آمریکا: عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل دشوار است

وزیر امور خارجه آمریکا عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را «بسیار دشوار» خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا امروز چهارشنبه عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را «بسیار دشوار» توصیف کرد.

کنایه وزارت خارجه روسیه به آمریکا + عکس

بلینکن که در اندیشکده شورای روابط خارجی سخنرانی می‌کرد درباره عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی گفت: «به طرز ناباورانه‌ای چالش‌انگیز و دشوار است. این چیزی نیست که بتواند یک شبه اتفاق بیفتد. اما برای آن یک چشم‌انداز واقعی وجود دارد و ما داریم روی آن کار می‌کنیم.»

چندی پیش یک نشریه آمریکایی گزارش داده بود «محمد بن سلمان» درخواست کاخ سفید برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تا پایان سال جاری میلادی را رد کرده است. 

رد درخواست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی توسط ولیعهد سعودی در بخشی از گزارش نشریه آکسیوس درباره تلاش‌های جو بایدن برای جوش دادن رابطه ریاض-تل‌آویو مورد اشاره قرار گرفته است. این گزارش روز 27 اردیبهشت منتشر شده بود.

آکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داده بود کاخ سفید در تلاش است ظرف ۶ تا ۷ ماه آینده و قبل از تمرکز بر روی رقابت‌های انتخاباتی تل‌آویو و ریاض را به سمت امضای توافق عادی‌سازی روابط ترغیب کند.

مقام‌های مورد استناد آکسیوس می‌گویند سالیوان به بن‌سلمان گفته باور آمریکا این است که فرصت برای توافق اسرائیل و عربستان تا پایان سال جاری میلادی مهیا است. 

به گفته این مقام‌ها، بن‌سلمان در پاسخ گفته نمی‌خواهد گام‌های بیشتری در جهت گرمی روابط با اسرائیل بردارد اما خواستار همکاری بر سر بسته توافق بزرگی است که همکاری‌های نظامی قوی‌تر را شامل می‌شود. 

آنتونی بلینکن امروز چهارشنبه گفت: «سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها هر دو تمایل دارند که ما نقش ویژه‌ای در این زمینه بازی کنیم. ما بسیار در این زمینه متعهد هستیم. همان‌طور که گفتم دشوار است. نقش چالش‌انگیزی است، اما مطمئنا چیزی است که امکان‌پذیر است.»

تحلیلگران پیش از این گفته‌اند روی کارآمدن  کابینه راست افراطی در فلسطین اشغالی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» موجب شده برخی از کشورهایی که عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را آغاز کرده بودند آن را به حالت تعلیق درآورند. 

عده دیگری از تحلیلگران هم معتقدند توافق ایران و عربستان سعودی موجب شده عادی‌سازی روابط ریاض با رژیم صهیونیستی با چالش‌های مضاعفی مواجه شود.

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» اندکی بعد از توافق ایران و عربستان سعودی آن را شکستی برای تل‌آویو توصیف کرد و نوشت مشکلات داخلی اسرائیل و تغییرات ژئوپولیتیکی که با همگرایی تهران و ریاض آغاز شد موجب شده‌اند اسرائیل خود را در موقعیتی ببیند که انتظار آن را هم نداشته است.

این روزنامه همچنین تصریح کرده بود که این همگرایی باعث توقف طرح سایر کشورها برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده است. 

آنتونی بلینکن نیز در نشست روز چهارشنبه به صورت تلویحی به این موضوع که مسائل داخلی رژیم صهیونیستی یکی از موانع عادی‌سازی روابط این رژیم با ریاض است اشاره کرد.

او گفت: «ما به دوستان و متحدانمان در اسرائیل گفته‌ایم که اگر آتش در حیاتشان شعله‌ور باشد عمق بخشیدن به توافقات فعلی و همچنین توسعه بخشیدن به آن اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوارتر شود.»

عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی غیر از عوامل یادشده در بالا با موانع دیگری هم روبرو است. پایگاه ماه گذشته به آکسیوس گفته بودند یکی از بزرگترین موانع برای ایجاد یک توافق گسترده بین عربستان سعودی و اسرائیل درخواست ریاض برای ارتقاء همکاری نظامی این کشور با آمریکا و دسترسی‌اش به سامانه‌های تسلیحاتی بسیار پیشرفته است. 

سعودی‌ها علاوه بر ان خواستار آن هستند که کاخ سفید برای خریداری مهمات برای نیروی هوایی عربستان سعودی مجوز صادر کند. دولت بایدن به فاصله چند هفته بعد از ورود به کاخ سفید فروش چنین مهماتی به عربستان را به دلیل جنگ یمن به حالت تعلیق درآورد. 

مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی در گفت‌وگو با آکسیوس مدعی شده‌اند که حرکت به سمت صلح در جنگ یمن شرایط بهتری برای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو ایجاد می‌کند. 

مانع دیگر در این مسیر، درخواست عربستان سعودی برای برخوردارشدن از حمایت آمریکا جهت توسعه برنامه هسته‌ای این کشور و از جمله غنی‌سازی اورانیوم است. 

آکسیوس نوشته توسعه برنامه هسته‌ای عربستان و غنی‌سازی اورانیوم در خاک آن کشور برای رژیم اسرائیل منشأ نگرانی‌های جدی است اما مقام‌های اسرائیلی می‌گویند رایزنی‌هایی برای رسیدن به چندین راه حل در این خصوص در جریان است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1187485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =