دسته دختران بازنمایی روایتی زنانه از جنگ است / نبود قصه مشکل اصلی فیلم

منتقد سینما گفت: دسته دختران قصه پررنگی ندارد و این مشکلی است که فیلم‌های جنگی به دلیل حجم زیاد حوادثی که باید به نمایش بگذارند، با آن روبرو هستند.

کیوان کثیریان منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در نقد فیلم دسته دختران اظهار کرد: دو فیلمی که تاکنون از منیر قیدی کارگردان فیلم دسته دختران تماشا کرده‌ایم، درباره نقش زنان در دوران جنگ است و بیشتر سعی براین بوده تا نقش زنان نیز در کنار مردان به خوبی نمایش داده شده و یک روایت زنانه از دوران جنگ را شاهد باشیم.

قهوه ترک، عاشقانه‌ای با روایت معمایی _ پلیسی / سریالی که نیامده حاشیه‌ساز شد

وی عنوان کرد: در فیلم دسته دختران ما جمعی از زنان را مشاهده می‌کنیم که قرار است بخش نادیده جنگ را به ما نشان دهند.

کثیریان ادامه داد: فضای پر از خشونت دوران جنگ در این فیلم به خوبی نمایش داده شده و خشونت ذاتی جنگ به طور قابل قبولی در این فیلم به نمایش گذاشته شده است.

منتقد سینما افزود: در فیلم قبلی خانم قیدی یعنی ویلایی‌ها بخش عاطفی جنگ پررنگ شده بود اما در فیلم دسته دختران وجه میدانی جنگ بیشتر دیده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منیر قیدی در نشان دادن نقش زنان در دوران جنگ به خوبی عمل کرده یا نه، گفت: این فیلم کارگردانی خوبی دارد و به نظرم او توانسته از عهده این کار به خوبی برآید و اینکه یک پایان خوش برای یک فیلم جنگی رقم می‌خورد، یک اتفاق جالب توجه است.

دسته دختران

کثیریان در ادامه با اشاره به نقاط ضعف این فیلم نیز عنوان کرد که دسته دختران قصه پررنگی ندارد، یعنی بنا، براین گذاشته شده که یک دسته از دختران تشکیل شود و آنها سعی می‌کنند تا هدفی را برآورده کنند و کار تمام می‌شود و این مشکلی است که فیلم‌های جنگی به دلیل حجم زیاد حوادثی که باید به نمایش بگذارند با آن روبرو هستند، مشکلی که در فیلم تنگه ابوغریب نیز شاهد بودیم.

وی همچنین با اشاره به بازی بازیگران عنوان کرد: فرشته حسینی و هدی زین‌العابدین بازی‌های خوبی در این فیلم ارائه داده‌اند و می‌توان گفت که این فیلم یکی از بهترین کارهای فرشته حسینی در طول دوران بازیگری‌اش بوده است که موفق به کسب سیمرغ هم شد. البته بازیگرانی هم بودند که نتوانستند به‌خوبی لهجه مورد نظر را ادا کنند اما در نهایت باید گفت که بازی‌ها قابل قبول است.

وی در پایان نیز عنوان کرد: به هر حال فیلم دسته دختران قرار است یک همدلی بین زنانی که دارای پیشینه‌های مختلفی هستند ایجاد کند یعنی وقتی پای خاک و وطن به‌میان می‌آید همه در یک خط می‌ایستند و وظیفه خود را در دفاع از میهن انجام می‌دهند که توانسته از عهده آن برآید.

به گزارش ایسکانیوز، فیلم سینمایی «دسته دختران» دومین تجربه کارگردانی منیره قیدی است که پیش‌تر فیلم «ویلایی‌ها» را به عنوان کارگردان ساخته است.این فیلم راوی مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ است و با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه به خانه خرمشهر، اولین تصویر سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده است.

نیکی کریمی، هدی زین‌العابدین، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، حسین سلیمانی و یاسین مسعودی بازیگریان این فیلم سینمایی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضاییان IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      0 0
      و بازهم توهم فیمنیست ها و نخود هر آش کردن خودشون در همه مسائل و توهم خودبرتر پندارانه زنانه و توهین آشکار به مردها (مردها ترسو قمار باز و ...)