بیماری شایع چشمی در میان سالمندان

دبیر علمی کنگره انجمن چشم پزشکی ایران، درباره شایع‌ترین ترین بیماری‌های چشم توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سید محمد قریشی، در آستانه برگزاری سی و دومین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران، هدف کنگره را ارائه آخرین دستاوردهای چشم پزشکی عنوان کرد و گفت: در این کنگره سخنرانی‌های علمی، سمپوزیوم‌ها و دوره‌های آموزشی برای متخصصین چشم و همکارانی که در زمینه‌های فوق تخصصی این رشته فعالیت می‌کنند، به صورت حضوری و برای شرکت کنندگان خارجی به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

درمانی جدید برای التهاب چشم

این فوق تخصص قرنیه افزود: موضوعات و مباحث مورد بحث در این کنگره شامل جمیع مباحث چشم پزشکی می‌شود و برای همه تخصص‌ها و فوق تخصص‌های چشم در این کنگره برنامه گنجانده شده است.

قریشی ادامه داد: سعی گردیده در طول برگزاری کنگره، متخصصین تمامی رشته‌ها اعم از قرنیه، آب مروارید، لیزیک چشم، شبکیه و زجاجیه، گلوکوم (آب سیاه)، استرابیسم، جراحی‌های پلاستیک چشم و نوروافتالمولوژی (اعصاب چشم) برنامه‌های خودشان را داشته باشند. همچنین در کنگره پیش رو، برای همکاران چشم پزشک عمومی و همکاران جوان چشم پزشک و گروه پرستاران چشم، برنامه‌های علمی در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص ضرورت آموزش مداوم گروه‌های پزشکی از جمله چشم پزشکی، اظهار داشت: ضرورت دارد گروه‌های چشم پزشکی هر ساله در برنامه‌های علمی شرکت کنند و امتیازات لازم را کسب نمایند تا بتوانند حرفه خودشان را ادامه دهند. به همین دلیل کنگره جنبه آموزشی هم خواهد داشت و امتیازدهی به شرکت کنندگان در اواخر کنگره توسط وزارتخانه مربوطه انجام می‌گردد.

قریشی، یکی از اتفاقات جانبی این کنگره را برگزاری نمایشگاه تجهیزات پزشکی عنوان کرد و گفت: در این نمایشگاه شرکت‌هایی که سازنده تجهیزات پزشکی هستند یا نمایندگی شرکت‌های سازنده را دارند، حاضر هستند و تجهیزات خودشان به خصوص تجهیزات جدید و پیشرفته را ارائه می‌دهند تا چشم پزشکان با آخرین تکنولوژی‌های تجهیزات چشم پزشکی آشنا شوند.

این فوق تخصص قرنیه با عنوان این مطلب که طیف بیماری‌های شایع چشم پزشکی بسیار گسترده است، افزود: از جمله بیماری‌های شایع چشم می‌توان به آب مروارید اشاره کرد که بیشترین علت بروز آن سن افراد است و اکثر افرادی که به دوره سالمندی می رسند، معمولاً دچار آب مروارید می‌شوند. البته، با توجه به پیشرفت‌های علم چشم پزشکی، بیماری آب مروارید قابل درمان است.

قریشی ادامه داد: دسته دوم بیماری‌های شایع چشم، آب سیاه یا گلوکوم است که بیماری خیلی حساسی است و بیمار خودش متوجه بیماری نمی‌شود و لازم است برای بررسی آب سیاه بیمار به صورت دوره‌ای معاینه شود و به چشم پزشک مراجعه کند.

وی افزود: دیگر بیماری‌های چشم که اخیراً خیلی شیوع بیشتری یافته، دیابت است که علاوه بر اعضای بدن، چشم را گرفتار می‌کند و متأسفانه این افراد وقتی عوارض بیماری پیشرفت می‌کند متوجه بیماری می‌شوند.

دبیر علمی کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران تاکید کرد: به افرادی که دچار بیماری قند هستند توصیه می‌شود به صورت مرتب زیر نظر چشم پزشک باشند که به هر حال پیشگیری بهتر از درمان است.

وی افزود: در مورد سایر بیماری‌های چشم، می‌توان به عیوب انکساری اشاره کرد مثل دوربینی، نزدیک بینی که خوشبختانه اعمال لیزیک در این زمینه خیلی پیشرفت کرده و برای این بیماران مؤثر هستند.

قریشی در پایان اضافه کرد بیماری مهم دیگری که باید به آن توجه شود عوارض و آسیب ناشی از ضربه‌هایی است که به چشم وارد می‌شود که متأسفانه در کشور ما شایع است و از جمله کودکان، در معرض این آسیب‌ها هستند. لذا توصیه می‌شود، مردم به نکات ایمنی توجه کنند و مواظب باشند ضربه و آسیب به چشم نرسد که عواقب آن جبران ناپذیر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =