛ به طوری که ۶۲۴ کالج دانشگاهی در این کشور کمتر از ۱۰۰ نفر دانشجو دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه های نپال به دلیل کمبود دانشجو در حال ادغام و تعطیل شدن هستند؛ چرا که دانشجویان این کشور ترجیح می‌دهند به جای تحصیل در کشور خودشان به خارج از کشور بروند. مدیران آموزش عالی نپال به دنبال راهکارهایی برای جذب دانشجویان به دانشگاه‌های داخل هستند.

ناکارآمدی مراکز آموزش زبان فارسی برای دانشجویان بین‌الملل

گزارش کمیسیون دانشگاه‌های نپال که وظیفه نظارت بر آموزش دانشگاهی را دارد، نشان می‌دهد که تعداد دانشجویان ۶۲۴ کالج دانشگاهی در این کشور کمتر از ۱۰۰ نفر هستند. به همین دلیل، پیشنهاد ادغام دانشگاه‌ها را مطرح کرده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ۲۷۷ کالج دیگر هم کمتر از ۲۰۰ دانشجو دارند. این کالج‌ها بیش از ۶۰ درصد از کل هزار و ۴۴۰ کالجی هستند که در نپال فعالیت می‌کنند. در این راستا، این کمیسیون در حال تهیه دستورالعمل‌هایی برای ادغام دانشگاه‌ها و کالج‌ها است.

ثبت نام دانشجویان در دانشگاه‌های نپال از زمان شیوع کرونا کاهش یافت و پس از پایان پاندمی هم به حالت قبل بازنگشت. مدیران آموزش عالی نپال معتقدند که دلیل اصلی این کاهش، مهاجرت تحصیلی دانشجویان نپال به دانشگاه‌های خارج از کشور است.

کاهش شدید ثبت‌نام دانشجویان در دانشگاه‌های نپال

آمارها نشان می‌دهد که ۲۳۰ هزار دانش‌آموز نپالی پس از اتمام تحصیلات دبیرستان خود، آماده ورود به دانشگاه هستند. از این تعداد در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۲، بیش از ۱۱۴ هزار دانش‌آموز مجوز تحصیل در خارج از کشور را دریافت کردند. ۱۴ هزار نفر برای ادامه تحصیل به هند رفتند و حدود ۱۰۰ هزار نفر خواستار ادامه تحصیل در دانشگاه‌های نپال شدند.

کاهش دانشجویان در نپال به قدری جدی است که بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه نپال (TU) برای به حد نصاب رسیدن تعداد دانشجویان، مجبور به برگزاری دوباره امتحان ورودی شد. آمارها نشان می‌دهد که ۷۴ درصد از کل دانشجویان نپال در دانشگاه TU تحصیل می‌کنند؛ اما این دانشگاه هم‌اکنون شاهد کاهش ثبت‌نام دانشجویان به خصوص در رشته‌های غیرفنی بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، تعداد دانشجویان ثبت‌نامی دانشگاه TU در سال‌ ۲۰۲۱-۲۰۲۰، ۳۴۷ هزار و ۲۶۹ بوده است که نسبت به سال قبل ۳۵۶ هزار و ۶۵۴ نفر کاهش یافته است. تعداد دانشجویان دانشگاه UGC هم در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ از ۱۹ هزار و ۶۴۳ به نفر به ۱۶ هزار و ۴۶ نفر کاهش یافته است.

کاهش تعداد دانشجویان باعث شده است که دانشگاه KU برای حذف تدریجی ۲۰۰ رشته خود که پایین‌ترین نرخ ثبت‌نام را دارند، برنامه‌ریزی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =