ناکارآمدی مراکز آموزش زبان فارسی برای دانشجویان بین‌الملل

رئیس سازمان دانشجویی با تاکید بر اهمیت آموزش مجازی زبان فارسی گفت: دانشجویان غیرایرانی گاهی ۷۰۰ ساعت آموزش دیده؛ اما توانایی فارسی حرف زدن و فارسی فهمیدن ندارد. در ارزیابی‌ها نباید سطحی برخورد شود. مدرک مراکز آزفا دارای مجوز برای کل کشور معتبر است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هاشم داداش پور معاون وزیر و رئیس سازمان دانشجویی در گردهمایی روسای مراکز زبان دانشگاه های سراسرکشور که چهارشنبه ۳ خرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، با تاکید بر گسترش کرسی‌های زبان فارسی در خارج از کشور، گفت: آنچه اهمیت دارد تربیت دانشجویان زبان فارسی است که بتوانند به کشور خود بازگردند. بنیاد سعدی در راستای گسترش زبان فارسی در توده‌های مردم تاسیس شد.

اختصاص ۳۰ درصد از ظرفیت پذیرش پردیس‌های بین‌المللی به دانشجویان خارجی

داداش‌پور با بیان این که در این زمینه توجه به گسترش زبان فارسی در حوزه‌های آکادمیک هم اهمیت دارد، افزود: آموزش مجازی زبان فارسی هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دانشجویان بین‌الملل ۶ تا ۹ ماه زمان صرف می‌کنند تا زبان فارسی را یاد بگیرند. باید این موضوع را در نظر بگیریم که اگر کسی قصد سفر به ایران را نداشت، بتواند به صورت مجازی زبان فارسی را یاد بگیرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: آموزش مجازی به افرادی که قصد دارند زبان فارسی یاد بگیرند کمک می‌کند که در وقت‌شان صرفه‌جویی کنند. عموم مراکز آموزش زبان فارسی جدیدالتاسیس هستند. در حالی که آیلتس چند دهه سابقه‌ دارد. موسسات آموزش زبان فارسی که عمری طولانی‌تر دارند، آموزش زبان فارسی را بهتر از مراکزی که تازه تاسیس شده‌اند، انجام می‌دهند.

وی درباره توسعه و گسترش مراکز آموزش عالی گفت: ما نمی‌توانیم به تعداد مراکز آموزش زبان فارسی، روش آموزش داشته باشیم. راهکار این است که همه روش‌ها فقط در ۳ یا ۴ روش محدود شود. من به مراکز آموزش زبان فارسی مختلف مراجعه کرده‌ام. هر کدام چند جلد کتاب منتشر کرده‌اند و روش آموزش خود را از آن کتاب‌ها می‌گیرند.

داداش‌پور یادآور شد: کوتاه‌ بودن دوره یادگیری نشان‌دهنده کارآمد بودن مرکز آموزشی مورد نظر است. لازم است که ارزیابی مناسبی از مراکز آموزش زبان فارسی انجام شود. باید توجه داشت که آموزش زبان فارسی برای مناطق جغرافیایی مختلف، متفاوت است. سوال در این زمینه این است که کدام شیوه آموزش برای کدام منطقه جغرافیایی مناسب است.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: آموزش اصطلاحات حوزه‌های تخصصی مختلف هم در این زمینه اهمیت بسیاری دارد. در برخی موارد دانشجو ۶ ماه در یک مرکز آموزش زبان فارسی تحصیل کرده؛ اما وقتی وارد دانشگاه شده نتوانسته زبان فارسی را به درستی بفهمد و صحبت کند. در مناطق جغرافیایی باید مراکز آموزش زبان فارسی مورد اطمینان داشته باشیم که بدانیم اگر دانشجویی به این مراکز برود حتما آموزش‌های مورد نیاز خود را خواهد دید. مثلا اگر دانشجویی قصد دارد در شیراز تحصیل کند؛ اما آموزش‌های مورد نیازش در قزوین ارائه می‌شود، ممکن است این تغییر فضا مشکل‌ساز شود. پس راهکار در این زمینه این است که دوره آموزش به مقدماتی و پیشرفته تقسیم شود و دوره پیشرفته حتما در شهر محل تحصیل فرد گذرانده شود.

وی در پایان با اشاره به اهمیت جذب دانشجویان غیر ایرانی اظهار کرد: تکریم دانشجوی بین‌الملل باید از فرودگاه آغاز شود، نه از مرکز آموزش زبان فارسی.

داداش پور با بیان این که چالش‌های بسیاری در حوزه دانشجویان بین‌المللی وجود دارد، گفت: متاسفانه برخی قوانین متناسب با شرایط روز جامعه نیستند و اصلاح آن‌ها هم به آسانی امکان‌پذیر نیست. تلاش ما این بوده است که ضمن توجه به محدودیت‌ها از جمله محدودیت‌های امنیتی، به فرصت‌ها هم توجه داشته باشیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: در تلاش هستیم که موضوعات مرتبط با ویزا تا جایی که امکان دارد، تسهیل شود. نخستین جایی که دانشجویان در بدو ورود به ایران می‌بینند، مرکز آموزش زبان فارسی است. بنابراین توجه به مراکز آزفا یکی از مهم‌ترین مسائل است. نوع آموزش، مسائل اداری و رفتار پرسنل تصویر ذهنی دانشجویان بین‌الملل از ایران را می‌سازد. به همین دلیل، مراکز آزفا باید تلاش کنند تا بهترین تصویر را برای دانشجویان بین‌المللی بسازند.

وی تاکید کرد: کارکنان مراکز آزفا باید آموزش ببینند و نسبت به رفتار مناسب با دانشجویان بین‌المللی توجیه شوند. قدم اول ایجاد تصویر مثبت در ذهن دانشجویان بین‌الملل است و قدم دوم شروع آموزش زبان فارسی است. مراکز آموزش زبان فارسی نباید به عنوان یک مرکز تجاری دیده شود.

داداش پور با بیان این که مراکز آموزش زبان فارسی، مرکز تجاری نیستند، یادآور شد: وظیفه اصلی مراکز آزفا درآمدزایی نیست. البته آموزش به درآمد هم منجر می‌شود؛ اما نباید جایگاه این موارد با هم خلط شود. اگر چنین خلطی اتفاق بیفتد، نتیجه‌ای جز صدور مدرک بیشتر بدون آموزش مناسب نخواهد بود.

رئیس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: یکی از شاخص‌های مرکز آزفا موفق این است که به جذب بیشتر دانشجویان بین‌المللی کمک کند. در ۲۳ تا ۲۷ آبان ماه در مصلای تهران برگزار خواهد شد. هدف از این نمایشگاه جذب حداکثری دانشجویان بین‌المللی و یادگیری مراکز از یکدیگر است.

وی گفت: روسای مراکز آزفا باید به این سؤال پاسخ دهند که از چه اسلوب آموزشی تبعیت می‌کنند؟ اگر اسلوب مشخصی در مراکز ازفا نباشد، هدف آموزش به درستی محقق نمی‌شود. در این راستا، باید اسلوب‌های آموزشی خاصی را تایید کنیم تا روش تدریس استاندارد وجود داشته باشد. رویکرد، محتوا، شیوه استاد و نحوه سنجش موضوعاتی هستند که باید بررسی شده و بهترین راهکارها انتخاب شوند.

داداش پور تاکید کرد: در برخی موارد دانشجو ۷۰۰ ساعت آموزش دیده؛ اما توانایی فارسی حرف زدن و فارسی فهمیدن ندارد. در ارزیابی‌ها نباید سطحی برخورد شود. مدرک مراکز آزفا دارای مجوز برای کل کشور معتبر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1182678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =