شکل جدیدی از آزار کودکان؛ کودک بلاگری /عملکرد اورژانس اجتماعی ضعیف است

مددکار اجتماعی با اشاره به اینکه کودکانی که در فضای مجازی به عنوان بلاگر فعالیت دارند هم از مصادیق کودک‌آزاری هستند، گفت: اورژانس اجتماعی با این‌که قانون به او اختیارکامل داده است باز هم ضعیف و کند عمل می‌کند.

مهدی شارعی در گفت‌وگو  با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز گفت: کودک آزاری بیش‌تر در خانواده‌هایی که  ازدواج مجدد داشتند، توسط ناپدری یا نامادری و یا در خانواده‌های درگیر اعتیاد زیاد به چشم می‌خورد.

حذف فیزیکی کودکان کار از شهر آسیب را از بین نمی‌برد / ضعف بخش دولتی در مدیریت و ساماندهی

شارعی در رابطه با قوانین مربوط به کودک آزاری گفت: قوانین کامل نیست اما نسبت به چندسال گذشته خیلی بهتر شده است. مخصوصا الان که مسئولان دادگستری خیلی پیگیر این امر هستند، نسبت به قبل بهتر شده اما باید بازدارنده‌های جدیدی وضع شود. مردم از قوانین اطلاعی ندارند و یا اگر هم داشته باشند خیلی کم است زیرا که این جور قوانین در بخش قوانین قضایی هستند و افراد معمولا از آن اطلاعی ندارند. قوانین باید سخت‌گیرانه‌تر باشند. باید براری والدین کودک‌آزار حکم عدم صلاحیت صادر شود. 

وی در رابطه با عملکرد اورژانس اجتماعی در این حوزه عنوان کرد: قانون به اورژانس اجتماعی اختیار کامل داده است اما باز هم ضعیف و زمان‌بر عمل می‌کند اما خب یکی از مواردی که باعث شده کودک‌آزاری مورد پیگیری قرار گیرد، همین اورژانس اجتماعی است. مجتمع شوق زندگی که به تازگی برپا شده بسیار هم فعال هستند و کار می‌کنند اما باز هم نمی‌تواند تمامی این کودکان را تحت پوشش خود قرار دهد به دلیل پنهان بودن بیش‌تر کودک‌آزاری‌ها و گستردگی این آزارها انجام این کار ممکن نیست مخصوصا که این آزارها بیش‌تر توسط خانواده کودکان صورت می‌گیرد.

وی افزود: پنهان بودن این امر باعث استمرار آن شده است؛ هم خانواده آزار کودک را پنهان می‌کنند و هم خود فرد آسیب دیده به علت ترسی که از فرد آزار دهنده دارد، این مسئله را پنهان می‌کند؛ به همین دلیل تا حدودی مخفی می‌ماند. اگر فردی شاهد کودک‌آزاری باشد باید سریعا به اورژانس اجتماعی اطلاع دهد.

مددکار اجتماعی در پاسخ به این سوال که کودکان را چگونه بایدآموزش داد تا بتوانند آسیب‌ها را شناسنایی کنند، گفت: این کودکان در خانواده‌هایی هستند، که فقر فرهنگی دارند. بهتر است در آموزش و پرورش برنامه‌ای وضع شود تا   کودکان یاد بگیرند که در برابر آسیب‌ها چه واکنشی باید داشته باشند. زیرا حضور اجباری کودکان در کلاس‌های مدارس، این امر را امکان پذیرتر می‌کند. 

وی در رابطه با نقش رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها در افزایش کودک‌آزاری نقش به سزایی داشتند چراکه کودکانی که در فضای مجازی به عنوان بلاگر فعالیت دارند هم از مصادیق کودک‌آزاری هستند و مراجع قضایی باید این‌هارا پیگیری کند. مقداری هم باید به مردم حس امنیت داده شود زیرا افرادی که شاهد این آزارها هستند به نوعی از گزارش دادن می‌ترسند.

شارعی عنوان کرد: ما بیش‌تر از این‌که دچار ضعف قانونی باشیم دچار ضعف فرهنگی هستیم امیدوارم تمامی کودکانی که تحت آزارند نجات پیدا کنند.

اتمام پیام/

کد خبر: 1186811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =