بررسی موسسات مشابه سازمان ملی سنجش در جهان/ تحقق اکوسیستم موفقیت با آزمون‌های روانسنجی کودکان در هلند 

موسسه ملی تحقیقات آموزشی هلند CITO با برگزاری آزمون‌های روانسنجی برای کودکان، به تحقق اکوسیستم موفقیت در سطح ملی و بین‌المللی کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح تاسیس سازمان ملی سنجش اخیرا از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است. از جمله وظایف این سازمان می‌توان به سنجش، ارزشیابی بیرونی و اعتبارسنجی آموزش اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات تاسیس سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور

سید جلال موسوی معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره اهداف این سازمان گفت: کیفیت آموزش در کشور ما شرایط مناسبی ندارد. یکی از اهداف بزرگ تشکیل سازمان ملی سنجش، حذف کنکور است؛ چرا که این سازمان دانشگاه‌ها را ارزیابی کرده و بر این اساس، مدارک تحصیلی اعتبارسنجی می‌شوند. این که کشورهای جهان بدون کنکور، دانشجو پذیرش می‌کند، این است که سازمان ملی سنجش دارند و مدارک تحصیلی اعتبارسنجی می‌شوند.

ایسکانیوز در این راستا در نظر دارد فعالیت موسسات مشابه این سازمان را در کشورهای مختلف جهان بررسی کند. در ادامه فعالیت موسسه ملی تحقیقات آموزشی هلند (CITO) آورده شده است.

جرئیات فعالیت موسسه ملی تحقیقات آموزشی هلند CITO

ایده تاسیس موسسه ملی تحقیقات آموزشی هلند Central Institute for Test Development در سال ۱۹۶۷ به عنوان مرکزی مشابه موسسه خدمات ارزیابی آموزش ETS آمریکا مطرح شد. این موسسه سال ۱۹۶۸ رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

هدف از تاسیس این موسسه، فراهم کردن فرصت‌های برابر برای همه افراد جامعه بود. ارزیابی دانش، مهارت، شایستگی و پتانسیل‌های فردی در جهت شکوفایی و موفقیت آن‌ها عواملی است که سبب ادامه فعالیت این موسسه از سال‌های گذشته تا امروز شده است.

سیتو به عنوان یکی از مراکز آزمون موفق در سطح ملی و بین‌المللی شناخته می‌شود. یکی از فعالیت‌های اصلی این موسسه، ارزیابی و نظارت بر استعدادها و پتانسیل‌های افراد است. همچنین CITO به صورت مستمر با موسسات آموزشی دولتی و خصوصی ارتباط دارد.

بنیان‌گذاران CITO به توسعه شخصی اعتقاد دارند. آن‌ها معتقدند که همه افراد توانایی رشد و شکوفایی دارند. بنابراین باید به افراد کمک کنیم که توانایی‌های خود را به فعالیت برسانند. متخصصان CITO، دانش، مهارت و شایستگی‌های افراد را به طور عینی اندازه‌گیری و ارزیابی می‌کنند.

هدف اصلی سیتو کمک به تحقق اکوسیستم موفقیت برای همه افراد جامعه است

در وبسایت این موسسه آمده است که در گذشته پسر یک نجار، چاره‌ای جز نجار شدن نداشت؛ اما با پیشرفت علم و انجام آزمون‌های رواشناسی برای سنجش کودکان شرایط تغییر کرد. در شرایط جدید فرزند یک نجار هم می‌تواند نجار شود و هم اگر توانایی فکری داشته باشد، می‌تواند محقق شود. هدف اصلی سیتو کمک به تحقق اکوسیستم موفقیت برای همه افراد جامعه و همچنین جایگزینی اجبار با آزمون‌های صحیح و متقن است. آزمون‌هایی که هدف از آن‌ها راهنمایی کودکان، نوجوانان وبزرگسالان در مسیر موفقیت است. مسیر موفقیت، راهی است که توانایی‌های افراد مطابقت داشته باشد و شانس فرد برای رسیدن به خوشبخی را افزایش دهد.

CITO ماموریت اصلی خود را ارائه فرصت‌های برابر برای همه افراد جامعه می‌داند. مشاوران این موسسه، خدماتی در زمینه مشاوره، آموزش، اجرا، صدور گواهینامه در سطح ملی و بین‌المللی ارائه می‌دهند.

سیتو در پروژه‌های بین‌المللی مختلفی مانند OECD PISA (برنامه ارزیابی بین‌المللی دانش‌آموزان)، IEA TIMSS (روندها در مطالعات بین‌المللی ریاضیات و علوم) و پروژه‌های با بودجه اتحادیه اروپا، مانند ET2020 (آموزش و آموزش 2020) مشارکت دارد. سیتو از طریق این پروژه ها، قصد دارد به توسعه استانداردهای آموزشی جهانی و بهبود کیفیت آموزش در سراسر جهان کمک کند.

روانسنجی و تعیین صلاحیت‌های حرفه‌ای از دیگر خدمات موسسه CITO است که در راستای بهبود منابع انسانی حرفه‌ای صورت می‌گیرد.

حدود ۶۰۰ کارمند به صورت حضوری در CITO مشغول به کار هستند. به علاوه بیش از ۲ هزار متخصص آموزش و توسعه آزمون به صورت دورکاری با CITO همکاری دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =