چند نکته درباره بی‌حجابی در مراسم عزاداری

حجت‌الاسلام دکتر حسن خیری*

گروه دانشگاه ایسکانیوز- رییس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه در یادداشتی نکاتی درباره حضور بی‌حجاب‌ها در مراسم عزاداری را یادآورد شد.

متن یادداشت به این شرح است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

«فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ انک بالواد المقدس طوی» ( طه:12)

با عرض تسلیت ایام شهادت امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش؛ اخیرا بحث حضور مکشفه ها در مراسم های عزاداری امام حسین (ع) مطرح و مباحثاتی بین موافقین و مخالفین این موضوع مطرح شده است. در این خصوص چند نکته تقدیم می‌کنم. 

۱. عزاداری ما مستثنی از شریعتمدار بودن ما نیست. 

۲. حرمت عزاداری امام حسین (ع) همچون حرم‌ها و مساجد و حضور در محضر بزرگان بویژه آنجا که طبق روایت امام‌صادق علیه السلام حضور فرشتگان در عزای امام حسین (ع) بیشتر از آدمیان است، اقتضای ملاحظات مضاعف در تقید به شریعت و حفظ حریم عزاداری دارد.

۳. فتوای مراجع و سلوک بزرگان دین بر حفظ تقیدات شرعی در عزاداری است. و در مواردی که شائبه تنافی دارد نداشتن مفسده ملاک می باشد. همچون موسیقی و حضور زنان در اجتماعات عزاداری پشت سر آقایان و ... .

۴. عزاداری و بزرگداشت حماسه حسینی سرمایه بزرگی است که یک قلم آن تحقق انقلاب اسلامی و انواع نصرت ها و دفاعاتی است که در این چهل و اندی سال شاهد آن بوده ایم. 

۵. دشمن در خصوص این سرمایه بزرگ برنامه ریزی کرده از تشویق به عدم شرکت تا تلاش برای از اصالت انداختن آن.

۶. این مراسم کانون تربیتی برای کودکان و نوجوانان بوده و پاکی و قداست و آلوده نشدن آن به مظاهر ضد دینی اصلی مسلم برای حفظ این کانون است.

۷. اختلاط مرد و زن مشروط به عدم مفسده است حال اگر مکشفه ها آنهم با بی مبالاتی که احیانا با برنامه هم باشد فضای پاک عزاداری را آلوده کردند، بی تردید ما را از علت مبقیه اسلام دور کرده و موجب خسران دنیا و آخرت می گردد. 

۸.مراسم عزاداری بجز در موارد خاص با خطبای محبوب و مشهور، غالبا به غیر موعظه روحانی و منبر پیش رفته است بنابراین همه جا فرصت برای موعظه فراهم نیست. 

۹. آزاد گذاشتن ورود خانم های بی حجاب در مراسم امروز به حضور و فردا به ایجاد دسته‌جات خاص خود منتهی خواهد شد و کسی نمی تواند جلو این حرکت را بگیرد. چون اصل حضور به رسمیت شناخته شده است. 

۱۰. امروز شاهد صحنه‌های زشت از عزاداری های مختلط مرد و زن‌های مکشفه هستیم فردا اگر این موضوع آزاد شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

۱۱. خلاصه آنکه از این سرمایه مهم با حفظ شریعت و مراجعه به فتوای مراجع تقلید باید پاسداری کرد. کدام رهبر و مرجع به بهانه بهره‌گیری از این مراسم اجازه ورود مکشفه‌ها را به این حریم می دهد؟ کدام حرم معصومین و امامزادگان به روی مکشفه‌ها گشوده شده است؟ این حریم را برای تربیت نسل پاک همچون شهید سلیمانی ها و حججی ها باید پاک نگه داشت. آنگاه اثر خواهد داشت. کدام مرجع به بهانه حضور حداکثری عدول از شریعت را اجازه داده و می دهد؟ اگر جز این بود در مورد قمه‌زنی که طیف گسترده‌ای از عزاداران داخل و خارج بدان عمل می کنند در فتوای رهبر معظم انقلاب بلااشکال تلقی می شد اشتباهی که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی کردیم که به بهانه و استدلال حضور بیشتر مخاطب، آن را به روی برخی از ضد ارزش ها گشودیم چه اثری داشت؟  آیا باعث شد بیشتر به این رسانه مراجعه کنند یا اینکه ذائقه های متدینین را هم برای مراجعه به رسانه های ضد دینی آماده کردیم؟ 
و العاقبه للمتقین

* رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم 

منبع: کانال رسمی دانشگاه آزاد اسلامی قم

کد خبر: 1191741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =