آخرین تحولات اوکراین/ تاکید چین بر لزوم از سرگیری مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف

هشدار درباره واکنش شدید روسیه به حمله اوکراین به نیروگاه زاپروژیا، تاکید چین بر لزوم از سرگیری مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف، عدم حمایت آمریکا از حمله به خاک روسیه و واکنش سازمان ملل به حمله پهپادی به مسکو، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شب گذشته، سه‌شنبه، در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که وضعیت ایمنی هسته‌ای در نیروگاه زاپروژیا بسیار  شکننده و ناپایدار است.

آخرین تحولات اوکراین | پایتخت روسیه مورد تهاجم پهپادها قرار گرفت

وی با اشاره به این واقعیت که در شرایط فعلی، این واقعیت که تاکنون هیچ حادثه هسته‌ای در  این نیروگاه رخ نداده، فقط شانس است و البته "شانس می‌تواند هر لحظه از بین برود"، بار دیگر از طرف‌های درگیر خواست برای به حداقل رساندن احتمال وقوع یک حادثه هسته‌ای تمامی اقدامات لازم را انجام دهند.

گروسی همچنین از قصد این سازمان برای تقویت حضور خود در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا خبر داد. به گفته وی، ماموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر وجود تسلیحات نظامی در محوطه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و اینکه آیا حملاتی از آنجا یا در جهت این تاسیسات صورت می‌گیرد، ادامه خواهد داد.

این مقام بین المللی گفت: «ما برخلاف وظایف قبلی، از نزدیک بر رعایت اصول امنیتی مرتبط با اقدامات نظامی، نظامی‌سازی، حملات به نیروگاه و همه چیزهایی که قبلاً در حیطه مأموریت ما نبوده‌اند، نظارت خواهیم کرد».

او پنج اصل را برای حفظ ایمنی در نیروگاه پیشنهاد کرد که از جمله دو اصل اول، توقف هرگونه درگیری نظامی چه از طرف محوطه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به خارج و چه به سمت آن است. گروسی همچنین استفاده از محوطه این تاسیسات به عنوان پایگاه یا انبار هرگونه تجهیزات نظامی، سلاح و پرسنل نظامی  را غیرقابل قبول اعلام کرد.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که مقامات کی‌یف تلاش می‌کنند تا کار نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را مختل کنند. به گفته یک مقام آگاه، چند روز قبل، نیروهای نظامی اوکراین تلاش کردند با استفاده از یک پهپاد به این نیروگاه حمله کنند. این پهپاد با کمک ابراز جنگ الکترونیک در فاصله ۵۰۰ متری نیروگاه فرود آمد.

پیش از این، آلکسی لیخاچف، مدیر شرکت دولتی "راس اتم" یادآور شد که آژانس در مرحله نهایی تدوین طرحی برای تضمین ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا است. وی با اشاره به اینکه طرف روسی از اقدامات آژانس حمایت کرده و به این سازمان اعتماد دارد، یادآور شد که، تبادل نظر دائمی بین دو طرف وجود دارد و کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همیشه در قلمرو نیروگاه حضور دارند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و شصت و دوم  جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

 اعلام آمادگی آژانس برای بررسی پیامدهای استفاده از مهمات حاوی اورانیوم در اوکراین 

آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) آماده است در صورت درخواست رسمی، پیامدهای استفاده از گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده در اوکراین را بررسی کند. رافائل گروسی، مدیرعامل این سازمان شب گذشته، سه‌شنبه، بعد از نشست شورای امنیت سازمان ملل در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در این باره، افزود: «در مورد این موضوع صحبت شد. مسلماً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در حال مطالعه کل وضعیت است. علاقه به این موضوع وجود دارد.»

گروسی یاد آور شد که آژانس اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه گلوله های اورانیوم ضعیف شده «برخلاف آنچه که ممکن است در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اتفاق بیفتد، یک وضعیت اضطراری رادیولوژیکی فوری را نشان نمی دهند».

در اواخر ماه آوریل، جیمز هیپی، معاون وزیر دفاع انگلیس، اعلام کرد که لندن هزار گلوله برای تانک‌های چلنجر- ۲ از جمله حاوی اورانیوم ضعیف شده برای کی‌یف فرستاده است. وی همچنین گفت که تمام تجهیزات نظامی و مهمات ارسالی توسط انگلیس تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین است و وزارت دفاع انگلیس نظارتی بر مکان و نحوه استفاده از آنها ندارد.

در آن زمان، فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، گفت که این سازمان جهانی نگران انتقال گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین است.

نماینده دائم روسیه: مسکو به حملات کی‌یف به نیروگاه زاپروژیا پاسخ بسیار سختی خواهد داد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل که شب گذشته، در نشست شورای امنیت سازمان صحبت می‌کرد، هشدار داد که روسیه به حملات کی‌یف به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به شدت پاسخ خواهد داد.

این دیپلمات گفت: در شرایط فعلی، روسیه در نظر دارد تمام اقدامات ممکن را برای تقویت ایمنی هسته ای و فیزیکی نیروگاه مطابق با قوانین ملی و تعهدات بر عهده گرفته شده ناشی از اسناد حقوقی بین المللی مربوطه که کشور ما عضو آن است، انجام دهد. 

وی افزود: مسکو از جامعه جهانی می‌خواهد که  اقدامات خطرناک کی‌یف را محکوم کند، زیرا بارها اوضاع پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تا مرز یک حادثه هسته‌ای پیش برده است، که می‌تواند نه تنها بر این تاسیسات و محیط اطراف آن، بلکه بسیار فراتر از منطقه، از جمله در اروپا، تأثیر بگذارد.

نبنزیا یادآور شد: فدراسیون روسیه انتظار دارد که آژانس بین المللی انرژی اتمی بی طرفی و عدم تعامل آژانس را نشان دهد و آشکارا اقدامات اوکراین را محکوم کند.

نماینده دائم فدراسیون روسیه تاکید کرد که این کشور هرگز سلاح و مهمات سنگین در قلمرو نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا مستقر نکرده، هیچ نیروی نظامی و تجهیزاتی برای حملات از محوطه آن وجود ندارد و تنها تعداد کمی پرسنل امنیتی برای حفاظت از آن در محوطه خارجی حضور دارند . او گفت که گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا توسط اوکراین کاملا غیرقابل قبول است.

این دیپلمات در پایان گفت: «ما به هرگونه حمله اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و تأسیسات حیاتی زیرساخت‌های آن، از جمله خطوط تأمین برق نیروگاه، و همچنین به شهر انرگودار، جایی که کارکنان این نیروگاه و خانواده‌هایشان در آن زندگی می‌کنند، به شدت پاسخ خواهیم داد».

چین بار دیگر خواستار از سرگیری مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین شد

 گنگ شوانگ، معاون نماینده دائم جمهوری خلق چین در سازمان ملل شب گذشته در نشست  شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد که این کشور بر از سرگیری مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین اصرار داشته و با توجه به روند اوضاع کنونی،  آن را بسیار ضروری می داند. 

این دیپلمات گفت: ما مشتاقانه منتظر از سرگیری مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین در کوتاهترین زمان ممکن هستیم و از این روند حمایت می کنیم. این امر مستلزم تلاش مشترک جامعه بین المللی و همچنین ایجاد شرایط برای این امر از سوی همه طرفها است.

وی همچنین افزود که پکن همیشه در کنار صلح و گفتگو ایستاده است.

لی هوی، نماینده ویژه چین در امور اوراسیا، جمعه گذشته با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مسکو دیدار کرد. لاوروف در این دیدار از مواضع متوازن و عادلانه پکن در قبال بحران اوکراین قدردانی کرد.

پیش از این، نماینده ویژه چین، در جریان مذاکرات خود با مقامات کی‌یف ، مواضع اصولی پکن در قبال بحران اوکراین را برای آنها تشریح کرد. وی تاکید کرد که هیچ نوشدارویی برای حل این مناقشه وجود ندارد و لازم است برای این منظور تلاش کرد.

پنتاگون امروز بسته جدید کمک نظامی به اوکراین را اعلام می‌کند

ایالات متحده قرار است یک بسته کمک نظامی جدید به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار برای اوکراین را در روز چهارشنبه ۳۱ ماه مه اعلام کند. سخنگوی پنتاگون شب گذشته، سه‌شنبه به پرسش مربوطه از طرف خبرنگاران پاسخ داد: «ما انتظار داریم فردا این موضوع را اعلام کنیم».

پیش از این در تاریخ ۲۱ ماه مه، پنتاگون ۳۷۵ میلیون دلار کمک امنیتی مضاعف به اوکراین برای پوشش نیازهای حیاتی این کشور را اعلام کرد.

طبق اطلاعات وزارت دفاع آمریکا، از پایان فوریه سال ۲۰۲۲، ایالات متحده در مجموع بیش از ۳۶.۹ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین اختصاص داده است. خبرگزاری رویترز بعداً گزارش داد که به دلیل یک اشتباه حسابداری در گزارش پنتاگون، کمک‌های نظامی به اوکراین بیش از حد اعلام شده است.

کاخ سفید: آمریکا از حملات پهپادی به مسکو آگاه است ولی از آنها حمایت نمی‌کند

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، شب گذشته، سه‌شنبه، درباره حمله هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو و حومه پایتخت روسیه اظهار نظر کرده و مدعی شد که مقامات ایالات متحده از حملات هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی "به عمق خاک روسیه" حمایت نمی‌کنند. 

ژان پیر در یک نشست خبری، گفت: «ما گزارش‌های خبری [مربوط به حمله] را دیده‌ایم و در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد آنچه واقعاً رخ داده است هستیم تا بهتر وضعیت را درک کنیم. به طور کلی، همانطور که قبلاً بارها گفتیم، ما از حملات [اوکراین] به داخل روسیه حمایت نمی کنیم. در مورد این موضوع کاملاً صریح بوده‌ایم.» 

سخنگوی کاخ سفید افزود که ایالات متحده تنها روی تامین تجهیزات نظامی اوکراین و آموزش نیروهای نظامی آن متمرکز است. به گفته وی، همه این اقدامات برای کمک به این کشور به منظور  "بازپس گیری مناطق خود" است.

سازمان ملل حمله پهپادی به مناطق غیرنظامی در مسکو را محکوم کرد

استفان دوژاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان جهانی، شب گذشته، سه‌شنبه، در یک نشست خبری در تفسیر حمله هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو و منطقه مسکو،  تاکید کرد که سازمان ملل هر گونه حملات به غیرنظامیان و زیرساختارهای غیرنظامی را محکوم می کند.

وی در پاسخ به خبرنگاران در این باره گفت: «مسلماً، ما هرگونه حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در هر کجا که رخ دهد را محکوم می‌کنیم. البته همچنین بسیار مهم است که درک کنیم حملات اخیر به مسکو و حملات گسترده‌ای که همچنان شاهد آن‌ها علیه شهرهای اوکراین هستیم، قابل مقایسه نیست.»

نمایندگی روسیه در سازمان ملل توجه دوژاریک را به اهداف حمله پهپادی در مسکو جلب کرد

در واکنش به این سخنان سخنگوی دبیر کل، دفتر نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل صبح امروز، چهارشنبه، اعلام کرد که حمله پهپادهای اوکراینی که در ۳۰ ماه مه به شهر مسکو انجام شد، مستقیماً غیرنظامیان را هدف قرار داده و یک اقدام تروریستی محسوب می شود. 

در این بیانیه آمده است: «برای اطلاع دفتر نماینده رسمی دبیرکل سازمان ملل، باید بر این واقعیت تاکید کنیم که حمله کی‌یف با استفاده از پهپاد به پایتخت روسیه یک اقدام تروریستی بود که بر این تمامی ضوابط بین المللی باید در همه سطوح محکوم شود. کاملاً مشخص است که این حملات توسط نیروهای اوکراینی منحصراً علیه  مردم غیرنظامی روسیه و برای ایجاد رعب و وحشت انجام شده است.» 

هواپیماهای بدون سرنشین صبح روز سه شنبه، به مسکو و حومه پایتخت روسیه  حمله کردند و خسارات جزئی به چند ساختمان وارد شد. هیچ یک از ساکنین آسیب جدی ندیده است.

بلینکن: آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعلام خواهد کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که واشنگتن به زودی اقدامات جدیدی را برای تشدید کنترل صادرات روسیه انجام خواهد داد که مربوط به فناوری هواپیماهای بدون سرنشین است.

بلینکن روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در جریان سفرش به سوئد، یادآور شد که ایالات متحده تحریم های جدید ضد روسیه را در روز چهارشنبه ۳۱ ماه مه اعلام خواهد کرد. به گفته وزیر خارجه، برخی از آنها به تشدید کنترل های صادراتی بر روی فناوری های مورد استفاده در تولید وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) مربوط می شود. این اقدامات همچنین با هدف مقابله با اطلاعات نادرست روسیه به منظور محافظت از مدافعان حقوق بشر در اینترنت خواهد بود.

پیش از این، در ماه آوریل، وزارت بازرگانی ایالات متحده ۱۰ سازمان از روسیه، ۱۲ شرکت از چین و  یک سازمان در هر یک از کشورهای ترکیه، ارمنستان و سوریه را در لیست سیاه قرار داده بود. در همان ماه، واشنگتن تحریم‌های مضاعفی را علیه ده‌ها شخصیت حقیقی و حقوقی از روسیه و تعدادی از کشورهای دیگر اعمال کرد. 

رئیس جمهوری کوبا گسترش ناتو به مرزهای روسیه را محکوم کرد

میگوئل دیاز کانل، رئیس جمهوری کوبا روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور  گسترش ناتو به سمت مرزهای روسیه و اعمال فشار بر مسکو را محکوم می‌کند. 

 وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی - RT گفت: «ما گسترش ناتو به سمت مرزهای روسیه را محکوم کرده و این اقدام را نمی پذیریم. ما به شدت با تمامی اقدامات و تحریم هایی که با اعمال فشار و زور علیه روسیه همراه است، مخالفیم.»

دیاز کانل این واقعیت را نیز مورد توجه قرار داد که امروز سیاست تهاجمی و سلطه جویانه آمریکا در مرکز روابط بین الملل جهان قرار دارد. ایالات متحده دائما در حال «دیوارسازی»، اعمال تحریم های قهری و همچنین استفاده از باج خواهی، تجاوز و تهمت است.

لاوروف: اوکراین از تسلیحات غربی برای اهداف تروریستی استفاده می‌کند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که برای یک سفر دوره‌ای به چند کشور آفریقایی سفر کرده، روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در کشور بروندی به این واقعیت اشاره کرد که در روسیه، هیچ کس تردیدی ندارد که مقامات کی‌یف مدت هاست به روش های تروریستی و البته با استفاده از تسلیحات نظامی غربی، روی آورده اند. 

وزیر خارجه روسیه گفت: «اظهار مقامات غربی مبنی بر اینکه تسلیحات ارائه شده نباید برای حمله به خاک روسیه استفاده شود، یک دروغ دیگر و تنها برای فریب افکار عمومی است.»

لاوروف یادآور شد که مقامات کی‌یف برای انجام حملات تروریستی خود به روسیه آشکارا از "سلاح هایی استفاده می‌کنند که غرب آنها را با آن پمپاژ کرده است". 

لازم به یادآوری است که رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه شب گذشته، سه شنبه بعد از سفر  به کنیا و بوروندی، به جمهوری موزامبیک پرواز کرد. به گفته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، سفر سرگئی لاوروف به قاره آفریقا در آستانه برگزاری نشست روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ انجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =