تقدیر از مجریان فاز اول نظام موضوعات دفاع مقدس

تدوین مجموعه کتب نظام موضوعات دفاع مقدس و مقاومت از سال 97 و بر پایه فرمایشات مقام معظم رهبری، در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت و کار نگارش عمومی (خوانش عمومی) آن از اواخر این سال آغاز شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم تقدیر از مجریان فاز اول نظام موضوعات دفاع مقدس با حضور علی افروس، رئیس دانشگاه آزاد اهواز، احمد صالحی آرا، رئیس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی، حسن زمانی مدیرکل دفاع مقدس این مرکز و مجموعه ی عوامل اجرای این طرح در واحد اهواز برگزار شد.

تدوین مجموعه کتب نظام موضوعات دفاع مقدس و مقاومت از سال 97 و بر پایه فرمایشات مقام معظم رهبری در این خصوص در دستورکار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت و کار نگارش عمومی (خوانش عمومی) آن از اواخر این سال آغاز شد.

در اواخر سال 1398 مرکز شاهد و امور ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی مقرر کرد کار تدوین نظام موضوعات به یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شود و در سال 1401 از بین استان های تهران، کرمان و خوزستان، به استان خوزستان سپرده شد.

در خرداد 1401 تعداد 5 مجموعه علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم حوزوی، هنر و معماری، و علوم نظامی و انتظامی به استان خوزستان تحویل داده شد.

در فاز اول این طرح 6 عنوان کتاب و هر عنوان با دو موضوع (مجموعاً 12 عنوان) آماده و در 13 بهمن 1401 در بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس  رونمایی شد و پیش بینی می شود مجموعه کامل کتب نظام موضوعات دفاع مقدس، در هفته دفاع مقدس رونمایی شود.

در ابتدای این مراسم، علی افروس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، با اشاره به اهمیت موضوع دفاع مقدس و تبیین فرآیند یک ساله کار داوطلبانه ی دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان برای تدوین مجموعه کتب دفاع مقدس و مقاومت، از عوامل اجرای این  طرح، تقدیر و تشکر کرده و ابراز امیدواری کرد فاز دوم و نهایی آن هرچه سریع تر تکمیل شود.

سپس احمد صالحی آرا، رئیس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی اهمیت دفاع مقدس را به غیر از اهمیت ذاتی آن، به دلیل حساسیت رهبر نسبت به آن و نگرانی ایشان از راکد ماندن این موضوع عنوان و تصریح کرد: دفاع مقدس گنجینه عظیمی است که با وجود تلاش فراوان هم نمی توان تمام ذخایر آن را استخراج کرد.

وی در خصوص تدوین نظام موضوعات دفاع مقدس، انتخاب استان خوزستان برای اجرای این طرح را پرچمداری این استان در طول 8 سال دفاع مقدس و دارا بودن تجربه انجام کارهای مشابه این دانست و ابراز امیدواری کرد کار تدوین مجموعه کتب دفاع مقدس تسریع شود و بتوانیم در هفته ی دفاع مقدس آن را رونمایی کنیم.

احمد یارمحمدی، عضو هیأت علمی دانشکده افسری امام حسین (ع) نیز مطالبه و درواقع فرمان و حکم حکومتی مهم، عمیق و کاربردی رهبر درخصوص فهرست نویسی از گنجینه معارف دفاع مقدس و تأکید ایشان بر لزوم کار علمی و تولید متن فاخر در حوزه دفاع مقدس را مقدمه اصلی برای تدوین نظام موضوعات دفاع مقدس در چهار عرصه کلان آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و حوزه های علمیه دانست و تأکید کرد: آموزه‌های دفاع مقدس، توانمندی تغییر و تحول در کلیه ی محتوا و متون درسی از پیش دبستانی تا عالی را دارد.

یارمحمدی در همین خصوص ضمن برشمردن ویژگی های یک متن خوب و فاخر، با استناد به سخنان رهبر، خبرگان دفاع مقدس، اساتید حوزه ی علمیه، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی را در خط مقدم جهاد تبیین با محوریت تولید متن فاخر عنوان کرد.

وی در ادامه اساس کار نظام موضوعات را جانمایی آموزه های دفاع مقدس و سایر آموزه های دینی و انقلابی در مفاد کتب درسی مقاطع مختلف و همچنین تربیت مدرس و استاد در این راستا دانسته و این اقدامات را مرتبط با راهبرد سیزدهم سند دانشگاه آزاد اسلامی مصوب 25 تیر 1392 شورای عالی انقلاب فرهنگی ذکر کرد.

یارمحمدی همچنین به تبیین یک الگوی مفهومی پیشنهادی برای تولید محتوای فاخر در راستای جهاد تبیین پرداخت و مستندسازی متون و محتوای دروس موجود در مراکز علمی کشور متناسب با آموزه های وحیانی و مستندسازی آموزه ها و تجارب بومی موجود با تأکید بر گنجینه ی دوران دفاع مقدس و مقاومت را به عنوان دو بال اصلی تشکیل دهنده ی این الگو پیشنهاد داد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1189504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =