بورس رشد می‌کند یا سقوط؟ / پیش‌بینی روند بازار سرمایه در هفته‌های آتی

کارشناس بازار سرمایه گفت: با رشد قیمت بعضی از متغیرهای مهم و تاثیر گذار در بازار سرمایه می‌توان انتظار رشد کلیت بورس را در هفته‌های آتی داشت.

بهنام بهزادفر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ درباره روند بازار سرمایه در هفته‌های آتی اظهار کرد: در بورس‌های مختلف دنیا متغیرهای مهمی وجود دارد که به صورت کلی بر روی بازار سرمایه تاثیر می‌گذارند.

چه آینده‌ای پیش‌روی بازار بورس قرار دارد؟

وی افزود: مواردی نظیر نرخ تورم، نرخ دلار، نرخ رشد اقتصادی کشور، میزان بازدهی بورس در مقایسه با بازارهای رقیب و.... فاکتورهایی هستند که بر روند حرکتی شرکت‌های بورس موثرند. در حال حاضر اکثر این متغیرها به نفع رشد بازار سرمایه هستند. 

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین متغیرهای رشد نسبت قیمت به درآمد یا پی بر ای بورس کشور هست که در حال حاضر در محدوده ۸.۷ قرار دارد که حدودا ۳۰ واحد از سقف خود پایین‌تر بوده و نزدیک به میانگین چند سال گذشته است. به نظر می رسد با روند تعدیلات مثبت پیش روی شرکت‌ها این نسبت متعادل و جذاب‌تر نیز خواهد شد. 

بهزادفر با اشاره به متغیر تاثیرگذار دیگر نیز عنوان کرد: متغیر مهم موثر دیگری که بر قیمت شرکت‌ها تاثیرگذار است میزان رشد بازارهای موازی است، کشور از تابستان سال ۹۶ وارد دوره تورمی شد که این سیکل موجب افزایش قیمت‌های بین ۱۵ الی ۳۰ برابری در بازارهای موازی شده است.

وی بیان کرد: بازدهی بازار سرمایه نیز به نسبت این بازارها در جای معقولی قرار دارد (۲۳ برابر) و با توجه به ترندهای سنتی کشور حتی جای رشد نیز دارد. 

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه می‌توان انتظار رشد کلیت بورس را داشت،‌ گفت: نرخ‌های جهانی کالاهای اساسی و کامودیتی‌ها نیز تاثیر زیادی بر سودآوری شرکت‌های بورسی و در نتیجه رشد قیمتی آن‌ها دارد.  گرچه به صورت میانگین کامودیتی‌ها نسبت به سقف خود در سال ۲۰۲۲ حدودا ۲۰ درصد ریزش داشتند اما اکنون در نرخ‌های پایداری هستند، همین ثبات در قیمت کامودیتی‌ها از محافظه کاری فعالین و تخمین‌های منفی نرخ‌ها در بازار کاسته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1185741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =