قانون پایستگی مدیران؛ این قسمت یوسف نوری / چطور وزیری که از جنس معلمان بود راهی نهادی اقتصادی شد؟

بعد از گذشت ۲ ماه از استعفا و انتخاب وزیری دیگر، خبر آمده که یوسف نوری وزیر سابق آموزش و پرورش از نهادی آموزشی و علمی راهی نهادی اقتصادی شده و به عضویت هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی درآمده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در زمان انتخاب یوسف نوری به عنوان وزیر آموزش و پرورش بسیاری از مسئولان از سوابق معلمی او سخن گفتند و بارها در مصاحبه‌ها عنوان شد که نوری از جنس معلمان است اما در نهایت پس از مشکلاتی  که به وجود آمد، نوری هم به جمع وزرایی پیوست که تنها ۲ سال در این وزارت‌خانه دوام آورده‌اند.

رتبه‌بندی معلمان هم آلوده به مقاله‌فروشی شد / ۴ میلیون بدهید نویسنده و پژوهشگر شوید + عکس

حالا اما بعد از گذشت ۲ ماه از استعفا و انتخاب وزیری دیگر، خبر آمده که یوسف نوری وزیر سابق آموزش و پرورش از نهادی آموزشی و علمی راهی نهادی اقتصادی شده و به عضویت هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی درآمده است. انگار قانون پایستگی مدیران چندان هم شوخی نیست و بلاخره باید جایی برای آقای وزیر سابق پیدا می‌شد.

اما سوال اینجاست که مگر نوری در چند حوزه متخصص است که هم می‌تواند در یک نهاد اقتصادی فعالیت کند و هم در حوزه آموزش و تعلیم و تربیت حضور داشته باشد؟

آقای نوری بیشتر شخصیتی اقتصادی بود

برخی معتقدند که نوری از ابتدا سوابق اقتصادی داشت و به غلط وارد حوزه آموزش و پرورش شده بود. محمدرضا نیک‌نژاد کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسکانیوز به این موضوع اشاره کرد و گفت: در کل آقای نوری بیشتر شخصیتی اقتصادی بود و در نهادهای اقتصادی بیشتر فعالیت کرده است.

وی افزود: جای آقای نوری در آموزش و پرورش نبود و در دوره ریاست ایشان مشکلات آموزش و پرورش نه تنها کمتر نشد بلکه مشکلات را گسترده‌تر کرد. ایشان نه انگیزه کافی برای حضور در آموزش و پرورش را داشت نه در این حوزه دغدغه‌مند بود. همه می‌دانستند که در وزارت موفق نخواهد بود و اینکه در صمت جدید موفق خواهد بود یا نه مشخص نیست.

انگار پز معلمی فقط وقتی خوب است که می‌خواهی پست مدیریتی بگیری

سحر بیات کارشناس حوزه تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با ایسکانیوز هم با اشاره به اهمیت انتخاب مدیران متخصص در حوزه تعلیم و تربیت، گفت: من متخصص تعلیم و تربیت هستم و دکتری تخصصی این حوزه را دارم و همیشه معلم بوده‌ام، آیا این درست که مثلا من را به عنوان رئیس بیمارستان قلب تهران منصوب کنند؟ همان اندازه که حضور افراد متخصص مثلا در حوزه پزشکی اهمیت دارد و هیچ گاه افراد غیرمتخصص در این حوزه حضور نداشتند، در حوزه آموزش هم باید افراد متخصص حضور داشته باشند.

وی افزود: هنوز سیاست‌گذاران این موضوع را درک نکرده‌اند که تعلیم و تربیت یک علم است و برای نجات آن باید از متخصص استفاده کرد. همین نگاه باعث می‌شود که افراد بی‌ارتباط وارد این حوزه شوند و بعد به سمتی دیگری بروند.

بیات عنوان کرد: آقای نوری عضو هیات مدیره شرکت‌های اقتصادی بوده و رشته تخصصی او هم گردشگری است اما چطور برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب می‌شود؟ آقای نوری در ابتدا گفتند که معلم بودند اما چطور بعد از استعفا دوباره به شغل معلمی بازنگشتند و عضو هیات مدیره یک نهاد اقتصادی شدند؟ انگار پز معلمی فقط وقتی خوب است که می‌خواهی پست مدیریتی بگیری.

کارشناس آموزش و پرورش عنوان کرد: این نشان می‌دهد که هنوز فهم حضور متخصص‌ها در پست‌های مدیریتی وجود ندارد. اگر کشورهایی مثل فنلاند در آموزش جایگاه بالایی دارند به این دلیل است که افراد متخصص در حوزه آموزش و پرورش حضور دارند.

وی ادامه داد: با این شرایط چطور می‌توانیم راه توسعه را طی کنیم؟ اگر آقای نوری تخصص و تجربه‌ای در آموزش داشت، در حوزه دیگری از آموزش باقی می‌ماند تا از تجربیاتش استفاده شود. تمام این مسائل زمانی حل می‌شود که برای رشد و توسعه دانش و تخصص را مبنای کار قرار دهیم در غیر این صورت شاهد مدیریت غیرمتخصص‌ها و مهاجرت متخصص‌ها خواهیم بود.

به گزارش ایسکانیوز، وزیری که از جنس آموزش و پرورش بوده  و دغدغه معلم و دانش‌آموز داشته باشد، آموزش و پرورش را خانه خود می‌داند و حتی بعد از پایان دوره مدیریت دغدغه‌مند خواهد بود و به یک باره سر از سازمان‌ها و نهادهای غیرمرتبط درنمی‌آورد. به همین دلیل است که معلمان وزیری از جنس خودشان می‌خواهند که دردشان را چشیده و ردای معلمی بر تن کرده باشد نه اینکه بعد از پایان دوره مدیریت آن‌ها را فراموش کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1183581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      0 0
      به مملکت بی در و پیگر به این مملکت میگن که هیچی سر جای خودش نیست.