میراث فرهنگی استان فارس نیازمند حمایت‌های دولت / آرامگاه سعدی باید مقاوم‌سازی شود

قلعه‌نویی گفت: بسیاری از آثار باستانی استان فارس دچار فرسودگی شده و از دولت انتظار می‌رود حمایت بیشتری از میراث فرهنگی داشته باشد.

قلعه نویی کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره اوضاع میراث فرهنگی استان فارس اظهار کرد: استان فارس به‌ویژه شهر شیراز از یک بافت تاریخی بسیار عظیم برخوردار است و گذشت زمان موجب فرسودگی بسیاری از این آثار شده که نیازمند مرمت و مقاوم‌سازی است و این کار صورت نمی‌گیرد مگر با حمایت مالی و بهتر است شهرداری و ارگان‌های متولی همچون راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی نظر ویژه‌ای نسبت به این آثار داشته باشند.

فرونشست در کمین آثار باستانی اصفهان / دولت برای حفظ میراث فرهنگی برنامه داشته باشد

وی در ادامه با بیان اینکه عوامل جوی بر روی آثار باستانی تاثیرگذار هستند، گفت: اما این طور نیست که بگوییم اثری در استان فارس در حال ریزش است.

قلعه‌نویی همچنین با اشاره به اوضاع آرامگاه سعدی عنوان کرد: مطالعات در خصوص آرامگاه سعدی انجام شده و این بنا نیاز به مرمت و مقاوم‌سازی دارد، البته ۱۱ میلیارد ریال به آن اختصاص یافته و ان‌شاالله کار مقاوم‌سازی آن به‌زودی آغاز می‌شود.

قلعه‌نویی تاکید کرد: نیاز است که اقدامات مرمتی بر روی بسیاری از آثار باستانی فارس صورت بگیرد همچنین برخی از کاروانسراهای استان قرار نیاز به توجه ویژه دارند.

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه میراث فرهنگی نیازمند حمایت مالی است، ادامه داد: با توجه به اینکه میراث فرهنگی جزو وزارتخانه‌های فرهنگی به حساب می‌آید بودجه کمی را به آن اختصاص می‌دهند اما ای کاش با توجه به حجم آثار باستانی که داریم این حوزه در قالب بودجه‌های عمرانی قرار می‌گرفت تا رسیدگی بیشتری به آن می‌شد.

وی افزود: با توجه به رویکرد آقای رئیسی و مهندس ضرقامی از دولت انتظار می‌رود حمایت بیشتری از میراث فرهنگی داشته باشند.

قلعه‌نویی در پایان تاکید کرد: بودجه‌های حفاظت و مرمت از آثار باستانی و میراث فرهنگی باید افزایش یابد تا صیانت از آثار به‌نحو بهتری صورت بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1185002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =