روسیه: در مذاکرات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان پیشرفت حاصل شده است

معاون نخست‌وزیر روسیه تصریح کرد که در مذاکرات کارگروه سه‌جانبه با جمهوری آذربایجان و ارمنستان، پیشرفت‌هایی در زمینه گشایش ارتباطات حمل و نقلی بین باکو و ایروان به وجود آمده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «الکسی اورچوک» معاون نخست‌وزیر روسیه روز گذشته (جمعه) تصریح کرد که روسیه شاهد پیشرفت قابل توجهی در مسیر توافق در خصوص روش‌های گشایش ارتباطات حمل و نقل بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

روسیه دنبال نهایی کردن سند همکاری‌های جامع بلندمدت با ایران

وی پس از نشست کارگروه سه‌جانبه ارمنستان، جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه گفت: « با رضایت، پیشرفت قابل‌توجهی در روش‌های گشایش ارتباطات حمل و نقلی بین (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان اعلام شد. بنابراین، تفاهم کلی در زمینه اجرای گام‌های ملموس در خصوص احیا و سازماندهی ارتباطات ریلی در امتداد مسیر یراسخ-جلفا-مگری-گورادیز حاصل شد».

کارگروه سه‌جانبه، روز گذشته دوازدهمین نشست خود را به ریاست مشترک شاخین مصطفی‌یف از جمهوری آذربایجان، مگر گریگوریان از ارمنستان و اورچوک از روسیه برگزار شد.

معاون نخست‌وزیر روسیه در ارتباط با روند مذاکرات میان نمایندگان ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: «طرفین موافقت کردند که هکاری در چارچوب کارگروه سه‌جانبه را ادامه دهند».

در فوریه 1988 پس از آن‌که منطقه خودمختار قره باغ کوهستانی خروج خود را از جمهوری سوسیالیستی شوروی آذربایجان اعلام کرد، درگیری میان ایروان و باکو در خصوص منطقه مرتفع قره‌باغ کوهستانی، منطقه مورد مناقشه‌ای که باکو مدعی است قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بخشی از جمهوری آذربایجان بوده است آغاز شد.

دور جدیدی از تنش‌ها بین باکو و ایروان در 27 سپتامبر 2020 با درگیری شدید در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد. در 9 نوامبر 2020، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» بیانیه مشترکی را در خصوص آتش‌بس کامل در قره‌باغ کوهستانی به امضا درآوردند. سپس رهبران سه‌ کشور چندین بیانیه مشترک در خصوص وضعیت در این منطقه به تصویب درآوردند. در نهایت در 11 ژانویه 2021، سه طرف موافقت کردند که کارگروهی را در سطح معاونین وزیر خارجه ایجاد کنند تا بر برقراری روابط حمل و نقلی و اقتصادی در منطقه تمرکز کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1184008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =